Belgische werknemers bewegen te weinig en zijn opvallend vaker ziek dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van Attentia op basis van een onderzoek bij ruim 104.000 landgenoten. De HR & Well-being specialist dringt er bij bedrijven op aan om gericht actie te ondernemen en structureel te meten welke medewerkers mogelijks in de rode gevarenzone zitten.

Absenteïsme is van alle leeftijden

Het absenteïsme op de Belgische werkvloer neemt steeds feller toe. Op nauwelijks tien jaar tijd steeg het kort (minder dan 1 maand) en lang (langer dan 1 maand) ziekteverzuim met zomaar even 33%. Tegenwoordig laat gemiddeld 8% van de medewerkers zich even niet meer zien op het werk. Dat het aantal langdurig zieken tegenover tien jaar geleden met meer dan de helft (+49%) is gestegen, is best alarmerend. Dit absenteïsme is trouwens niet leeftijdsgebonden, want de toename is in elke leeftijdsgroep duidelijk zichtbaar.

Nog een zorgwekkende conclusie: uit self assessments bij beeldschermwerkers blijkt dat 66% het voorbije jaar af te rekenen kreeg met fysieke klachten. De pijn situeert zich voornamelijk in de nek (33%), onderrug (32%) en schouders (25%). Daarnaast heeft 74% van de respondenten na een werkdag voor het scherm minstens één keer per week te maken met visuele klachten. Voor 7% is dat een gegronde reden om afwezig te zijn op het werk.

Stress en burn-out

Naast fysieke klachten merkt iets meer dan helft van de medewerkers (55%) dat hun concentratievermogen vermindert en wordt 38% ook een gevoel van stress gewaar (met symptomen als angst, slaapstoornissen, vermoeidheid).

Verder leidt Attentia uit zijn SENSOR-metingen (Stress & Engagement Sources in the ORganisation) af dat de Belg een hoog engagement vertoont (83%) en plezier heeft in de job (81%), maar dat er anderzijds bij 23% van de respondenten op vlak van stress wel een hoge herstelnood merkbaar is.

“Dat hebben we het over medewerkers die bij het ervaren van stress meer tijd nodig hebben om te ontspannen, om te ‘herstellen’ van die stress. Zij hebben bijgevolg een verhoogd risico op burn-out”, weet Nathalie Constant, directeur Well-Being bij Attentia. “Voor een bedrijf is het belangrijk te meten en te weten welke groepen medewerkers in die ‘rode gevarenzone’ zitten’ en om gericht actie te ondernemen.”

Want naast een betere well-being bij de medewerkers kan zo'n aanpak ook een positieve invloed hebben op de employer branding. Een gezonde werkomgeving is namelijk steeds vaker een troef in de war for talent.