(Hilde Helsen & Carole Lamarque in Carole's Leeskamer)

Hilde Helsen, auteur van het boek 'Dreamers who do', benadrukte tijdens Carole's Leeskamer het belang van dromen en het positieve effect daarvan op onze wereld. “Een droom is een fantastisch beeld op je toekomst. Er leeft een droom in elk van ons.” Als inspirerende spreker zet Hilde Helsen iedereen dan ook aan tot het realiseren van zijn of haar droom, opdat de wereld een mooiere plek zou worden. “Sommigen onder ons hebben een duwtje in de rug nodig om hun droom te zien en vooral ook te durven uitspreken.”

Bron van inspiratie

Waar mensen hun droom realiseren, ontstaan cirkels van veiligheid die anderen inspireren om hetzelfde te doen. Om mensen te inspireren, start ik altijd met het vertellen van een gestructureerd verhaal over mijn persoonlijke ervaringen waar mensen zich makkelijk kunnen in terugvinden. Het geeft verduidelijking maar -nog veel belangrijker- het geeft ook vertrouwen.

Heb jij de kracht van een model al ontdekt? Het model in mijn laatste boek 'Unfair Advantage' neemt je mee doorheen de savanne naar een betere toekomst, net zoals Hilde Helsen dat doet.

Inspirerende mensen gaan als volgt te werk:

  1. Zoek naar bruikbare tools om ook anderen van hun geloof te inspireren en in gang te zetten – De 7 troeven van een cheeta
  2. Ontwikkel een model dat anderen op het juiste pad zet – De Unfair Cheeta test
  3. Begeleid hun ambitie tot en met de uitvoering ervan

Volgens Hilde Helsen realiseer je jouw droom als volgt. Zet drie stappen: DREAM, STAND en PUSH waarbij je één ding goed voor ogen houdt: Let love rule (naar het liedje van Lenny Kravitz waar Hilde Helsen al tijdens haar studententijd helemaal van in de ban raakte).

Je droom is (nog) niet helder

“Wat is je doel? Wat is je drijfveer of je overtuiging? Waarom bestaat jouw bedrijf? Waarom kom jij elke ochtend je bed uit? Waarom zou het iemand wat kunnen schelen?” Volgens de Brits-Amerikaanse marketingconsultant Simon Sinek zijn dat de cruciale vragen die elke ondernemer zich moet stellen.

Wie in verbinding staat met zijn WAAROM, ziet zijn droom en inspireert zijn omgeving tot actie. Zo inspireren grote leiders anderen tot actie. Door te denken, handelen en communiceren van binnenuit, van hun WHY.

Een heldere kijk op je WAAROM helpt je dus niet enkel om je droom te zien én te realiseren. Het doel is net om zaken te doen met de mensen die geloven wat jij gelooft, beweert Simon Sinek.

Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je iets doet. Jouw Unfair Advantage is dus niet wat je doet, maar wat jou zo extreem uniek, onkopieerbaar en consistent eigenzinnig maakt. Alles wat je doet en op de markt brengt, is daar een gevolg van.

Sta op en spreek de droom uit die in jou leeft

Je droom gewoon zien, is echter niet voldoende. Om er echt mee aan de slag te gaan, moet je hem ook nog uitspreken! Sommigen onder ons hebben ook bij het uitspreken van hun droom een duwtje in de rug nodig. Het zijn onze ‘secure bases’: mensen die ons inspireren en een bepalende rol spelen in hoe wij onszelf zien, kunnen daar soms verandering in brengen. Het is de persoon/plaats/object waar wij 100% onszelf kunnen zijn en waardoor we voor het eerst ook onze droom durven uitspreken, aldus Hilde Helsen.

Sommigen onder ons hebben ook bij het uitspreken van hun droom een duwtje in de rug nodig

Ze benadrukt dat juist communiceren daarbij heel belangrijk is. “Omdat het een klimaat creëert dat vruchtbaar is voor het uitspreken van je droom, en daarna voor het realiseren ervan, stap voor stap.” Zo is een goede zelfleider in staat tot juiste communicatie vertrekkende vanuit zijn WAAROM en zijn Unfair Advantage.

De juiste communicatie helpt je om de Unfair Advantage van je bedrijf te zoeken, die soms diep verscholen zit in je DNA. Het maakt jou als bedrijf of merk relevant en geeft klanten een magnetische meerwaarde over een lange periode.

Zet door en duw jouw droom de wereld in

Nu je jouw droom hebt gezien en ook uitgesproken is het tijd om die te gaan realiseren en er 100% voor te gaan! Vermijd hier Calimero-gedrag en word een echte cheeta. Focus je, zoals een cheeta, op je doel en ga voor niets minder dan dat.

Wees net zo wendbaar voor alle obstakels die je vroeg of laat op je pad gaat tegenkomen. Gebruik je netwerk en laat anderen, die bereid zijn om je te begeleiden en te ondersteunen, mee jouw pad bewaken.

Kijk, voel en denk als een cheeta en vergroot zo de overlevingskansen van je bedrijf.