Woorden kunnen soms de loop van de geschiedenis veranderen. Een goed geplaatste neen of het juiste addendum bij een generatie, zoals babyboomers, X, Y of Z, kan het water van de tijd doen rimpelen of zelfs een vloedgolf aan verandering teweegbrengen. Ik rond, zeer toepasselijk, het jaar af met het woord van het jaar, The Metaverse. Dat veroorzaakt onmiskenbaar een vloedgolf. Maar geen paniek: in de maanden die volgen, krijg je van mij nog voldoende tips om te kunnen blijven drijven.

Bingo!

Om de zoveel tijd is er wel een techmiljardair die met veel getoeter the next big thing voorspelt. ‘Futurist’ is zelfs een jobtitel geworden. Het voorbije jaar is er één buzzword sterk in opmars in die kringen, zo sterk dat het jouw interesse gerust mag wekken. Dames en heren, ik presenteer jou het METAVERSE! Klinkt als de jongensdroom van elke sci-fi auteur. En dat is het ook, want zoals veel technologie werd het Metaverse geboren in een boek.

Uiteindelijk waren het de jongens van Microsoft met die de vuist op tafel sloegen. De toekomst van het internet zal The Metaverse heten. En zo geschiedde

Het Metaverse heeft al vele benamingen doorzwommen. De befaamde Kevin Kelly doopte het The Mirrorworld, met een niet mis te verstane waarschuwing, want die mirror kan white maar ook black zijn. Dan is er The Magicverse, iets schattiger. The internet of non-things, die had een copywriter nodig. En The Oasis, die klinkt lekker exotisch. Uiteindelijk waren het de jongens van Microsoft met die de vuist op tafel sloegen. De toekomst van het internet zal The Metaverse heten. En zo geschiedde.

Embodied

Het ding heeft een naam, dat is al iets, maar wat is het in vredesnaam? Ook al deed Zuckerberg nog zo zijn best om te doen uitschijnen dat het zijn ingenieuze uitvinding was, eigenlijk is het Metaverse een logisch gevolg van alle aparte technologische ontwikkelingen die we de laatste jaren meemaken. IoT, blockchain, gaming, AR, VR en nu graag nog wat 5G en cloud rendering erbij alsjeblieft.

Het is vandaag technisch mogelijk om een digitale tweeling te maken van onze fysieke wereld. Daar zijn we al volop mee bezig. Alles rondom ons is stilaan digitaal aanwezig: jijzelf, maar ook jouw job, je aankopen, het contract van jouw huis, en sinds de pandemie ook de meetings. Beeld je nu even in dat al die dingen uit je scherm ontsnappen, en zich in de ruimte rondom je manifesteren. Dàt is het Metaverse.

Web 1.0 was platte data raadplegen. Web 2.0 was user-generated content, de social media boom en de maturisatie van e-commerce. Op het Web 3.0 - het Metaverse - moet je zelfs niet meer gaan, het is er gewoon. Overal en altijd. Je gaat niet op het internet, maar zit er midden in. Eraf gaan is al helemaal niet meer mogelijk. Voel je het al, de tweespalt, de black and white mirror? Meneer Kelly weet waar hij het over heeft.

Het metaverse is een wereld waarin on- en offline non-stop aan wisselwerking doen en de overgang tussen beide voor jou naadloos voelt. ‘Embodied’ noemen we dat. Om op die wijze in het metaverse op te gaan kan je verschillende devices gebruiken, maar de immersive technologies maken het de moeite waard. AR, VR, … ze zijn misschien geen mogelijkheidsvoorwaarde voor het metaverse om aan te slaan, maar ze zijn wel bovenwenselijk, de schuim op uw cappuccino zeg maar.

Winkeltje spelen

Oh zo vreselijk duur, maar ook zo vreselijk cool. Het huismerk van onze eigenste Zwangere Guy, een ambassadeur voor de WFO en ondertussen ook koploper in het bezetten van het Metaverse: Balenciaga doet het weer en doet het goed. Het befaamde Franse modehuis ontwierp een collectie voor Fortnite, de game – hoewel ‘game’ een serieus understatement is. Dit is een virtuele wereld waarin mensen fors geld neertellen om hun avatar met een ‘skin’ of outfit van Balenciaga te tooien. Hun vorige show vond al plaats in een game ontwikkeld in Unreal Engine, maar deze keer gaan ze er helemaal voor.

Je kan sinds vandaag in Fornite Balenciaga-kleding kopen die in de game geshowd wordt door een hond. Al kan je ook een trui kopen in de Fornite Balenciaga-store, die dan gewoon bij je thuis geleverd wordt. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar eigenlijk is het net zo eenvoudig als geniaal. Er zijn onmetelijk veel mensen actief op Fortnite, dus waarom daar geen winkeltje spelen? Die is trouwens voor veel mensen beter bereikbaar dan de fysieke winkel.

Fashion first

Balenciaga zet met deze samenwerking een cruciale stap in de normalisering van het Metaverse. Gaat u online shoppen? Dan wandelt u de digitale Zara binnen. Liever Gucci? Dat kan. Het merk heeft in Roblox ‘The Garden of Gucci’ gebouwd, alwaar hun nieuwe producten geshowd worden.

De modemerken beginnen het Metaverse in te palmen met hun ontwerpen. En dat werkt goed, want in tegenstelling tot de offline wereld lijken digitale lijfjes of avatars heel erg op elkaar, al is jouw identiteit natuurlijk even belangrijk on- als offline. Dan kan je het dus niet hebben dat een ander er net zo uit ziet als jijzelf. Of dat jij eruit ziet als een sjofel legoblokje. Liever een hoodie van Balenciaga dan.

Het universum is passé. Voortaan leven we in het Metaversum en dat zal bestaan uit onze wereld en diens digitale tweeling

Identiteit, schoonheid, eigenheid - de core business van modehuizen - is van vitaal belang in de digitale werelden. Dat hebben die early adopters goed begrepen. Het universum is passé. Voortaan leven we in het Metaversum en dat zal bestaan uit onze wereld en diens digitale tweeling. Tenzij je in de toekomst maar half wil bestaan, begin je best nu al met het samenstellen van een Metaverse-team. Liefst niet enkel bevolkt met stagiaires en jouw achterneef die wat kan gamen of je mist de boot zoals al diegenen die de boot van Web 2.0 en social media hebben gemist.

Eentje is geentje

Cruciaal voor het Metaverse is dat het er maar ééntje is, anders mist dat Metaverse het netwerkeffect dat zo cruciaal is voor succesvolle technologie. Dat vraagt om een open ecosysteem, een heel andere filosofie dan bijvoorbeeld Apple. De droom van het Metaverse komt maar uit als alle aparte efforts, al die games, werelden en initiatieven op een gestandaardiseerde manier met elkaar verbonden worden. Dan ben je niet meer één maar twee. Altijd al een tweeling willen zijn? Dit is jouw kans. Of beter gezegd jullie kans. En, wat gaan jullie vandaag aandoen?