Wie door reclamefolders bladert of op het web surft kan er in november niet omheen: Black Friday is in de eindejaarsperiode een vaste afspraak geworden voor koopjesjagers. De tijd dat enkel groothandels met straffe kortingen naar buiten kwamen of er louter elektronica in de (online) etalage stond, ligt intussen achter ons. Steeds meer zelfstandigen en kmo’s zetten in op Black Friday om hun omzet de hoogte in te jagen, en ze hebben gelijk. Wie koppig weigert om aan dit commerciële fenomeen of aan e-commerce mee te doen, loopt heel wat klanten en dus ook inkomsten mis.

Black Friday komt overgewaaid uit de Verenigde Staten en vindt plaats op de vierde vrijdag van november, daags na Thanksgiving. Het is het startschot voor de kerstinkopen en werd onder meer in Europa ingevoerd door grote winkelketens die hun acties uit de VS wilden uitbreiden naar de rest van de wereld. Dat werd aanvankelijk onthaald door protest van kleinere spelers, al merken we de laatste jaren dat steeds meer zelfstandigen en kmo’s hun graantje proberen meepikken.

Uit de cijfers van de 277 webshops die Webhero host, blijkt dat Black Friday jaarlijks voor een enorme piek zorgt in de online verkoop. De coronacrisis heeft het aandeel en belang van online shoppen alleen maar doen toenemen, wat in 2020 tot een recordomzet leidde voor deze webshops op Black Friday. Omdat het aantal webshops sindsdien is blijven toenemen, verwachten we dat het record van vorig jaar zal sneuvelen.

Meerwaarde creëren

Natuurlijk zijn er nog altijd fervente tegenstanders die niet willen meedoen aan deze ‘Amerikaanse toestanden’ of vinden dat ze niet nog meer korting moeten geven. Kleinere spelers hebben vaak het gevoel niet te kunnen concurreren met de grotere jongens of menen dat hun marges sowieso al te klein zijn. Zij vergeten echter dat je ook waarde kunt creëren zonder omzetverlies te lijden. Inzetten op een extra cadeautje of service is namelijk minstens even succesvol om de totale waarde van het aanbod te doen stijgen. Unieke producten, een loyaliteitsbonus, gratis retour of speciale VIP winkelmomenten doen het altijd goed bij klanten.

Schaalbaarheid

Een voordeel dat webshops hebben ten opzichte van fysieke winkels is de enorme schaalbaarheid. Een winkel kan op elk moment slechts een beperkt aantal mensen over de vloer krijgen of producten afrekenen - zelfs bij bestormingen zoals in de Verenigde Staten zijn er limieten. Een webshop heeft die limieten niet, zolang alle verkochte producten ingepakt en opgestuurd kunnen worden. Dat houdt in dat er online veel meer omzet gedraaid kan worden dan in fysieke winkels met minder middelen en infrastructuur.

Loyaliteit

Wie niet deelneemt aan Black Friday mist de massa die klaar zit achter de computer. Een jammere zaak, want net als bij de klassieke solden zijn mensen op Black Friday bereid om veel geld uit te geven. Ook dat blijkt uit de piek in het aantal orders. Het is de bedoeling om ervoor te zorgen ze hun geld in jouw webshop uitgeven, en als ondernemer concurreer je met kortingen of extra diensten voornamelijk om de loyaliteit van bestaande klanten. Daarnaast kunnen nieuwe klanten over de brug gehaald worden met een goedkoper startaanbod, waarna later op upselling ingezet kan worden.

Extra service

Om van Black Friday een succes te maken, is het belangrijk om op voorhand doelstellingen vast te leggen op vlak van omzet, het bereiken van nieuwe klanten, upselling en naamsbekendheid. Daarnaast moet je als ondernemer rekening houden met de aard van je product. Consumptiegoederen of producten waarop veel marge zit, kunnen perfect verkocht worden met extra kortingen. Dienstverleners zoals Webhero zetten beter in op extra service. Zo krijgt elk van onze klanten die tijdens de week van Black Friday een aankoop bij ons doet gratis toegang tot de Webhero Academy ter waarde van bijna 2.000 euro.

Laat als ondernemer of kmo een gigantische opportuniteit als Black Friday niet zomaar passeren. Door acties aan te passen aan het DNA van je bedrijf, doe je hier vast je voordeel mee. Zo wordt Black Friday zeker een goede vrijdag.