South by South West (SXSW) is een jaarlijks technologie-, muziek- en filmfestival in Austin, Texas, dat tien dagen lang honderdduizenden bezoekers trekt. Eén van de belangrijkste thema’s dit jaar waren de nieuwe opportuniteiten en uitdagingen die opkomen met het gebruik van geavanceerde technologieën. Hier zijn vijf van de meest prominente tech trends voor 2022.

1. Groei van de Metaverse

Sandy Carter, bestseller auteur en volgens CNN ‘één van de tien machtigste vrouwen in tech’, beschrijft de Metaverse als een virtuele ruimte waar gebruikers kunnen communiceren met andere gebruikers, waaronder individuen, bedrijven, evenementen en merken, allemaal binnen een online wereld.

Traditionele bedrijven zoals Nike zijn aanwezig in de Metaverse door kledingstukken vrij te geven, zoals sneakers, die alleen als digitale versies bestaan. Deze items kunnen alleen worden “gedragen” door digitale gebruikers binnen de metaverse. Afgaande op afbeeldingen van een evenement in de metaverse, leek het me een online wereld waar iedereen een Sims-achtig alter ego heeft en in een Sims-achtig universum met een lage resolutie staat om met andere gebruikers in contact te komen of een presentatie te bekijken.

Waarin verschilt dit zinvol van vergaderen via Zoom, waar de spreker en aanwezigen ook samen in een virtuele vergaderruimte zitten, vroeg ik me af? Misschien in de manier waarop mensen hun eigen virtuele avatars in de metaverse kunnen hebben, die ze kunnen personaliseren met digitale statussymbolen.

Avatars VR Glasses in Metaverse Classroom Online School Holograms Meetings Seminars in Metaverse 3D Illustrations

2. Nieuwe online-only status symbolen

Rijkdom- en status signalering verschuift naar bezittingen in de online wereld, in plaats van traditionele statussymbolen zoals snelle auto’s. Binnen de metaverse kun je onder andere de trainers kopen die door Nike zijn uitgebracht. “Ik kocht virtuele oorbellen om te kunnen dragen op een evenement in de metaverse”, zei Carter. En het is niet alleen in de metaverse dat statussymbolen puur digitaal zijn geworden. Ook crypto valuta kunnen statussymbolen worden.

Scott Galloway, hoogleraar marketing aan de New York University, kijkt met zijn voorspellingen voor ‘luxe coins’ verder dan cryptocurrencies zoals bitcoin. Als je denkt dat sommige mensen het leuk vinden om nu bitcoin-bezitters te zijn, stel je dan voor dat ze een luxemerk waren. Hij geeft het voorbeeld van een luxe-munt van het merk Gucci die de eigenaar niet alleen toegang verleende tot bepaalde producten van Gucci, maar ook tot het eigendom van de luxe-munt zelf. Door hun eigen merk luxemunten op deze manier uit te brengen, kunnen bepaalde merken praktisch van de ene op de andere dag miljarden aan financiering genereren, wat zeker een verleidelijk vooruitzicht is.

3. Je eigen gegevens bezitten in Web3

Web3 is een term die de nieuwste online technologieën omvat, waaronder de Metaverse, NFT’s, cryptocurrencies en digitale statussymbolen. Web3 wordt door Carter beschreven als een systeem waarbij jij, de gebruiker, je eigen data en identiteit bezit en deze daarom kunt verkopen tegen een prijs naar keuze.

Dit in tegenstelling tot Web2, het vertrouwde web van sociale netwerken en online winkelen. Web2 is het sociale netwerk dat jij dagelijks gebruikt en dat jouw gegevens verzamelt, bezit en verkoopt. Hier bezit je niet jouw eigen data of identiteit.

Privacy and Security on Web3 Technology Concept. Mobile Application Asking a Customer for Collect their Personal Data. Closeup shot

4. Opkomst van SuperApps

Galloway voorspelt de opkomst van SuperApps - apps die tal van functies op één plek combineren, zoals het Chinese WeChat. Met een SuperApp kun je op één plek chatten met je vrienden, geld overmaken, kleding en boodschappen kopen, rekeningen betalen en foto’s delen. SuperApps trekken meer aandacht van de gebruiker dan apps met één functie en genereren daarom meer waarde via verkoop, advertenties en andere inkomstenstromen.

Uber is een bekende taxi-app die op weg is naar het SuperApp-gebied in zijn thuisland de VS. Als je de afgelopen tijd de Uber-app in de VS hebt geopend, zul je merken dat het niet langer alleen een manier is om een ​​taxi te bestellen. Nu biedt het restaurant bezorging van eten, bezorging van boodschappen van supermarkten, het boeken van COVID-vaccin afspraak, fietsverhuur, een pakket bezorgservice en autoverhuur op lange termijn. Twitter en Pinterest krijgen een knipoog van Galloway als rijp voor acquisities om onderdeel te worden van een toekomstige SuperApp.

5. Het bewustzijn van de negatieve effecten van sociale media neemt toe

Net zoals eetbuien maakt de sociale media-verslaving ons eveneens ziek, zei Rohit Bhargava, sprekend op SXSW over technische trends. Met de enorme hoeveelheid informatie en verkeerde informatie die op sociale media te vinden is, weten mensen niet wat ze moeten vertrouwen, en daarom gaan ze alleen in gesprek met stemmen waarmee ze het al eens zijn.

Sociale media tonen mensen alleen standpunten waar ze het al mee eens zijn, waarbij externe perspectieven worden afgesneden. De hoeveelheid gelikte, misleidende reclame waarmee mensen worden omringd, en clickbait-titels die online zijn gedeeld, hebben het voor mensen niet gemakkelijker gemaakt om zich open te stellen voor nieuwe informatie en de standpunten van anderen.

vehicle beside wall with graffiti

Hoe meer sociale media mensen consumeren, hoe slechter ze zijn in het nauwkeurig inschatten van de standpunten van mensen buiten hun kringen. Tristan Harris die op SXSW sprak over de uitdagingen van ethische technologie, stelt dat sociale media vooroordelen op dezelfde manier verspreiden zoals COVID ziektekiemen verspreidt.

Harris vergelijkt het groeiende bewustzijn van de negatieve effecten van sociale media, en de verantwoordelijkheid voor dergelijke effecten door sociale-mediabedrijven, met de publieke perceptie van de tabaksindustrie. In de jaren zeventig groeide het bewustzijn niet alleen van de gevaren van roken, maar ook van de schuld van de tabaksfabrikanten zelf voor hun bijdrage aan het stijgende aantal longkankers. Tegenwoordig groeit het bewustzijn van de negatieve effecten van sociale media, zowel individueel - voor de eigen geestelijke gezondheid van mensen - als voor de samenleving.