Reid Hoffman (Photo: wikimedia)

Reid Hoffman, co-founder van LinkedIn, schreef met Masters of Scale: Surprising Truths from the World's Most Successful Entrepreneurs een boek met niet te missen groeilessen. Die filterde Hoffman uit de tientallen interviews die hij had met bekende founders in het kader van zijn populaire Masters of Scale-podcast.

Landmijnen als accelerator

Wil je iets veranderen, dan heb je schaalgrootte nodig – zeker op wereldniveau. Klimaatverandering aanpakken? Loonsverhoging voor de middenklasse? Dat vereist oplossingen op schaal. Maar hoe kom je tot die schaal? Om een antwoord op die vraag te vinden, startte Reid Hoffman enige tijd terug met een podcast die hij Masters of Scale doopte.

Aan de hand van interviews met bekende en succesvolle ondernemers - genre Brian Chesky (Airbnb), Susan Wojcicki (YouTube) en miljardair-ondernemer Mark Cuban - hoopte hij de weg naar schaalgrootte bloot te leggen en op de landmijnen onderweg te kunnen wijzen. Landmijnen die soms absoluut te vermijden zijn, maar ook als accelerator kunnen dienen. Hoffman verzamelde verschillende van die inzichten in het boek ‘Masters of Scale: Surprising Truths from the World's Most Successful Entrepreneurs’. Dit zijn daarvan de belangrijkste geheimen die hij daarin ontrafelt.

Ga op zoek naar negatieve feedback

Wil je écht goede feedback van mensen? Vraag die dan niet wat ze van je idee vinden, maar wat er volgens hen mis is met je idee en waarom het volgens hen niet zal werken.

Als je gedwongen wordt met je idee te worstelen, wordt dat idee namelijk sterker. Dit inzicht maakt komaf met een misverstand: als mensen je idee in twijfel trekken, ga je er automatisch van uit dat ze niet slim genoeg zijn om het te snappen. Dat ze iets niet zien dat voor jou wél helder is.

Maar het tegendeel is dus waar: het zijn net de slimme mensen die je vertellen wanneer iets niet werkt. Ga dus vooral aan de slag met die negatieve feedback, niet met de bevestigingen van je idee.

Schakel zo snel mogelijk

In een steeds sneller veranderende wereld kan je niet negen maanden lang sleutelen aan een softwareontwikkeling en die vervolgens afgewerkt aan mensen voorleggen. Want tegen die de markt is de markt al helemaal veranderd, heeft de concurrentie je al voorbijgestoken, of reageren mensen niet meer zoals je had verwacht.

Heb je een idee voor een product? Maak daar dan zo snel mogelijk een model of prototype van en leg dat aan de mensen voor. Hoe sneller je actie, hoe sneller de reactie en dus hoe sneller je bijleert. Alle succesvolle ondernemers uit het boek en de podcast redeneerden op een gelijkaardige manier: kunnen we het vandaag nog realiseren? En, als dat niet lukt, op z’n minst tegen het einde van de week.

Laat sommige vuurtjes gewoon branden

Alle ondernemers gaan ’s avonds naar huis met brandjes die geblust moeten worden. Maar dat lukt sowieso niet met allemaal. Dus moet je kijken welke brandjes kunnen wachten en vervolgens focussen op de meest dringende. Zo vermijd je dat die tegen volgende week niet meer te blussen zijn.

Te lang wachten kan fataal zijn. Dat ondervond Reid Hoffman aan den lijve met Paypal. Toen de betaalservice een Serie A- en B-financiering kreeg, wist het bedrijf al dat het toenmalige model niet werkte. Maar investeerders bleven geld geven, waardoor Hoffman & co redeneerden dat ze dat vuurtje wel nog even konden laten branden. Niet dus.

Wat Reid Hoffman vooral hoopt te bereiken, is dat collega’s en medewerkers binnen elk bedrijf zijn boek samen zullen lezen. Bijvoorbeeld één hoofdstuk per keer, om dat vervolgens collectief te bediscussiëren. Op die manier wordt een framework gecreëerd voor een snelle leeromgeving, omdat mensen samen over een set van vragen gaan nadenken. En dat vormt dan de sleutel tot actie.

(Bron: www.inc.com)