De afgelopen jaren is de rol van sociale media voor de detailhandel alleen maar belangrijker geworden. Naar schatting wordt inmiddels bijna één op de tien aankopen via sociale media gedaan. De pandemie heeft deze trend natuurlijk een extra boost gegeven. Voor online marketing biedt de snelle shift naar digitaal unieke kansen.

Dankzij sociale media hebben bedrijven, groot én klein, toegang gekregen tot een nieuw publiek. Ze kunnen massaal de aandacht trekken van volgers en zo hun online omzet vergroten. Onderzoek toont eveneens aan dat sociale media wel eens het perfecte verkoopkanaal kunnen zijn. Zo kiest 55% van de consumenten ervoor om merken via digitale kanalen te volgen. Bij Gen Z stijgt dat aantal zelfs tot 65%. Daarnaast is 61% van de klanten van plan om de komende drie jaar meer via sociale media te winkelen.

Overigens shopt 56% van de klanten nu al meer via sociale media dan een jaar geleden. Deze verschuiving in winkelgewoontes maakt duidelijk dat sociale media voor online bedrijven een groeiende bron van verkeer en inkomsten zijn. Retailers die future-proof willen zijn, moeten dus blijven investeren in sociale media. Maar aangezien bijna 45% van de commerciële leiders aangeeft niet klaar te zijn voor opkomende kanalen zoals de metaverse, TikTok en nieuwe online social storefronts, vragen velen zich af: waar beginnen we?

1. Investeer in inzichten

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten waar je je doelpubliek kunt vinden. Op welke platformen zijn je doelgroepen aanwezig? Waar is de kans het grootst dat ze aankopen doen? Is je branding, communicatie en service consistent op alle kanalen?

Met AI-tools kunnen bedrijven begrijpen waar en hoe hun publiek winkelt, zodat ze geen geld verspillen aan marketing op de verkeerde plaatsen. Data kan een krachtig hulpmiddel zijn om te begrijpen welke kanalen de beste ROI opleveren, zodat retailers een doeltreffende social commerce-strategie kunnen ontwikkelen.

2. De kracht van personalisering

Je doelgroepen gevonden? Mooi. Nu moet je ze benaderen met de juiste content.

In een wereld waarin elke dag miljoenen nieuwe stukken content beschikbaar zijn voor gebruikers van sociale media, moeten bedrijven de interesse van de consument wekken, en snel ook. Personalisering zorgt ervoor dat merken relevant blijven voor doelgroepen. Het is een effectieve manier om zich te onderscheiden van concurrenten.

Bedrijven worden hierbij geholpen door AI-tools die de prestaties van advertenties analyseren en campagnes optimaliseren voor een betere kennismaking met producten. Met behulp van geavanceerde AI die snel kan leren, advertenties beter kan matchen en betere doelgroepen kan opbouwen voor retargeting, kunnen bedrijven makkelijker dan ooit tevoren klanten aantrekken.

3. Creativiteit is koning

Met miljoenen stukken content die elke dag worden gecreëerd, vergt het opvangen en vasthouden van de aandacht van een publiek op sociale media veel werk en creativiteit. 

Een succesvolle social commerce-strategie stoelt op het stimuleren van de betrokkenheid van het publiek. Sociale media zijn begonnen als een platform voor connectie en conversatie, niet voor het spammen van het publiek met verkoopcontent.

Creëer daarom een tweerichtingsgesprek. Zo kan je als merk het vertrouwen opbouwen en je imago online versterken. Creatieve tactieken zoals polls, giveaways, user generated content, Q&A-sessies en engagement met klanten-comments zijn enkele voorbeelden van hoe merken hun volgers kunnen aantrekken en laten groeien.

4. NFT’s voor meer loyaliteit

Waar NFT’s en de Metaverse voor velen nog abstract lijken, biedt het gebruik ervan ook kansen om het publiek beter te betrekken. Zo lanceerde kledingmerk Scotch & Soda Club Soda 3.0, een Web3-versie van zijn loyaliteitsprogramma Club Soda, waar leden voordelen krijgen zoals speciale kortingen, vroege toegang tot collecties en verkopen, verjaardagsgeschenken en toegang tot exclusieve evenementen.

Voortaan kunnen leden ook NFT’s bemachtigen en ontstaat er een Web3-community waarbij leden nog meer betrokken raken en interageren met elkaar én met het merk. Deze technische stap maakt deel uit van een langetermijnstrategie waarbij NFT’s dienen als een toegangspunt voor de volgende generatie om toe te treden tot een exclusieve community.

5. Blijf op de hoogte van trends

Sociale media-platformen komen en gaan, dus is het belangrijk om dicht bij de doelgroep te blijven - én de kanalen die zij gebruiken. De TikTok van vandaag kan de Vine van morgen zijn. Zoals bij elke strategie zijn wendbaarheid en flexibiliteit essentieel om ervoor te zorgen dat je als bedrijf niet achterop geraakt.

Wendbaar blijven vergt moed. Maar bedrijven die risico’s durven nemen door zich aan te passen en nieuwe platformen te testen, en door een breder publiek aan te boren, zien hun omzet toenemen.

6. Kijk verder dan een one channel-strategy

In een digitale wereld moeten merken overal aanwezig zijn waar hun klanten zich bevinden. De grenzen van commerce moeten verder reiken dan één kanaal en in de back end moet data over die kanalen stromen, zodat bedrijven efficiënt verbonden ervaringen kunnen leveren.

Investeren in sociale media is niet alleen een goede strategie om het huidig publiek te bereiken, maar ook een geweldige manier voor retailers om hun bedrijf toekomstbestendig te maken, een breder klantenbestand aan te trekken en relevant te blijven in een snel evoluerende digitale wereld.