Hoe je online- en offline marketing kan combineren voor optimaal succes

Hoe je online- en offline marketing kan combineren voor optimaal succes

Marketing is de sleutel tot succes voor elk bedrijf, ongeacht welke branche. De afgelopen jaren is de arena van de marketing althans sterk veranderd. Wat tien jaar geleden effectief bleek, is dit allang niet meer. Vele bedrijven weten vandaag niet meer waar ze moeten op inzetten. On- of offline? Of alletwee? Kan je oude & nieuwe marketingmethoden met elkaar vermengen? We bekeken een aantal best practices. 

Combineren

Vaak verstaan mensen onder marketing de harde sales, toch is dit juist helemaal niet waar. Mensen houden er niet van om ergens to gedwongen te worden. Het is dus ook de rage om juist de emotionele zwakten van de klant aan te spreken en hem zo tot de aankoop aan te zetten. Dat blijkt wel effectief, maar hoe pakt men zoiets aan? 

Online vs. Offline

Marketing kan tegenwoordig in twee categorieen geplaatst worden. Na de gigantische uitbreiding van het internet, werd het World Wide Web al gauw een populaire manier om bedrijven naamsbekendheid te geven. Deze manier valt natuurlijk onder de categorie online marketing. Tevens is er dan ook de ouderwetse manier van verkopen, en dat is offline marketing.

Onder offline marketing valt eigenlijk alles wat niet onder het internet valt, bijvoorbeeld flyers, spandoeken, reclameborden en advertenties in de krant. Beide manieren kunnen een sterke invloed hebben op hoe het met uw bedrijf gaat.

Beiden hebben voordelen

Natuurlijk is het ook afhankelijk van de branche zelf welke soort van marketing u kiest. Ten heden dage is althans bijna alles op internet te vinden en moet u zich die kans zeker niet laten ontgaan. Beide soorten marketing hebben voordelen. Online marketing houdt bijvoorbeeld in dat u emails stuurt naar klanten met een aantrekkelijk aanbod, of dat u advertenties plaatst op sites die binnen uw doelgroep vallen.

Op een dergelijke manier wordt dus al gauw duidelijk dat online marketing vaak iets beter uitgekristalliseerd kan worden, met andere woorden; u kunt uw doelgroep beter bepalen en juist daar adverteren waar deze doelgroep zich ophoudt. Het nadeel hiervan is dat niet iedereen het internet gebruikt, en zeker niet iedereen houdt zich juist daar op waar u adverteert.

Online Marketing is niet genoeg

Snel komt u dan tot de conclusie dat, ook al is online marketing erg effectief, deze wijze van adverteren alleen, niet het gewenste resultaat oplevert. Waarschijnlijk ligt dit daaraan dat u niet iedereen bereikt die u graag zou willen bereiken, uw publiek is dus te klein. Een mooie manier om dit op te lossen is door ook een campagne op te stellen in het gebied van offline marketing. U kunt bijvoorbeeld uw bestaande klanten een kleine kaart sturen en deze eraan herinneren dat u nieuwe producten binnen heeft. Of u kunt flyers distributeren. En zo bestaan er nog talloze manieren van offline marketing.

Het nadeel van dit soort adverteren is dat u vaak, maar natuurlijk niet altijd, uw doelgroep niet direct kunt aanspreken. Flyers gaan bijvoorbeeld naar iedereen, ook naar mensen die geen interesse hebben in uw branche, laat staan uw producten.

Het grote voordeel hiervan is althans, dat u iedereen kunt bereiken. Dat wil zeggen, u heeft dus een veel grotere reikwijdte. De response zal in vergelijking met online marketing wellicht iets kleiner zijn, qua percentage, maar dit wordt weer goed gemaakt door het grote bereik van uw campagne.

Combinatie offline & online

Tirendo bijvoorbeeld geeft is een goed voorbeeld van een bedrijf die online & offline marketing combineert. De grote bandenspecialist trekt klanten aan met offline media zoals tv-commercials. Natuurlijk bereiken zij hiermee een heel groot publiek. Bovendien biedt het bedrijf banden aan, die ieder persoon met een auto nodig heeft, het spreekt dus ook meer mensen aan.

Daarnaast gebruikt Tirendo een geoptimaliseerde website, die klanten meteen de optie geeft om zich in te schrijven voor de informatieve nieuwsbrief. Zo verzamelen ze dus gegevens van klanten, en kunnen ze langere tijd een marketing campagne opzetten van nieuwsbrieven.

Testimonials

Door het herhaalde contact is de response groter. Tevens gebruikt de bandenspecialist Tirendo de testimonials van bekende personen. Zo wekken ze vertrouwen bij kijkers, maar ook werven ze naamsbekendheid en een positief image.

Het laat zich dus zeggen dat de meest optimale methode om uw bedrijf te laten slagen, een combinatie van zowel online en offline marketing is. U combineert als het ware het beste van beide werelden. U bereikt niet alleen de mensen die oprecht interesse hebben in uw aanbod, maar u bereikt ook de mensen die nog niet wisten dat ze dit interesse hadden. De optimale combinatie dus voor het succes van uw bedrijf!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.585 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief