“Daarom moet je op Twitter actief zijn”, “Elk bedrijf zou moeten Instagrammen”, “Facebook voor je webshop: Je kan niet zonder”, “YouTube hét marketingkanaal van de eeuw” en ga zo maar door. Elk sociaal netwerk lijkt wel hét marketingkanaal. Maar je kan ze toch niet allemaal actief en grondig gaan beheren?

9 Redenen om Pinterest in te zetten:

Pinterest is een sterk groeiend sociaal netwerk, misschien is het iets voor jouw webshop? Ik geef je graag de redenen mee waarom Pinterest iets voor jou zou zijn, zodat jij voor jezelf kan bepalen of het een passend marketing kanaal kan zijn voor jouw webshop.

  • Volgens een onderzoek van Bizrate Insights zijn 70% van de gebruikers op Pinterest op zoek naar shop-inspiratie. Een groot verschil t.o.v. Facebook of Twitter.
  • Weet dat van de Pinterest gebruikers 84% vrouw is, tussen 20 en 29 jaar. Voor mannenproducten heb je dus niet veel aan die hoge koopintentie bij de Pinterest gebruikers.
  • Viraal gaan is bij Pinterest veel gemakkelijker. 80% van de Pins die je te zien krijgt zijn Re-pins (zoals delen op facebook of retweeten). Dat jouw pin vaak gedeeld wordt is dus veel waarschijnlijker dan een random post op andere sociale media.
  • Pins zijn héél lang houdbaar en blijven lang bekeken worden. Als ze goed vindbaar zijn in de zoekmachine dan blijft een Pin zelfs maanden of langer verkeer opleveren.
  • Pinterest draait om prachtige beelden. Harde schijven of batterijen zijn dus niet bepaald interessant op Pinterest. Hoe spectaculair het product ook mag wezen.
  • Pins, borden en accounts worden ook opgenomen en gerankt in Google Search. Mooi meegenomen toch? Pinterest zou ook een positieve invloed op je SEO hebben.
  • De gemiddelde CTR wereldwijd van Pins is 1,1%, een stuk hoger dan het gemiddelde bij bv. banners (0,1%) en bijna gelijk aan de CTR van organische zoekresultaten in Google.
  • Populaire categorieën in Pinterest zijn DIY (Do It Yourself), recepten, mode en huisdecoratie. Een webshop in deze sectoren? Dan kan je toch niet achterblijven?
  • Pinterest wordt soms de Google voor vrouwen genoemd. Het is dan ook een echte zoekmachine als je opzoek bent naar inspiratie. Je moet dus mensen kunnen inspireren met jouw Pins.

Overtuigd? Snelle tips om Pinterest te gebruiken voor je webshop.

Oke, je denkt dat Pinterest iets is voor je webshop. Verstandige keuze. Nu moet je gaan pinnen, ik geef je graag wat tips:

  • Maak geen catalogus van al je producten van je Pinterest account. Dit is weinig interessant.
  • Maak borden die een mix zijn van eigen pins, pins van andere websites en re-pins in leuke themas.
  • 90% andere pins, 10% eigen webshop is een goede regel die je kan hanteren.
  • Zorg voor goed beeldmateriaal. Pinterest werkt met verticale afbeeldingen, pas dus afbeeldingen aan indien nodig.
  • Maak goede omschrijvingen bij je pins. Pinterest begrijpt je afbeelding niet als er geen tekst bij staat. Dit is belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachina van Pinterest.
  • Ga de interactie aan: Reageer op pins, volg andere Pinners (overdrijf niet), Re-pin.
  • Maak eens een “groepsbord” aan. Bijvoorbeeld: Mijn lievelingseten. En laat andere pinners meedoen!
  • Pin regelmatig en verspreid je posts doorheen de dag.
  • Gezichten spreken aan. Een leegstaande productfoto wordt minder gedeeld dan een foto van een persoon die het product gebruikt.
  • Een bord met Quotes (die er leuk uitzien en aansluiten bij je Webshop) werkt dikwijls goed!

Nog vragen of tips voor het gebruik van Pinterest voor je webshop? Laat een reactie achter!