Het verhaal achter WebTomorrow: tientallen brainstorms, massa’s enthousiasme en torenhoge ambities

Het verhaal achter WebTomorrow: tientallen brainstorms, massa’s enthousiasme en torenhoge ambities

Een tech-conferentie organiseren waar meer dan 1000 man op af komt? Dat doe je niet zomaar. De markt wordt overspoeld met events voor digital-minded professionals. Logisch, want er is nu eenmaal ook veel vraag naar digitale kennis. “Digital is the new normal”, weet je nog? En dat is goed, want digitaal is het sterkst groeiende aspect binnen onze maatschappij. Een giga-event organiseren, mét interessante sprekers en zo relevant mogelijk is een uitdaging. Met al meer dan 780 deelnemers en iets minder dan 2 maanden te gaan zijn we goed op weg om ook van de 2de editie van WebTomorrow een succes te maken. Weten hoe we dat hebben klaargespeeld?

Go niche or go big?

Vorige zomer zijn we met het Bloovi beginnnen nadenken wat we wilden doen met de 2e editie van WebTomorrow. Willen we groeien, of net krimpen? Blijven we in Gent? Of moet het Brussel worden? Creëren we een rode draad met één thema of houden we het breed? Al snel werd duidelijk dat deze WebTomorrow editie een groot(s) event moest worden. Een event waar we verschillende actoren uit de sector samen willen brengen. Van corporates tot start-ups. Van de suits tot de hoodies. Waarom een nog groter event met een digitale insteek als het aantal events alleen maar stijgt binnen het landschap kan je je afvragen?

Toen ik erover nadacht, kwam ik snel tot de conclusie dat we
a) ofwel moesten krimpen en ons richten op een high-level niche doelpubliek of
b) meteen een versnelling hoger schakelen en nog grootser moesten uitpakken met dit event.
Hét dilemma: “go niche, or go big”…

Want zelf heb ik altijd in niches gedacht. Nog steeds trouwens. Maar anderzijds heeft Vlaanderen - en België in het algemeen - nood aan een event dat het wat grootser ziet. We merken dat nog te veel spelers op hun eigen kleine eilandje leven en werken. Er worden te weinig kennis, inzichten en ervaringen gedeeld met elkaar. En we engageren ons nog steeds te weinig voor professionele initiatieven waar gelijkgezinden in groten getale elkaar kunnen ontmoeten om nieuwe plannen en samenwerkingen te smeden.

Nu, allemaal leuk bedacht om een groots event neer te willen poten op de speldenkop die Vlaanderen groot is en waar er reeds tientallen events per jaar worden georganiseerd voor de digitale professional.

***

***

De geboorte van WebTomorrow

Het Bloovi-team doorspartelde samen tientallen brainstormsessies en na verloop van tijd kwamen we tot de conclusie dat er enkele key-topics waren die we dit jaar wilden belichten. Maar we hebben ons niet uitsluitend laten leiden door onze eigen mening. Om ons buikgevoel te versterken, legden we ons oor te luister bij enkele digitale experts die hun strepen hebben verdiend binnen hun niche én de digitale sector. We hebben hen omgedoopt tot het advisory board van dit event. Mede dankzij hen heeft het programma een concrete vorm gekregen.

Concreet deden we een beroep op het advies van een tiental mensen. Dankzij de gesprekken van de advisory board kwamen we al snel tot een aantal conclusies:

Conclusie 1: Bedrijven willen concrete inzichten

Eerst en vooral hebben we gemerkt dat er sinds de laatste één à twee jaar bijzonder veel gepraat werd over disruptie, digitalisering, transformatie en innovatie. Vier keywords die heel nauw met elkaar verbonden zijn. Heel dikwijls werd er met een “let-op-vinger” verwezen naar disruptie. Een bewustwordingsfase die absoluut nodig was en waar de Peter Hinssens van deze wereld duidelijk hun stempel en bijdrage aan de markt hebben gegeven.

Maar we merkten evenzeer dat weinig bedrijven echt helpen in het transformatieproces. Ze hebben een duidelijke behoefte om te weten hoe ze moeten reageren op dat hele disruptie (doem)verhaal.

Bedrijven die op één of andere manier worden gedisrupt, moeten per definitie gaan innoveren en komen daardoor in een transformatiefase terecht. Tegelijk kan digitaal absoluut niet genegeerd worden - integendeel. De digitalisering is net dé reden waarom veel businessmodellen gedisrupt worden en bedrijven worden gedwongen om out-of-the-box te denken en zo ook te innoveren.

Digitaal is heel duidelijk het middelpunt van de digitale transformatie. Of zo zou het althans moeten zijn. Daarom dat de beslissing snel genomen werd om een duidelijk thema te creëren rond “disruption & innovation”. Maar… met WebTomorrow willen we niet de klokkenluider zijn! We willen verder gaan dat dat.

Daarom hebben we ervoor gekozen om experten met heel concrete inzichten en tastbare oplossingen te laten komen waarmee bedrijfsleiders zich kunnen identificeren. We mikken er ook op dat ze achteraf met concrete tips aan de slag kunnen in hun eigen bedrijf. Dat is precies wat innovatie-goeroes zoals Daan Roosegaarde, Quintin Schevernels, Jo Caudron & Stijn Viane zullen doen.

***

***

Conclusie 2: Marketing heeft cruciale rol in innovatieproces

Marketing op het programma? Ja! En weet je waarom? Marketing is altijd een van de eerste afdelingen die betrokken wordt als een bedrijf moet veranderen en innoveren. Hoe kan een bedrijf anders zijn hele interne team, klanten en de hele markt meekrijgen in dat transformatie- en innovatieproces waarin ze zo sterk geloven? Daarbovenop verandert marketing zo bijzonder snel, dat CMO’s en marketeers het bos door de bomen niet meer zien.

Bovendien vervallen te veel marketeers in bestaande tactieken en nemen ze geen tijd meer om even stil te staan bij wat er binnen hun vakgebied op hen afkomt. Diegenen die wel mee zijn met de laatste ontwikkelingen vragen zich af welke innovaties écht belangrijk zijn om op te nemen in hun marketingplan.

Het Bloovi team en onze adviseurs waren het er unaniem over eens. Vernieuwingen binnen marketing moeten wel degelijk een plaats krijgen op het WebTomorrow programma. Bottom line: CMO’s en marketingverantwoordelijken moeten heel duidelijk mee zijn en weten wat er exact allemaal aan het veranderen is. Hoe moeten ze daarop inspelen? Op WebTomorrow kijken we een stukje vooruit naar hoe marketing er in 2017 … en verder … zal uitzien. Het tweede thema werd daarom “The Future of Marketing”.

Conclusie 3: Start-ups spelen een cruciale rol in het evolutie- en transformatieproces

Sommige mensen krijgen het op hun heupen van al die start-ups. Zijn we hen niet collectief niet aan het overroepen? Krijgen ze niet al genoeg aandacht? Is het wel fair om start-ups zo te pamperen?

Wat blijkt? Start-ups verdienen vaak deze aandacht. Kijk maar naar hoe ze een heel duidelijke rol spelen in het evolutie- en transformatieproces dat veel bedrijven doormaken. Het zijn net zij die de nieuwe technologieën ontwikkelen en gevestigde waarden disrupten, en net zij geven bedrijven de aanleiding om anders te denken en zich anders te gaan organiseren.

Sinds enkele jaren zijn er in België tientallen voorbeelden opgedoken van start-ups die potten breken in ons land en ver daarbuiten. En daar mogen we best trots op zijn! Daarom is het hoog tijd om de verwezenlijkingen van Belgische start-ups in de kijker te zetten. Op WebTomorrow bieden we een inzicht in het gedachtenproces van investeerders, delen verschillende start-up CEO’s hun succesrecepten en kijken we hoe Belgische start-ups presteren binnen een Europese context.

Conclusie 4: Interviews bieden meer diepgang dan een klassieke presentatie

De laatste denkoefening was “hoe krikken we de beleving op voor het publiek op als ze een hele dag lang moet luisteren naar sprekers”?

Misschien heb je zelf reeds conferenties meegemaakt waarbij je vooral op een monotone manier een opeenvolging van sprekers bijwoont. En waarbij dan telkens één spreker op het podium zijn verhaal komt brengen via slides. De ene al interessanter dan de andere.
Dit jaar staan er 10 van de 21 speaking slots als interview gepland. Interviews waarbij een digitale expert andere experts interviewt met de meest interessante en diepgaande vragen omtrent een specifiek topic. Daardoor krijgen we de kans om dieper te graven, waardoor het publiek ook met een tevreden gevoel naar huis kan gaan.

Intussen hebben we al méér dan 780 tickets verkocht. Ook hebben we meer dan 50 business partners waarvan een 20-tal start-ups hebben toegezegd. Hen kan je ontmoeten op hun eventstand. Dat is mooi. Heel mooi. Het geeft aan dat de thema’s die we aansnijden meer dan ooit leven in de markt. Vergeet niet, een event van die grootorde in Vlaanderen neerzetten is niet simpel. Verre van zelfs. Maar het geeft tegelijk aan dat de impact die we met Bloovi hebben opgebouwd groot is. Anders bereik je zoiets niet. Weet trouwens dat WebTomorrow 100% door Bloovi gedragen en georganiseerd wordt. We zijn geen consortium van meerdere organisaties die de handen in elkaar slaan. Het is vooral een team-effort geweest. Mag ik zeggen dat ik daar heel trots op ben? :-)

Met 50+ sprekers, verschillende topics, formats en topics is het WebTomorrow Programma eindelijk compleet. Het was een gigantisch werk om 50+ sprekers samen te brengen, verschillende topics uit te denken, passende sprekers te zoeken met een inspirerend verhaal die bovendien nog eens de nodige expertise hebben. Maar nu zijn we heel erg trots dat we jou het volledige aan je kunnen voorstellen!

Maar we zijn er nog niet. Vandaag hebben we op de lijst 780 beslissingsnemers, ondernemers, investeerders, journalisten, start-ups en allerhande digitale experts. En dat is zoals ik al zei zeer mooi. Maar het streefdoel is 1.000. Het zou fantastisch zijn om met dat aantal op WebTomorrow aanwezig te zijn. Wil je nog één van de laatste tickets kopen? Dat kan nog steeds hier.

***

***

Info & boekingen zie www.webtomorrow.gent

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.043 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief