foto: shutterstock.com

Technologie speelt een cruciale rol in de hedendaagse maatschappij en heeft door nieuwe ontwikkelingen impact op ons dagdagelijks leven. Wearables, virtual reality, 3D printing ... zijn slechts enkele voorbeelden van de tech trends van 2016. Laten we eens dieper ingaan op de impact van technologie op het wonen, de zogenaamde Smart Home trend.

Ter verduidelijking: een ‘Smart Home’ is een woning waarin verschillende zaken en toestellen - via een (draadloze) internetverbinding met elkaar verbonden zijn. Maar: hoe ontvankelijk is de markt ervoor? De cijfers van onderzoeksbureau GfK liegen er alvast niet om.

Waaier aan slimme toepassingen

De Smart Home trend heeft anno vandaag al gezorgd voor tal van toepassingen op de markt:

  • Slimme controle en beveiliging: alarminstallaties, rookdetectors, bewegingssensoren, digitale sleutels, …
  • Slimme huishoudelijke apparaten: robotstofzuigers, slimme wasmachines, tandenborstels, …
  • Slimme energie & belichting: slimme thermostaat, energie manager of applicatie, slimme lampen, …
  • Slimme connectiviteit & entertainment: SmartTV, audio streaming systemen, …
  • Slimme gezondheid: opvolgen van hartslag, gezondheidsparameters, …

smart home toepassingen

Figuur 1: the connected consumer (> 20 countries), GfK, 2015

Opvallend: van al deze toepassingen lijkt de consument wereldwijd het meest geïnteresseerd in beveiliging en in toepassingen rond energie en belichting. Toch moeten andere toepassingen, weergegeven in bovenstaande figuur, daar niet voor onder doen.

Hoe zit het bij de Belgische markt? 

In principe staat ook de Belgische consument open voor Smart Home: ongeveer 7 op 10 Belgen geeft aan dat hij het een aantrekkelijk idee vindt. 1 op 3 Belgen is zelfs uitgesproken geïnteresseerd in Smart Home toepassingen.

smarthome how appealing

Figuur 2: online access panel, GfK Belgium, N = 7994, November 2015

Maar: dat betekent niet dat Smart Home toepassingen onmiddellijk de Belgische markt zullen veroveren. We zien immers een aantal duidelijke barrières.

De belangrijkste daarvan is de (te) hoge kostprijs van Smart Home toepassingen. Zo geeft 56% van de Belgische consumenten aan dat dit een hinderpaal vormt. Een tweede aspect dat consumenten tegenhoudt om Smart Home te implementeren, zijn mogelijke privacy issues. Hoe jonger de consument, hoe groter deze barrière bovendien blijkt te zijn.

hindernissen smart home

Figuur 3: online access panel, GfK Belgium, N = 7994, November 2015

Een derde belangrijk struikelblok voor het inzetten van Smart Home is een gebrek aan kennis over de toepassingen. Vooral bij oudere consumenten is deze gebrekkige productkennis een doorslaggevend argument om geen Smart Home toepassingen aan te schaffen.

Opportuniteiten voor bedrijfswereld

Tot slot zien we ook opportuniteiten voor bedrijven die deze toepassingen aanbieden. Bijna de helft van alle consumenten prefereert immers 1 enkele aanbieder voor diverse Smart Home toepassingen, in plaats van aparte aanbieders. Het naadloos samenwerken van verschillende toepassingen met minimale inspanningen wordt dus cruciaal om de consument een positieve ervaring te bezorgen.

Dit zal er ongetwijfeld toe leiden dat concurrerende bedrijven gedwongen worden om samen te werken voor bepaalde Smart Home toepassingen. En op dat moment zal de echte waarde van een slim huis pas écht tot uiting komen.

En jij? Sta jij te springen voor deze trend?