Zo optimaliseer je jouw checkout-pagina:

Zo optimaliseer je jouw checkout-pagina:

Bron foto: Shutterstock

Als er één pagina op je webshop is die je maximaal wil optimaliseren op conversie, dan is het wel de checkout. Logisch, je hebt immers je bezoeker al tot deze pagina gekregen. Dat is op zich al een knappe prestatie, nu wil je toch absoluut niet dat ze alsnog afhaken? Om je eigen checkout te optimaliseren zal je aan de slag moeten gaan met data en A/B tests, maar vooraleer je hier iets zinnigs uit kan leren, heb je al best wat verkeer nodig. Kijk daarom eens naar de grote spelers: wat doen zij? Wat kan ik meteen toepassen? Je moet immers niet het warm water opnieuw gaan uitvinden. Laat ons de checkout van Coolblue eens onder de loep nemen.

>> Ook op Conversion Day 2016 staat Conversie optimalisatie centraal. Bekijk de 7 topics en het indrukwekkende programma.

Onzekerheid wegnemen

Het eerste wat meteen opvalt aan de Coolblue checkout is dat ze alle onzekerheid willen wegnemen. Dat valt vooral op bij de “bezorging”, er wordt zowel bij je subtotaal vermeld dat de verzending gratis is (extra duidelijk in de oranje kleur) als bij de verzendmogelijkheden waaruit je kan kiezen. Je weet dus dat je hier niet voor verrassingen komt te staan. Bovendien wordt ook bij de verzendmethoden duidelijk aangegeven waar en wanneer je je pakje mag verwachten. “Morgen in huis”, da’s duidelijk.

Coolblue checkout

Upsellen

Je kan proberen je conversiepercentage op te drijven, wat natuurlijk zeer zinvol is. Maar een hogere orderwaarde proberen na te streven is zeker en vast ook de moeite waard. Dat weet Coolblue heel goed. Zo staat er vlak onder je product dat je wil bestellen “Heb je onze accessoires al gezien?” en onderaan nog enkele “kassakoopjes”. Die kassakoopjes staan daar niet willekeurig: ze zijn goedkoop zodat de drempel laag genoeg is en bovendien zullen ze vast en zeker met behulp van een hoop data geselecteerd zijn.

Coolblue upsellen

Hoe eenvoudiger bij de betaalpagina, hoe beter

Maar liefst twéé grote groene knoppen trekken je richting de volgende pagina om je bestelling te vervolledigen. Van zodra je verdergaat, kom je in de Coolblue-kassa. Vanaf hier is het duidelijk: Ze willen niet dat je hier nog weggaat. Geen upsells meer, je kan niet naar categorieën, wat is er wel zichtbaar? Nogmaals duidelijk dat de verzending gratis is, een knopje naar de klantenservice (natuurlijk, als je op een moment een klant wil helpen, dan is het wel bij het afrekenen), wanneer je pakje geleverd wordt, nog wat USP’s en bovenaan de duidelijke stappen die je nog moet overlopen. Alles erg duidelijk en rustig. En merk op: net onder het knopje om verder te gaan, lees je “veilige verbinding”. Ja, nog even wat extra zekerheid geven, kan geen kwaad.

Coolblue afrekenen

>> Conversion Day 2016 is dé dag voor de digitale marketeer die Conversie optimalisatie tips wil krijgen. Bekijk het indrukwekkende Programma. 

Betalen: zekerheid en veiligheid troef

Ga je betalen? Dan krijg je verschillende betaalmogelijkheden. Het is meestal zo dat hoe meer betaalmogelijkheden je aanbiedt, hoe hoger je conversie zal zijn. Echter moet de klant nog wel de bomen door het bos zien. Dat pakt Coolblue goed aan. Zo zeggen ze welke betaalmethode het vaakst gebruikt wordt en vermelden ze overal nog even bij dat het gratis is. Ook is er een knopje om een couponcode in te vullen. Merk wel op: het gaat om een knopje en dus niet meteen een invulvenster. Dat om te vermijden dat mensen geneigd zijn meteen op zoek te gaan op het web naar kortingscodes.

Coolblue betaalwijze

Alle stappen doorlopen? Dan krijg je nog een overzicht zodat zeker alles klopt. Uiteindelijk word je nog bedankt met een leuke video en krijg je wat gekke ideeën om de tijd van het wachten op je pakje te vullen. Zo eindig je je bestelling toch maar weer met een glimlach.

Beter goed gepikt dan slecht bedacht! Heb jij zelf nog tips?

 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.663 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief