Hoe bouw je een publiek op voor je website of blog? 5 handige tips:

Hoe bouw je een publiek op voor je website of blog? 5 handige tips:

In deel één van deze reeks kreeg je vijf tips om een kwalitatief publiek op te bouwen voor jouw blog of site. In deel twee hadden we het uitgebreid over ijzersterke content in de breedste zin van het woord. Vandaag sluiten we de reeks met de vijf laatste tips.

Tip 11 – Activeer familie, vrienden en collega’s

Je familie en je vrienden zouden onvoorwaardelijke ambassadeurs moeten zijn van jouw werk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zij niet bereid zijn om jouw content te delen in hun netwerk. Of je hiermee de juiste doelgroep treft en er kwalitatieve bezoekers mee aantrekt, is een ander paar mouwen. Dan ben je misschien beter af met collega’s die je content delen.

Schakel je collega’s in

Bezorg je collega’s regelmatig een overzicht van de nieuwe content die verschenen is op je blog of je website. Vraag hen om die publicaties te delen in hun netwerk. Het kan helpen om een aantal voorgekauwde berichten op te maken. Hoe minder handelingen je collega’s moeten verrichten, hoe groter de kans dat ze je bericht zullen delen.

Creëer een e-mailhandtekening

Het kost je weinig tijd om een e-mailhandtekening met een link naar je website te creëren voor al je medewerkers. Maar plaats niet zomaar een url in de handtekening zonder verdere uitleg. Formuleer een krachtige byline die interesse wekt of die ontvangers vertelt wat ze kunnen verwachten.

Denk er ook aan om op drukwerk zoals briefwisseling, offertes of visitekaartjes altijd een url naar je website mee te geven. De meeste bedrijven doen dat wel, al blijft de byline nog vaak achterwege. En zonder byline is een url niet meer dan een contactgegeven.

Exponentieel bereik

Reken eens uit hoe groot je bereik wordt als je netwerk je helpt om je content te verspreiden. Het gemiddeld aantal vrienden, connecties en volgers op social media is voor iedereen erg verschillend. Maar alles bij elkaar zit je al snel aan enkele honderden relaties, die op hun beurt allemaal weer een eigen netwerk hebben.

Niet iedereen zal het bericht oppikken, maar het is wel een eenvoudige manier om je bereik exponentieel te vergroten.

Tip 12 – Paid search en advertentieruimte kopen

Met paid search of Search Engine Advertising (SEA) betaal je de zoekmachines om verkeer naar je website te brengen. Veel bedrijven houden er niet van om te betalen voor bezoekers. Maar het wordt steeds moeilijker om tot de eerste pagina van de zoekresultaten door te dringen, zodat paid search zeker het overwegen waard is.

Er wordt nog altijd heel wat geld uitgegeven aan advertenties. Het bewijst dat mensen het niet altijd erg vinden, zolang de advertenties maar relevant zijn voor hen.

Google Adwords

Met een marktaandeel van meer dan 90% is Google dé zoekmachine bij uitstek. Als we het over paid search hebben, dan denken we in eerste instantie ook aan Google Adwords, dat het meeste potentieel in huis heeft. Paid search kan behoorlijk duur uitvallen en tijdsintensief zijn als je niet goed weet hoe je dat moet beheren. De meeste tools hebben echter waardevolle analyses in petto en een budgetplafond, zodat je gaandeweg bij kunt sturen. Het leuke aan paid search of pay-per-click (PPC) is dat je alleen betaalt voor de bezoekers die je krijgt.

Zorg ervoor dat het zoekverkeer waar je voor betaalt ook echte mensen zijn die tot jouw doelgroep behoren en dat spookverkeer van robots gefilterd wordt.

Koop advertentieruimte

Naast paid search kun je ook advertentieruimte kopen op andere platformen om relevante prospecten te benaderen. Een meer agressieve strategie, maar als je platformen vindt die gerelateerd zijn aan jouw oplossingen, dan is dat publiek wellicht ook geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.

Tip 13 – Positioneer jezelf als een thought leader

Jezelf positioneren als een thought leader zal tijd vragen, maar beschouw het als een investering in jezelf. Wanneer mensen je als een expert zien, dan zal dat ook helpen om een kwalitatief publiek naar je website of je blog te loodsen.

Als professional lees je ongetwijfeld enkele keren per week een aantal artikels die verband houden met jouw vakgebied. Je weet welke de toonaangevende kanalen zijn. Je kunt aannemen dat ook jouw doelgroep op dezelfde platformen circuleert. Als je jezelf vervolgens wilt positioneren als een thought leader, dan zou je minstens één keer per week moeten reageren op één van die artikels (forum marketing). Kun je anderen helpen met nuttige informatie die hun problemen oplossen, dan ben je alvast op de goede weg.

Expertise tonen, geloofwaardigheid creëren

Reageren op een artikel geeft je de mogelijkheid om je professioneel inzicht te tonen en waarde toe te voegen aan de conversatie. Dat mag een kritische noot zijn, maar zorg ervoor dat je je kritiek grondig onderbouwt. Al kun je misschien beter voor opteren relevante aanvullingen en verduidelijkingen. Laat jouw expertise blijken en bouw aan je geloofwaardigheid.

Verwijs naar jouw website of blog als jij er extra content over kunt aanbieden. Maak het op die manier voor anderen de moeite waard om jouw platform te bezoeken.

Gedraag je niet als een bemoeizieke spammer

Wees geen bemoeizieke spammer, maar gedraag je behulpzaam. Verberg je niet achter een fictief profiel. Gebruik je echte naam als je commentaar geeft. Laat zoveel mogelijk informatie achter om je digitale voetafdruk te vergroten. Sommige tools zoals Disqus leggen een link naar je meest recente blogpost. Een reden te meer om je eigen profiel aan te houden.

Tip 14 – Gastbloggen

Gastbloggen ligt in het verlengde van thought leadership en het is een uitstekende manier om geloofwaardigheid te creëren bij jouw doelgroep? Pitch je artikels bij toonaangevende, relevante en interessante blogs die aansluiten bij jouw vakgebied.

Kwaliteit zorgt voor respect en vertrouwen

Het spreekt voor zich dat je bijdrage van de hoogste kwaliteit moet zijn. Als je vertrouwen kunt winnen en je expertise kunt tonen op een site die als autoriteit gezien wordt, dan zul je daar mee van profiteren. Je zult niet alleen een welbepaalde doelgroep naar jouw site leiden, maar je positioneert jezelf ook als een expert in je vakgebied.

Backlinks

In een gastblog krijg je overigens ook weer de mogelijkheid om links te leggen naar de content op jouw site. Herinner je dat die backlinks van onschatbare waarde zijn voor je ranking (zie tip 7). Een unieke gelegenheid dus om de waarde van je site op te krikken. Vermijd echter – zoals steeds – een commerciële benadering. Als het er vingerdik bovenop ligt dat je jouw producten of diensten aanprijst, dan haken mensen af en krijg je een averechts effect.

Omgekeerde richting

Gastbloggen werkt ook in de omgekeerde richting. Het is erg efficiënt als je nieuw bent en als je nog geen publiek hebt opgebouwd. Ga dan op zoek naar iemand die dat wel heeft. Vraag een bekende blogger om een gastblog te schrijven voor jouw site. De kans is groot dat die het artikel ook deelt in zijn netwerk en dat levert bezoekers op voor jouw site. Heel wat blogs en websites dikken hun contentproductie aan en winnen aan populariteit dankzij het werk van externe bloggers.

Tip 15 – Native advertising

Native advertising, ook wel eens branded content genaamd, was in 2014 hét buzzword in de Verenigde Staten en Engeland. Inmiddels is het overgewaaid naar Europa en stijgt ook bij ons de populariteit.

Het antwoord op traditionele advertenties

Internetgebruikers zijn door een ingebouwd gen haast blind geworden voor traditionele advertenties. Als ze niet relevant zijn, worden ze als storend ervaren en daardoor hebben ze steeds minder effect. Slimme uitgevers hebben daar op ingespeeld met een nieuw verdienmodel: native advertising.

Wat is native advertising?

Een native ad is een redactionele bijdrage die niet te onderscheiden is van de andere content op het platform. De advertentie valt niet op voor de lezer omdat stijl, design en context aangepast zijn aan de omgeving. En wat de lezer niet zal beoordelen als een advertentie, zal hij ook niet negeren.

Hoe werkt het?

Merken betalen voor de plaatsing van hun content op externe platformen. Ze gaan een partnership aan met de uitgever om content te creëren die interessant is voor de doelgroep van het platform.

De lezers zullen de native ad beschouwen als een onderdeel van het platform dat zij bezoeken. Dat betekent dat ze dit objectief zullen bekijken, want je hebt als het ware hun voelsprieten uitgeschakeld die hen afschermen van commerciële boodschappen. Lezers zullen de content dan ook beter waarderen en sneller delen. Meteen het grote voordeel van native advertising.

Native advertising overwegen?

Native advertising vraagt een aanzienlijke investering in tijd en middelen. Merken moeten er dan ook vrij zeker van zijn dat het publiek van de uitgever ook hun doelgroep is. En dat ze het publiek met een native ad kunnen aanmoedigen om van de site van de uitgever naar de site van het merk te gaan.

Welke tips gebruik jij om een kwalitatief publiek op te bouwen? Of zijn er nog andere mogelijkheden die in deze reeks niet aan bod kwamen? Ik hoor het graag.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.664 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief