Het is alweer bijna november. Hoog tijd dus om je marketingpijlen te richten op de vele feestdagenshoppers, die in aanloop naar het eindejaar week na week zullen toenemen in aantal.

Een van de interessante kanalen die je kan gebruiken om shoppers te overtuigen, is e-mail.

Gewoon je reguliere e-mailcampagnes gebruiken, is natuurlijk niet de manier om op te vallen in de clutter die onze inboxen weer zal vullen - je hebt aangepaste tactieken nodig als je het verschil wil maken.

Capteer je huidige bezoekers

Voor je aan je eindejaarscampagne begint, is het geen slecht idee om je database uit te breiden. Dat kan je doen op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een tijdelijke pop-up in kerstthema
  • Een aanbieding op je website om mensen aan te sporen om zich in te schrijven
  • Een actie voor mensen die hun vrienden uitnodigen voor de nieuwsbrief

Vergeet geen welkomstmail om nieuwe abonnees te verwelkomen, bijvoorbeeld met je andere kanalen en de leveringsopties tijdens de feestdagen.

What gets measured, gets done

Nog iets dat je niet mag vergeten voor je begint, is om KPI’s op te stellen en die achteraf ook te evalueren. Zo weet je perfect waar je volgend jaar kunt verbeteren.

Wanneer uitsturen?

De laatste jaren zijn de momenten waarop mensen e-mails openen erg veranderd door mobiel gebruik, maar basisprincipe blijft natuurlijk gelden: het beste moment om mails uit te sturen, is als er weinig andere mails verstuurd worden. Dat is logisch, want dan valt de jouwe meer op.

Uit een onderzoek van Venngage blijkt dat er vlak voor en vlak na de middag weinig e-mailverkeer is. Qua dagen zijn dinsdag en donderdag geen goed idee, want dan is er over het algemeen heel veel concurrentie. Woensdag of zaterdag zijn betere opties. Het volledige onderzoek van Venngage vind je hier.

Eruit springen

De volgende stap is om je e-mail zelf te laten opvallen.

Je kan je mails vormgeven in thema, of werken met een countdown. Iets waar je bijna niet meer omheen kan, is dat je je mails moet segmenteren en personaliseren. Bij bestaande klanten kan je aan cross-selling werken door aanbevelingen te geven op basis van wat mensen al gekocht hebben, of voor kado-inspiratie zorgen met mooie gift guides.

Een andere optie is verder gaan dan kortingen. Iedereen geeft kortingen tijdens de feestdagen, dus je valt meer op als je (ook) iets anders doet. Zo kun je bijvoorbeeld kerstkaartjes sturen met een link waar je een recept kan zien, of interessante content voorzien.

Nog een goede manier om eruit te springen, is je klanten te betrekken door feedback of content te vragen, of door geabonneerden te laten stemmen voor een tijdelijk nieuw product of een nieuwe kleur.

Not done

Wat je best niet doet?

  • Naar aanleiding van je eindejaarscampagne blind de frequentie van je mails verhogen. Dat zal je lezers vooral irriteren. Hoeveel té veel is, is persoonlijk, maar je kan best rekening houden met hoe vaak mensen al iets gekocht hebben en op basis daarvan een maximum opstellen
  • Een veel te korte countdown gebruiken. Als mensen je mail wat later openen en de sale al voorbij is, brengt dat frustratie met zich mee
  • Foutjes maken bij het personaliseren. Als je mail al begint met de foute naam, zullen mensen niet geneigd zijn om verder te lezen
  • Overdrijven met promoties. Dan zijn ze niet meer speciaal
  • Je mail niet mobielvriendelijk maken

Deze laatste bullet is zelfs zo belangrijk, dat je gerust mag stellen: als het aankomt op e-mailcampagnes, is het...

Responsive of niets

We brengen meer tijd door dan ooit op onze smartphones en mobiele toestellen. Je e-mails kunnen dus maar beter mooi verschijnen op mobiel. Stuur geen single-image mails of mails die veel te grote files bevatten.

Wil je een aangename mobiele mail-ervaring garanderen? Ga dan bij voorkeur voor een single-column layout met gemakkelijk te lezen content, laat clutter achterwege, gebruik kleine image file sizes en hanteer een tap-vriendelijke navigatie.

Wat werkt goed bij mobiele gebruikers?

  • Voorzie opvallende call-to-actions en knoppen
  • Vergeet niet om de landingspagina ook mobielvriendelijk te maken, anders zijn mensen sneller weg dan je ‘UX’ kunt zeggen
  • Zorg voor creatieve en feestelijke berichten door emoji’s of woordspelingen in kerstthema te gebruiken
  • Je kan binnenkort misschien zelfs verschillende deals per locatie voorzien of segmenteren, en je resultaten meten met Google Store Visits

Plan voor elk type klant

De ene shopper is de andere niet. Je hebt onder meer ‘early birds’, ‘prime timers’ en ‘last minute shoppers’. Het spreekt voor zich dat elk type klant een andere benadering vraagt.

Early birds, bijvoorbeeld, zijn echte prijsvergelijkers die op zoek zijn naar de beste deal. Zij bepalen voor een groot deel welke producten ‘hot’ zijn dit seizoen.

Early birds

Deze groep shoppers is erg gevoelig voor vroege deals. Verras dus je meest trouwe klanten met vroege aanbiedingen. Activeer voorts klanten die al een jaar niet hebben gekocht, door ze een vroege deal aan te bieden. De optimale timing voor deze mails? Ergens in de eerste helft van oktober. De insteek? Buy now, or miss out.

Prime timers

Prime timers zijn actief vanaf eind oktober tot midden-december, de piekperiode van het ‘holiday shopping’-seizoen. Maak het deze klanten zo gemakkelijk mogelijk door gift guides toe te sturen met relevante cadeau-ideeën voor elk gezinslid. Verzending met korting of gratis verzending, is voor deze groep een aantrekkelijke incentive.

Last minute shoppers

Je weet nu nog niet welke producten in stock zullen zijn een week voor Kerstmis, maar er is altijd wel iets. Ontwerp een e-mail(campagne) met place-holders die je op late kopers kunt afvuren in de laatste rechte lijn naar de feestdagen. E-mails met een countdown werken voor deze groep altijd goed.

Black Friday & Cyber Monday

Black Friday valt dit jaar op 24 november, en Cyber Monday de 27ste.

Deze fenomenen zijn ontstaan in Amerika op de dag na Thanksgiving om het begin van de kerstinkopen in te luiden, met hoge kortingen in fysieke winkels.

Cyber Monday is de online reactie erop. Vroeger werd het vooral in Amerika gedaan, maar de laatste jaren gaat het meer en meer internationaal. In België is het nog niet zo heel populair, dus je springt er nog altijd wel uit als je een mailing doet rond Black Friday en Cyber Monday.

Grote spelers als Media Markt en bol.com doen al enkele jaren mee, maar als kleiner bedrijf val je zeker op.

Het kan ervoor zorgen dat je nieuwe klanten aantrekt en dat ze een groot deel van hun eindejaarsaankopen bij jou doen als ze de kortingen zien. Je kan het zien als de opening van de eindejaarsverkoop en het kan je omzet een extra boost geven. Weet wie je concurrenten zijn.

Verlaten winkelwagentjes

Volgens onderzoek worden ongeveer zeven op de tien winkelwagentjes verlaten zonder aankoop. Dat kan meer of minder zijn bij jou, maar kansen liggen hier sowieso.

Onderzoek je huidige abandoned cart-campagnes (als je die hebt) of maak er een aan voor de feestdagen.

Veel mensen gebruiken hun winkelwagen ook als verlanglijstje. Maak hier gebruik van. Wees creatief met copy, afbeeldingen en CTA’s, en bied eventueel een deal om bijna-kopers over de streep te trekken.

Nog even samengevat:

Nú is het moment om je e-mailmarketingpijlen te richten op de vele feestdagenshoppers.

  • Gebruik verschillende tactieken om je database te vergroten.
  • Formuleer duidelijke KPI’s om je campagnes volgend jaar bij te kunnen sturen.
  • Gebruik (eigen) onderzoek om het beste moment van uitsturen te bepalen.
  • E-mails die niet opvallen, gaan verloren en brengen niet op.
  • Campagnes en landing pages die niet werken op mobiel, zijn niet meer van deze tijd.
  • Segmenteer je ontvangers en pas de inhoud van je mails aan om specifieke groepen over de streep te trekken.
  • Wees een vroege vogel en spring nu al mee op de kar van Black Friday en Cyber Monday.
  • Verlaten winkelwagentjes zijn een goudmijn - heractiveer verlaters en gebruik remarketing.