Op 14 oktober 2018 trekken wij in België naar de stembus. Vorige week was het de beurt aan onze Noorderburen. Groenlinks, VVD en de lokale partijen deden het goed. Geen echte verrassing als je de sociale media volgde. Exposure, een communicatiebureau gespecialiseerd in online politieke communicatie, analyseerden de sociale media van verschillende partijen en vatte enkele technieken samen die werden gebruikt in Nederland.

1. Gericht en efficiënt adverteren

Politieke partijen en politici in Nederland hebben massaal ingezet op adverteren via Facebook. Dankzij de tools die je daar aangeboden krijgt, kan je gerichter en relevanter communiceren.

Enkele voorbeelden:

  • Een video van Klaas Dijkhof over de vluchtelingencrisis van de VVD wordt getoond in de tijdlijn van Facebookgebruikers die vrienden hebben die de Facebookpagina van VVD leuk vinden.
  • Een filmpje over groene energie wordt gestuurd naar de tijdlijn van mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp “milieubescherming”.
  • Groenlinks stuurde een video waarin Jesse Klaver pleit voor 50 procent vrouwelijke ministers naar vrouwen tussen de 18 jaar en 55 jaar oud en vrouwen die Facebookvrienden hebben die bijvoorbeeld de pagina van GroenLinks ‘leuk’ vinden.

Microtargeting kan gebruikt worden om specifieke boodschappen naar twijfelende kiezers te sturen. Partijen kunnen ook een lokale boodschap gericht laten zien aan inwoners van een bepaalde gemeente. Als je in Rotterdam woont, krijg je een advertentie gericht op Rotterdam. Woon je in Utrecht, dan krijg je iets over Utrecht te zien.

Bij D66 weten ze bijvoorbeeld dat een deel van de achterban van GroenLinks en van de VVD op D66 zou kunnen stemmen. Ze weten ook dat ze bij het stembureau ‘School de Sterredans in Nijmegen-Oost’ in 2014 de grootste partij waren en dat GroenLinks en VVD op plaats 2 en 3 stonden. Voor D66 zou dit dan een interessante buurt kunnen zijn om bewoners gericht een boodschap te sturen. In Vlaanderen is dit dan weer niet mogelijk vanwege een beperktere beschikbaarheid aan data. Deze technieken zijn ook nog helemaal niet te vergelijken met hoe Cambridge Analytica het in Amerika heeft aangepakt.

2. Interactie om het bereik te verhogen

De VVD wilde met hun online campagnes de kiezer overtuigen met inhoudelijke argumenten en persoonlijke aandacht. Mark Rutte liet zich regelmatig zien op de Facebooktijdlijn met een live sessie, waarin hij vragen beantwoordde van het publiek. Het social team van de VVD ging in gesprek met mensen die een reactie achterlieten. Ook kon je via Whatsapp vragen stellen. Via deze interacties waren ze meer zichtbaar in de tijdslijn van mensen. Facebook meet namelijk hoeveel interactie er is op een bericht. Op basis van deze gegevens tonen ze bepaalde berichten meer dan andere. Partijen hebben er dus alle baat bij dat er veel reacties volgen.

3. Personal branding

Bepaalde Nederlandse partijen hebben sterk ingezet op personal branding. Partijen met een boegbeeld, denk maar aan Mark Rutte, Geert Wilders of Jesse Klaver, werden enorm uitgespeeld tijdens de campagne. Mark Rutte was bijvoorbeeld niet verkiesbaar, maar in de communicatiestrijd was hij wel vaak te zien.

4. Lokale en concrete problemen

In veel gemeenten in Nederland deden lokale partijen het erg goed. Wij zagen dat bij veel van de lokale partijen de focus lag op thema’s zoals veiligheid en sociale onderwerpen. Wat zij veel beter deden dan afdelingen van nationale partijen is het concreet maken van die thema’s. Anderen bleven steken bij ideologische standpunten omtrent links en rechts.

De lokale partijen waren daar minder mee bezig en hielden het vooral bij concrete en lokale problemen. Zaken waar burgers echt over spreken. Thema’s die aan de keukentafel en op café werden besproken. Door het extreem lokaal en concreet te maken, kunnen partijen veel makkelijk mensen aanspreken.

5. Video overtuigt mensen

De woordvoerder is met uitsterven bedreigd! Wij zien dat er op sociale media geen nood meer is aan de mannen en vrouwen van het woord. Vandaag is er veel meer nood aan mannen en vrouwen van het beeld. De toekomst is aan de beeldvoerder! Zij zorgen er niet voor dat je in de pers raakt, zoals de woordvoerder probeert. Hun taak is om de miljoenen mensen op Facebook proberen te bereiken. Lange teksten scoren niet meer. Mooie plaatjes en beelden wel. Er werd deze campagne erg sterk ingezet op video. Logisch, aangezien je op deze manier veel beter de mensen kan overtuigen van je boodschap. Het is krachtiger, directer en persoonlijker.

Enkele voorbeelden van video:

https://www.facebook.com/groenlinks/videos/1721282461263698/

https://www.facebook.com/fractieLR/videos/10156160166475351/

Op 14 oktober 2018 staan de gemeenteraadsverkiezingen bij ons gepland. Uiteraard zijn ook bij ons de partijen zich aan het voorbereiden. De kans is groot dat ook jij enkele video’s en advertenties zal zien passeren. Het online campagne voeren is voor veel partijen minstens even belangrijk geworden dan de huisbezoeken.