Digital advertising is een markt ter waarde van honderden miljarden geworden. Magna, het onderzoeksbureau van IPG Mediabrands, berekende dat in 2017 maar liefst 209 miljard dollar aan digitale advertenties werd besteed. Dat is ruim dertig miljard meer dan aan tv-advertenties. Niet omdat de tv-advertenties zo sterk dalen, maar gewoonweg omdat digital advertising voldoende aantrekkelijk is om er extra budgetten voor vrij te maken. De tijden dat online en digitaal synoniem stonden voor goedkoop of zelfs gratis zijn intussen wel definitief achter de rug.

Uit onderzoek blijkt dat er enorm veel geïnvesteerd wordt in digital advertising. Maar hoe wordt dit gigantische advertentiebudget dan precies ingezet? Dat wilden ze bij Salesforce wel eens weten. Daarom polsten ze bij 900 toonaangevende advertentiebureaus hoe ze hun budgetten vandaag inzetten en hoe dat de komende jaren nog zal veranderen.

Trends en vooruitzichten

De belangrijkste conclusie? Door de vraag van de consument om persoonlijkere en relevantere ervaringen is digital advertising volop aan het transformeren. Om deze ervaringen aan de consument te kunnen bezorgen, hebben adverteerders een strategie en technologie nodig die volop gebruik maakt van de kracht van data. Het rapport legde ook de volgende vijf trends bloot:

Digital advertising en marketing blijven naar elkaar toegroeien. De meerderheid van de bedrijven (59 procent) hebben hun digital advertising- en marketingbudgetten gebundeld, en gebruiken dezelfde teams om campagnes te bouwen.

Merken doen een beroep op betrouwbare databronnen om hun advertenties naar consumenten te personaliseren. Meer dan 90 procent van de merken gebruiken nu al (of zijn van plan om gebruik te maken van) data management platforms (DMP’s) om de gigantische hoeveelheid data te beheren, en tegelijk nieuwe manieren te zoeken om op een veilige manier data te delen met ‘trusted partners’.

Facebook en Google heersen in de digital advertising markt, waarin video-advertenties steeds populairder worden. In 2018 zal 66 procent van de bestedingen in digital advertising naar Google Search, YouTube, Facebook en Instagram gaan. Nu steeds meer op videocontent wordt ingezet (65 procent van de bedrijven verhoogde zijn budget voor video ads vergeleken met een jaar eerder), kunnen we met grote zekerheid stellen dat de groei in digitale advertenties bij Facebook en Google voornamelijk wordt gedreven door mobiele en video ads.

Advertentie-meetsystemen worden gesofisticeerder. Merken blijven legacy KPI’s zoals advertentievertoningen hanteren, maar evolueren tegelijk ook richting andere meetsystemen om de levenslange waarde te berekenen van een klant die via advertenties werd binnengehaald.

Nieuwe technologie duikt op. In de komende jaren zullen nieuwe technologieën zoals artificial intelligence (AI) de adverteerders nieuwe middelen verschaffen om de consumenten meer te betrekken. Zo gebruikt of plant drie vierden van de adverteerders binnen de twaalf maanden advertenties op stemgestuurde, door AI gedreven, digitale assistenten.

Bent jij voorbereid op deze evoluties?