Veel bedrijven installeren een live chat op hun website, en dat is ook Facebook niet ontgaan. Om mee te zijn met de trend lanceerde Facebook Messenger 2.2, met als interessante feature een Customer Chat-plugin waarmee bezoekers met je kunnen chatten op je website of op Facebook. De gewone app van Messenger is met zijn 1,2 miljard gebruikers wereldwijd een van de grootste chatplatformen. Treedt Messenger 2.2 straks in de voetsporen van zijn voorganger?

Meer en meer bedrijven installeerden al succesvol een live chat op hun website om op ieder moment te kunnen communiceren met hun klanten. Die live chats worden met enthousiasme onthaald door de consument. Als reactie op deze trend lanceerde Facebook Messenger 2.2, een app die beschikt over een Customer Chat-plugin die het mogelijk maakt om te chatten met bezoekers op een website of op Facebook. De plugin laat toe om, net als bij ander live chats, rechtstreeks met klanten te communiceren. Maar er is meer...

Stand van zaken

Tot eind november was de Customer Chat een gesloten bètaversie voor een selecte groep partners zoals Air France, Bodeaz, KLM en Zalando. Na veel positieve reacties werd beslist om er een open bèta van te maken. Daardoor kan iedereen nu de Customer Chat testen op zijn platform. Feedback kan je geven in deze Facebook-groep, want er zullen ongetwijfeld nog aanpassingen gebeuren voor de officiële versie wordt uitgebracht.

Hoe werkt het?

Als je een website bezoekt met de Customer Chat plugin, krijg je het alomgekende Messenger-icoontje te zien. Afhankelijk van de instellingen, moet je erop klikken of opent het automatisch en kan je een gesprek beginnen.
Op een mobiel toestel springt het chatvenster niet vanzelf open als je de website opent, tenzij je ingelogd bent op Facebook in je browser. Voor de rest is de werking hetzelfde als bij Messenger: bedrijven kunnen je links, foto’s of video’s sturen.

De Customer Chat plugin op je website installeren is relatief eenvoudig:

1) Je installeert de Facebook SDK op je website.
2) Whitelist het domein van je website. Klik op ‘Instellingen’ bovenaan de pagina. Klik vervolgens op ‘Messenger Platform’ aan de linkerkant.
3) Pas ‘Whitelisted Domains’ aan voor je pagina. Voeg een stukje code toe aan de pagina’s waar je wenst de chatfunctie te activeren.

Wil je er zelf eens mee experimenteren? Via deze link vind je een duidelijk overzicht van de verschillende stappen.

En de mogelijkheden van Customer Chat?

Een groot voordeel voor bedrijven is dat de Customer Chat-plugin gelinkt is aan je Facebook-account, en dat gebruikers ook automatisch een bericht krijgen op Messenger als ze de site verlaten.

Als gebruikers op een website landen met de customer chat, zullen ze ofwel automatisch aangemeld zijn of wordt er gevraagd om zich te verifiëren:

Het gesprek kan nadien verder worden gezet op Messenger. Op die manier ben je de klant niet kwijt als hij of zij je website verlaat, en kan je het gesprek op Facebook hervatten.
Bezoekers kunnen op elk moment een nieuwe vraag stellen zonder naar een ander scherm te navigeren.

Er zijn ook veel meer mogelijkheden voor personalisatie, doordat bedrijven onmiddellijk weten met wie ze de conversatie aangaan. Voorgaande gesprekken worden automatisch getoond zonder dat het bedrijf eerst je gegevens moet opzoeken. Een win om leads & klanten nog sneller en efficiënter verder te helpen.

En zelfs ‘s avonds of in het weekend kunnen klanten geholpen worden, omdat de Customer Chat kan worden gekoppeld aan de Facebook Messenger Bot. Zo kan je live chat 24/7 gebruikt worden.

Kortom, veel positieve elementen om de afstand tot je doelgroep te verkleinen.

Minpunten

In tegenstelling tot andere live chats, is deze feature momenteel nog niet koppelbaar aan andere CRM-systemen, wat de data binnen je onderneming kan versnipperen. Daarnaast vind je er nog niet de robuuste analysemogelijkheden die we gewend zijn bij andere live chat modules. Maar de app is in volle ontwikkeling en wordt stap per stap aangepast.

Heb jij al een live chat op je website?