In het tijdperk van de fliptelefoons en de gsm’s met negen toetsen was een simpel tekstbericht alles wat we nodig hadden. In 160 tekens communiceerde je met iedereen die in het bezit was van een mobiele telefoon. Sinds de komst van de sms is er, ondanks de explosieve groei, weinig aan veranderd. Zelfs toen de telefoonmaatstaven veranderden en de iPhone van Apple de moderne touchscreen smartphone populair maakte, bleef de sms hetzelfde. Google’s RCS belooft daar straks verandering in te brengen.

Een stukje geschiedenis

Sms bestaat inmiddels meer dan 25 jaar. Het korte tekstbericht werd zelfs al in 1982 geïntroduceerd, maar pas na tien jaar ingezet op december 1992 met een kerstgroet van Neil Papworth. Tegen 2010, bijna 20 jaar na het eerste sms-bericht, wisselden we maar liefst 6,1 biljoen berichten uit. Ook miljoenen bedrijven, serviceproviders en merken maken nog steeds maximaal gebruik van de sms om met klanten te communiceren. Denk aan bankfraudealerts, pakketbezorgingsberichtjes, eenmalige wachtwoorden om in te loggen en vluchtstatusupdates.

Ondanks de aanhoudende concurrentie blijven eenvoudige sms-berichten door hun grote en ongeëvenaarde bereik ongekend populair.

Sinds de opmars van groep chats, video-oproepen en berichten met afbeeldingen en bijlagen, moest de sms plaats maken voor een nieuwe concurrent. Consumenten ontdekten de functies van verschillende chat-apps zoals WhatsApp, Messenger en iMessage van Apple. Chat-apps die lijken op sms, alleen met meer mogelijkheden én gratis. Het enige nadeel: er is internet voor nodig, waar niet iedereen altijd toegang tot heeft. Ondanks de aanhoudende concurrentie blijven eenvoudige sms-berichten door het grote en ongeëvenaarde bereik ongekend populair.

Google werkt nu aan een messaging dienst die de stabiliteit van SMS combineert met de rijke functionaliteiten van chat-apps. Google wil met zijn nieuwe messaging dienst niet concurreren met de sms maar samenwerken met telecombedrijven om een moderne versie van sms te ontwikkelen. Het resultaat hiervan is het zogeheten Rich Communication Services (RCS). De komst van RCS biedt de mogelijkheid om rijkere berichten via RCS te delen met dezelfde bereikbaarheid van de sms. De kans is dus groot dat RCS het volgende messaging-platform wordt in de mobiele sector.

Wat is RCS?

Met de overname van Jibe, ruim 2 jaar geleden, heeft Google de afgelopen paar jaar met bedrijven, providers en fabrikanten over de hele wereld samengewerkt om sms naar de 21ste eeuw te brengen. Google Jibe heeft met een Early Access Programma het platform voor een aantal partners opengesteld. Naast technische bedrijven zoals CM werken er ook klantgerichte organisaties zoals Subway en Amber Alert Europa mee aan de ontwikkeling van RCS.

RCS kan eindeloze mogelijkheden bieden voor een rijkere ervaring en meer engagement: locaties delen, foto's, video's en audio met hoge resolutie aan berichten toevoegen maar ook groep chats creëren zijn slechts een aantal van de vele functies. RCS werkt via het telecomnetwerk en kan daarom de stabiliteit bieden die we kennen van sms.

RCS kan eindeloze mogelijkheden bieden voor een rijkere ervaring en meer engagement

“RCS voegt vooral veel toe door de extra functionaliteiten in het messaging kanaal.” legt Jan Saan, CTO van mobiele dienstverlener CM, uit. “Met RCS kun je straks veel meer dan alleen platte tekst sturen. Een zanger of een band kan straks de gehele marketing via RCS doen, zoals het verkopen van merchandise, tickets, inclusief betalingen voor een volgend optreden, enzovoort. Omdat RCS zoveel functionaliteiten ondersteunt, kan alle interactie van bedrijven met consumenten binnen één en hetzelfde kanaal plaatsvinden. Dat maakt RCS tot een serieuze concurrent van chat apps.”

Mobile World Congress

RCS klinkt voor velen misschien nog onbekend in de oren maar het is verre van nieuw. Het werd al voor het eerst gepresenteerd in 2009 in Barcelona op het Mobile World Congress (MWC) op initiatief van de GSM Association, de wereldwijde brancheorganisatie van mobiele telecomaanbieders. Het voorstel werd destijds slechts door een beperkt aantal partijen ondersteund en werd dan ook snel weer opgeborgen. De steun van Google kan deze keer een groot verschil opleveren.

Het MWC is 's werelds grootste congres op het gebied van mobiele communicatie waarbij ieder jaar vele telecomfabrikanten en –providers samenkomen om de nieuwe technologische snufjes en producten te presenteren. Op 26 februari vindt het jaarlijkse Mobile World Congress wederom plaats in Barcelona waar RCS ongetwijfeld weer in de schijnwerpers wordt gezet.

Dankzij de extra functies en mogelijkheden zal RCS een goede aanvulling worden op de sms zoals we hem kennen. RCS zal voorlopig alleen beschikbaar worden voor Android maar volgens waarnemers zal Apple in de loop van dit jaar zijn opwachting ook maken op het platform. Er wordt dan ook verwacht dat het RCS-platform een belangrijke mijlpaal zal worden in de mobiele communicatie.