7 tips om je Google Ads-account nu al Black Friday Proof te maken

7 tips om je Google Ads-account nu al Black Friday Proof te maken

Op vrijdag 29 november is het weer! Dan is het Black Friday. De uit Amerika overgewaaide trend wint ook in onze contreien steeds meer aan populariteit. Die dag zullen duizenden winkels in België uitpakken met gigantische kortingen op een breed scala aan artikelen. Van wasmachines, computers en reizen tot kleinere producten in de lokale winkel. Waar het enkele jaren geleden enkel de grote ketens waren die mee surften op deze Amerikaanse trend, probeert nu elke retailer zijn graantje mee te pikken door de strafste deals aan te bieden. Als (online) marketeer kunnen we dus maar beter goed voorbereid zijn op deze hoogdag voor webshops. Onder ander door ervoor te zorgen dat onze Google Ads-account Black Friday-proof is.

Black Friday 2019

Door de groeiende populariteit van Black Friday gaan we als consument ons online zoek- en koopgedrag aanpassen in functie van deze ene dag. Grote aankopen, zoals bijvoorbeeld een computer, worden uitgesteld tot we allemaal kunnen genieten van die ene unieke kortingsactie. De Sinterklaas- en kerstaankopen worden dan weer vroeger gedaan, om zoveel mogelijk voordeel te halen uit de Black Friday deals.

Uit de zoekvolume trends van Google op het zoekwoord “black friday” in België kunnen we opmaken dat Black Friday ook dit jaar weer gigantisch gaat knallen. Waar er vorig jaar in september gemiddeld 10.000 zoekopdrachten waren naar “black friday”, lag dat cijfer in september 2019 al op 18.000 keer.

Zoekvolume “black friday” in België

Onze Google ads tips

1. Wacht niet tot eind november om je Black Friday gerelateerde zoekwoorden in te zetten

Zoals eerder aangehaald begint Black Friday meer en meer ingeburgerd te geraken in België, waardoor het aantal zoekopdrachten rond die ene koopjesdag enerzijds jaar na jaar aan volume wint en anderzijds de zoekopdrachten steeds vroeger starten.

Het hoeft niet gezegd dat er heel wat concurrentie zal zijn op de zoekwoorden rond Black Friday, waardoor de CPC’s vrij hoog zullen liggen. Wacht daarom niet tot half november om je Black Friday gerelateerde zoekwoorden in te zetten. Hoe vroeger jij aanwezig bent, des te minder concurrentie er is en hoe meer je kan profiteren van goedkope CPC’s.

2. Maak een specifieke landingspagina om je email-database uit te breiden

Als je vroeg begint te bieden op Black Friday gerelateerde zoekwoorden is het ook belangrijk dat je een speciale landingspagina klaar hebt om dit publiek op te vangen. Hier is het super interessant om bijvoorbeeld een pagina klaar te hebben waar mensen zich kunnen inschrijven op de “Black Friday 2019 nieuwsbrief” zodat ze als eerste op de hoogte kunnen blijven van de BF deals.

Op die manier win je niet enkel op vlak van SEO, maar kan je tegelijk je email-database gevoelig uitbreiden en kom je ook nog eens te weten komt wie jouw meest koopjesgevoellige doelgroep is.

3. Start met je cookielijsten te vullen voor je remarketing strategie

Maak verschillende audience lijsten die je kunnen helpen je remarketing strategie volledig uit te werken. Deze lijsten kan je later ook gebruiken bij de volgende winter/zomer koopjes periode of bij een volgende promo van een specifiek product.

Voorbeeldlijsten:

  • Bezoekers afgelopen 7 dagen
  • Bezoekers afgelopen 14 dagen
  • Bezoekers afgelopen 30 dagen
  • Pag x bezocht
  • Pag y bezocht
  • Winkelmandje verlaten
  • Bezocht Black Friday pagina en daarna product pagina x ...

Bij deze lijsten kan je dan kiezen om bids aan te passen (bijvoorbeeld 30% hoger bieden voor mensen op deze cookie lijst dan je normale bid) omdat je weet dat deze personen al in contact gekomen zijn met je website of interesse getoond hebben in een specifiek product.

Of je kan ervoor kiezen om andere advertenties te tonen aan specifieke lijsten. Met andere woorden, als iemand één van je zoekwoorden waar jij op biedt gebruikt bij een zoekopdracht, kan je kiezen om de personen die in (specifieke) lijst(en) voorkomen een andere advertentie, met bijvoorbeeld een andere promo of call to action, te tonen dan personen die niet in jouw remarketing lijsten voorkomen.

Je kan deze waardevolle data dus gaan gebruiken om je volledige strategie uit te werken. The sky is hier dan ook the limit. Probeer zo strategisch mogelijk te denken.

4. Think branding

Om jouw potentiële klanten te triggeren en warm te maken voor Black Friday kan je gebruik maken van display campagnes (Display Ads of Gmail ads). Hierbij werk je dan vooral op brand awareness.

Door je banners heel gericht te targeten op specifieke audience lijsten kan je exact je doelpubliek gaan bereiken. Google heeft al heel wat lijsten voor je klaar staan op basis van het zoek- en online gedrag van gebruikers.

Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van lijsten op basis van interesses van gebruikers (bijvoorbeeld: dierenliefhebbers) of topics van website die gebruikers raadplegen (bijvoorbeeld: een website over huisdieren).

Heel interessant is het mechanisme van similar audiences. Dit is het principe waarbij het algoritme van Google op zoek gaat naar personen met hetzelfde online gedrag (personen die dezelfde soort websites raadplegen of geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen) dan de mensen op jouw audience lijst. Hierdoor vergroot jij je reach met interessante profielen die gelijkaardig zijn aan jouw doelgroep.

Een laatste voorgemaakte lijst van Google die interessant is voor Black Friday is de in-market audience. Hierbij detecteert het algoritme de personen die heel dicht bij een aankoop van een product staan aan de hand van de soort zoekwoorden die ze gebruiken en de websites die ze de afgelopen dagen geraadpleegd hebben. Deze personen gaan vaak prijzen vergelijken, reviews gaan lezen of types producten gaan vergelijken. Verkoop jij kledij online, maak dan zeker gebruik van de voorgemaakte in-market lijst “Apparel and Accessories”

Heb je al remarketing lijsten actief staan? Perfect, dan kan je via diezelfde display ads de mensen die de afgelopen x periode je website bezocht hebben op de hoogte brengen van je Black Friday-actie.

5. Maak gebruik van Countdown Ads om je publiek te teasen

Countdown Ads geven je de mogelijkheid om de mensen te teasen en warm te maken voor Black Friday. Dit zijn text ads waarin je een variabele steekt, in dit geval een countdown naar Black Friday, die zich automatisch aanpassen.

Je ad kan er bijvoorbeeld zo uitzien, waarbij de “x dagen” zich automatisch gaat aanpassen:

[jouw brandname]
Nog x dagen voor Black Friday. Schrijf je snel in op onze Black Friday nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van onze kortingen!

6. Label en automatiseer je ads

Hoe groter jouw Google Ads Account, des te complexer het is om je ads te gaan aanpassen voor Black Friday. Automatisering is hier key. Label al je huidige ads met een label zoals 'non promo ads'. Jouw countdown ads krijgen dan het label 'countdown voor BF’ en je specifieke Black Friday ads 'BF 2019'.

Op deze manier kan je met automatische regels het activeren van een hele ad set (op basis van een label) en het pauzeren van een andere ad set automatisch laten verlopen en deze al weken op voorhand inplannen. Niet nodig dus om handmatig aanpassingen te doen of op de dag van Black Friday extra vroeg op te staan om je ads te activeren.

7. Gebruik prijs- en promo extensions

Ten slotte kan je gebruik maken van prijs- en promotie-extensies. Deze worden op desktops en mobiele apparaten onder je tekstadvertentie weergegeven en geven je meer ruimte om gebruikers te informeren over wat joux bedrijf zoal te bieden heeft. Zo krijgen je tekstadvertenties in het zoeknetwerk meerwaarde.

Met prijsextensies beschik je over een extra mogelijkheid om je producten en services onder de aandacht te brengen en kan je gebruikers direct koppelen aan wat hen op jouw site interesseert. Ze bestaan uit een set van maximaal acht kaarten, waarop verschillende opties en prijzen worden getoond. Vanuit je prijsmenu gaan gebruikers rechtstreeks naar het item op je website waarin ze zijn geïnteresseerd.

Promotie-extensies kan je inzetten om je beste deals bij je advertenties weer te geven. Deze maken je aanbieding opvallender zodat potentiële klanten getriggerd worden en nieuwe verkoop voor je bedrijf kunnen genereren.

Zo, nu ben je helemaal klaar om een gigantisch succes te maken van Black Friday. Veel succes!

Connecteer met 82.121 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief