De marketingindustrie staat bol van verandering. Kijk alleen al eens naar wat er allemaal het afgelopen jaar is gebeurd. De nieuwe Europese GDPR-wetgeving ging van kracht, artificiële intelligentie werd mainstream en mobiel ontpopte zich in 2018 tot hét middel om consumenten real-time te bereiken. Kortom: marketingprofessionals moesten het hele jaar scherp blijven. Maar vergis je niet: in 2019 wordt dit niet anders.

Naar verwachting doen dit jaar opnieuw een aantal marketingtrends hun intrede. Over het algemeen kent de branche een wezenlijke verschuiving naar een klantgericht marketingmodel dat gebaseerd is op nauwkeurige consumenteninformatie en persoonlijke relevantie. Het is alleen nog niet zo eenvoudig om dit te bereiken en om de veeleisende consument tevreden te stellen. Marketeers die hun technologieën en data echter goed op elkaar afstemmen, gaan een mooie toekomst tegemoet. Deze vijf trends kan je het komende jaar maar beter nauwgezet in de gaten houden:

1. Nog meer (en betere) gepersonaliseerde boodschappen

Consumenten willen in principe twee dingen die eigenlijk niet samengaan. Enerzijds zijn consumenten bezorgd over het verzamelen van gegevens in verband met hun privacy, anderzijds verwachten zij zeer gepersonaliseerde content en aanbiedingen van hun merken. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan?

Leg consumenten op een heldere manier uit waarom en hoe je hun gegevens gebruikt. Ten slotte wil 74 procent als individu worden behandeld en niet als een ‘doelgroep’. Benut dan ook elke interactie om meer over je klanten te weten te komen met perfecte relevantie als het ultieme doel.

2. Inzoomen op locatie

In 2018 werd ‘customer experience’ een synoniem voor ‘mobile experience’, nu consumenten ook als ze onderweg zijn de interactie zoeken met merken en de producten of diensten van die merken. Wanneer een consument een app downloadt, locatiegegevens deelt en pushmeldingen aanzet, kunnen merken via het mobiel device de locatiegegevens verzamelen. Deze kunnen vervolgens worden ingezet voor relevante marketingboodschappen. Wat dacht je bijvoorbeeld van pushmeldingen over actuele acties in winkels als een consument in de buurt aan het winkelen is. Maar ook berichten gebaseerd op lokale weersomstandigheden (“Zin in een verkoelend drankje?”) zijn interessant.

Wel moeten we een kanttekening maken: ga voorzichtig om met locatiegegevens. Indien verkeerd gebruikt, kan het namelijk ook het tegenovergestelde effect hebben. Dan slaat relevantie over naar een ‘Big brother is watching you’-gevoel en dat wil je natuurlijk voorkomen.

3. Voorspellen van klantgedrag

Om te overleven als merk, moet je de concurrentie altijd een stap voor zijn. Tegenwoordig moeten marketeers exact weten waar consumenten naartoe gaan om hen te voorzien van hun gewenste diensten. Met behulp van AI kunnen bedrijven voorspellende analyses maken, om hun klanten gedurende elke fase van de customer journey te volgen. Merken die gebruikmaken van voorspellende analyses in hun marketingstrategie hebben zelfs twee keer zoveel kans om waardevolle klanten te identificeren en gespecialiseerde marketing te leveren.

Dit verwachten consumenten ook van merken: uit onderzoek van Selligent bleek dat 33 procent van de respondenten verwacht dat bedrijven anticiperen op hun behoeften, nog voordat deze zich manifesteren. Een goed voornemen voor 2019 is om eens te starten met het opschonen van datasets. Het blijkt namelijk dat marketeers moeite hebben met het voorbereiden en samenstellen van datasets voor AI-toepassingen.

4. Alles aansturen met spraak

Spraakbesturing is een trend die in 2018 als het ware explodeerde. Steeds meer consumenten laten stemassistenten toe in hun huis, waardoor dit het uitgelezen moment is voor bedrijven om hierop in te spelen. Marketeers doen er goed aan om meer te investeren in spraakgestuurd zoeken en productplaatsing op spraakgestuurde systemen. Dit is mogelijk als er budget bij andere kanalen, zoals tv en radio, wordt weggehaald.

Ten slotte kijken er steeds minder consumenten naar tv of luisteren naar radio door de komst van diensten zoals Netflix en Spotify. Maar: nog niet iedereen is klaar voor connected devices in huis, dus een radicale switch is nog niet nodig.

5. Video beheerst social media

De tijd dat alleen stilstaande Instagram posts viral gingen, ligt achter ons. Video is het nu helemaal op sociale media, zelfs op Instagram. Met ‘Stories’ maakten zij al een begin met het promoten van video en met de introductie van het eigen ‘tv-station’ IGTV krijgt dit nog een extra boost.

De marketinguitgaven van het afgelopen jaar bevestigen de opkomst van videoadvertenties: de uitgaven aan online video namen maar liefst met 27,5 procent toe. Let wel: er worden steeds meer verticale oftewel staande video’s bekeken, met name door generatie Z. Bepaal daarom eerst de gewenste doelgroep en pas hier het format op aan.

Het structureel integreren van de trends en technologieën uit dit trendoverzicht moet je niet zien als een snelle sprint. Het is een marathon

Marketeers moeten flink hun best doen om te voldoen aan de steeds hogere eisen van al die mondige consumenten. Of zoals 42 procent van de consumenten in de Selligent Marketing Cloud enquête liet verstaan: bedrijven mogen blij zijn dat ze mijn aandacht hebben. Het is dan ook belangrijk dat ze dit ook laten zien.

Er gaat veel veranderen in 2019. Het structureel integreren van de trends en technologieën uit dit trendoverzicht moet je echter niet zien als een snelle sprint. Het is een marathon. En vergeet niet: trends komen en gaan, maar een eerlijke en empathische benadering van je klanten blijft altijd relevant.