Drie dingen die jij van De Mol kan leren op vlak van marketing:

Drie dingen die jij van De Mol kan leren op vlak van marketing:

Echte molloten hebben waarschijnlijk al lang door wie dit jaar de saboteur is. Elke zondagavond hangt menig Vlaming aan zijn scherm gekluisterd, op zoek naar mogelijke hints over de mol. Maar wie net zoals ik in de ban is van dit geniale programma, zal snel ontdekken dat je er ook heel wat van kan opsteken op vlak van marketing. Ik haalde 3 interessante learnings uit De Mol.

#1 Geef je community stof om over te praten

De makers van De Mol en tv-zender VIER weten als geen ander een community te creëren en ook levend te houden. Dat gebeurt bijna organisch, want iedereen heeft hetzelfde doel: de saboteur in de groep vinden.

Dat doel delen we al bij de start van de premarketing van De Mol - dus nog voor het nieuwe seizoen wordt uitgezonden. Billboards, geheimzinnige brieven, een speciaal telefoonnummer: potentiële kijkers worden al in de stemming gebracht, terwijl trouwe kijkers helemaal gek worden.

Tijdens het programma vind je elke zondagavond via de Twitter-hashtag #demol meningen en bevindingen van kijkend Vlaanderen. Ook op Facebook zijn er toegewijde groepen die alle verdachte acties actief verzamelen en er conclusies over trekken. Op de website www.wieisdemol.be kan je als kijker jouw zoektocht voeden met aanvullende content en polls over de meest verdachte kandidaten. En het bijbehorende forum wint aan populariteit, want sommige gebruikers weten er de meest loze (maar ook weer niet) details te delen. Waarom hebben bepaalde woorden in het programma plotsklaps rode, witte en blauwe kleuren? Is het een stom toeval dat die kleuren overeenkomen met die op het T-shirt van kandidaat Joeri?

Café De Mol

Zelf geeft VIER die community sinds 2018 nog een extra duwtje in de rug: toen werd voor het eerst de talkshow ‘Café De Mol’ gelanceerd. Afvallers doen er een praatje met presentator en ex-mol Gilles, terwijl kandidaten en mollen uit vorige jaren er hun vermoedens spuien. Het doet de vermoedens en spanning in elk geval hoog oplaaien.

Als bedrijf kan je daarvan leren door te beseffen dat je klanten niet langer het eindpunt van de salescyclus vormen. Zet een wederzijdse wisselwerking op, waarbij je feedback verzamelt, vragen beantwoordt en openstaat voor bevindingen over product X of dienst Y. Enkel zo bouw je een community met ambassadeurs die je marketing in jouw plaats doen.

#2 Durf je routine te doorbreken

Toen in 2016 de terugkeer van het succesvolle programma werd aangekondigd, was meteen duidelijk dat het online tijdperk veel zou veranderen aan de invulling van het concept. De aanwezigheid van digitale kennis en tools gaven de makers meer voer voor de meest originele, toch ingewikkelde opdrachten. Ook voor de kijker veranderde er wat: die kon plots via een app stemmen op zijn favoriete mol en terecht op fora om verborgen hints en dergelijke uit te wisselen.

Maar die nieuwigheid is er vandaag al een tijdje af, dus vonden de makers het tijd om op een andere manier vernieuwing te zaaien. Voor het eerst werd er dit jaar aan het concept van De Mol gesleuteld: de mol zou pas worden gekozen in de eerste aflevering. Dat maakte VIER bekend nog voor de start van het nieuwe seizoen. Gevolg: nieuwsgierige kijkers speculeerden volop over wat dat kon betekenen voor de nakende zoektocht naar De Mol. Kortom: De Mol heeft een ijzersterke merkidentiteit maar vernieuwt binnen haar bestaand concept.

Interessant, nietwaar? Zo volgen veel bedrijven het ‘ja maar we doen het al jaar en dag op die manier’-mantra. En dat weerhoudt hen van vernieuwing. Alsof een nieuwe aanpak haaks staat op authenticiteit. Anders gezegd: door soms subtiele wijzigingen aan te brengen in je concept of missie, ben je heus niet minder trouw aan jezelf. Integendeel.

#3 Ken je klant tot in de puntjes

Deze learning komt voort uit de inhoud van het spel. Aan het begin van de reis krijgt elke kandidaat een gekleurd molboekje waarin hij of zij alles kan bijhouden over de andere deelnemers en dus potentiële verdachten. Ook is het de bedoeling dat ze daarin gegevens over hun medekandidaten bewaren. Van job tot gezinssamenstellingen: die kennis komt van pas wanneer de kandidaten op het einde van elke aflevering de befaamde vragenlijst invult. Mocht een kandidaat enkel een beroep doen op gokwerk, dan zou hij of zij snel uit het spel liggen.

Beste marketeer of CEO: dat geldt ook voor jullie bedrijf. Wanhopig willekeurige boodschappen afvuren in de hoop iemand te raken? Vergeet het maar. Breng voor elk segment zorgvuldig in kaart wie je wil bereiken. Persoonlijke- en beroepseigenschappen, hobby’s, … Zorg dat je voor ieder segment een ‘molboekje’ hebt.

En wie dan nu juist mijn mol is? Kaat. Of Elisabet. Of Kaat. Of Elisabet?

Connecteer met 81.846 abonnees