Sales expert Michael Humblet: “Veel bedrijven willen te snel verkopen, maar dat werkt niet. Prospects moeten eerst het gevoel krijgen dat jij hun probleem begrijpt”

Sales expert Michael Humblet: “Veel bedrijven willen te snel verkopen, maar dat werkt niet. Prospects moeten eerst het gevoel krijgen dat jij hun probleem begrijpt”

Je klanten en prospects zijn veranderd, maar geldt dat ook voor je verkooptechnieken? Zijn die wel voldoende aangepast aan de moderne, digitale wereld? In deze minireeks van 5 video’s, in samenwerking met Bloovi, legt sales-expert Michael Humblet aan de hand van duidelijke voorbeelden uit hoe je een goed geoliede sales machine bouwt die niet langer sputtert maar maximaal zal renderen. Vandaag in deel één: waarom het zo belangrijk is om niet te snel te willen verkopen. “Je gaat de deal pas closen, van zodra je prospect een koopsignaal geeft. Belangrijk is dat die eerst het gevoel krijgt dat jij zijn probleem begrijpt en daar ook een oplossing voor biedt.”

YouTube-strategie is een must

De laatste jaren is er een enorme evolutie geweest in hoe klanten en prospects omgaan met informatie, al was het maar omdat het aanbod zo gigantisch groot is”, steekt sales-expert Michael Humblet van wal. Er zijn tegenwoordig heel veel manieren waarop een klant in contact kan komen met een product of een dienst, vooral online. Aanwezig zijn op de juiste kanalen is dan ook een absolute voorwaarde om tijdens de customer journey gevonden te worden. “Bedrijven die bijvoorbeeld geen YouTube-strategie hebben - na Google de meest gebruikte zoekmachine-, duwen zichzelf op termijn uit de markt”, klinkt het.

Niet meteen proberen te verkopen

Humblet is van mening dat veel bedrijven te snel proberen te verkopen. “Maar zo werkt het helemaal niet”, verduidelijkt hij. “Mensen kopen graag maar willen niet dat dat er iets aan hen wordt verkocht. Je gaat de deal pas closen op het moment dat jouw potentiële klant effectief een koopsignaal geeft.

“Belangrijk is dat je eerst gaat communiceren over het grote probleem waarvoor jouw product of dienst een oplossing biedt. Dat gaat van jou de expert maken binnen je domein, en ervoor zorgen dat mensen die met een bepaald probleem zitten jou veel sneller weten te vinden in hun zoektocht naar antwoorden. Omdat ze het gevoel krijgen dat jij hun probleem begrijpt. Eenmaal je daarin slaagt, ga je veel meer impact kunnen maken.”

De vorige afleveringen gemist? Die kan je allemaal hier bekijken.

Connecteer met 81.746 abonnees