Waarom merken de opmars van mobile commerce moeten omarmen

Waarom merken de opmars van mobile commerce moeten omarmen

Vorig jaar deed één op de drie Belgen minstens één aankoop via zijn of haar smartphone. Een opmerkelijk, maar tegelijk niet zo’n verrassend cijfer. Dat bewijst dat mobile devices een steeds belangrijkere rol spelen in het aankoopproces van consumenten. M-commerce is echter geen trend, maar een extra opportuniteit voor merken om hun klanten te bereiken.

Makkelijker mobiel

Zonder smartphone de straat op gaan, is vandaag haast ondenkbaar. Het beïnvloedt verschillende aspecten van ons dagelijks leven: het brengt ons in contact met vrienden en familie, we volgen het nieuws en gebruiken de gps-functie om van plaats A naar B te gaan. Zelfs betalingen voeren we tegenwoordig eenvoudig uit met een aantal swipes.

Mobiel bankieren is de afgelopen jaren veiliger, sneller en handiger geworden. Volgens een onderzoek van We Are Social en Hootsuite, heeft 47% van de internetgebruikers in België toegang tot bankdiensten via een mobiel toestel. Dat hebben mobiele banken zoals Revolute en N26 goed begrepen. Zij hebben geen fysiek bankkantoor, geen loketbedienden en geen vaste openingsuren meer: alles verloopt via een applicatie.

Ook mobiel betalen is veel eenvoudiger geworden. Payconiq by Bancontact koppelt een bankaccount aan de app en door een simpele QR-code te scannen, wordt het gewenste bedrag instant overgeschreven. Zo kunnen tickets van de NMBS bijvoorbeeld eenvoudig aangekocht worden via de geïntegreerde bancontact-functie in de app.

Sociale Media als shopplatform

Behalve mobiel betalen - via een bankapplicatie of een mobile payment app zoals Payconiq - spelen ook sociale media een belangrijke rol in de groei van m-commerce. 57% van de Belgen is actief op sociale media, iets meer dus dan het Europees gemiddelde (55%), en spendeert gemiddeld 1 uur en 34 minuten per dag aan sociale media. Dit inzicht biedt merken de kans om deze kanalen in te zetten om producten extra in de kijker te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de handige shopping-functie van Instagram waarmee producten in enkele seconden via de smartphone verkocht kunnen worden, wat bijdraagt aan de steile opmars van m-commerce.

Het einde van e-commerce?

Betekenen aankopen via de smartphone dan het einde van E-commerce of van fysieke retail? Helemaal niet. Net als E-commerce en fysieke winkels, kent ook M-commerce voor- en nadelen. Zo kunnen consumenten makkelijk betalen via de geïntegreerde betaalmethodes en gaat een aankoop erg snel doordat ze enkel hun smartphone en internet nodig hebben. Het gebruiksgemak primeert, dus dat is niet alleen snel, maar ook erg handig.

M-commerce brengt echter ook enkele beperkingen met zich mee. Consumenten kunnen bijvoorbeeld niet makkelijk browsen tussen verschillende pagina’s en het scherm waarop ze winkelen, is niet erg groot. Bovendien kunnen ze de producten niet echt zien of voelen. Het toont aan dat M-commerce niet alles kan overnemen, maar dat het een belangrijk onderdeel van de customer journey wordt die een potentiële klant doorloopt.

Deel van het geheel

M-commerce kan dus geplaatst worden in het grotere geheel van een omnichannel-strategie. Fysieke winkels zullen niet verdwijnen, want hier gebeuren nog steeds 82% van de totale uitgaven. Ook E-commerce blijft een belangrijke factor. Maar liefst 68% van de internetgebruikers kocht vorig jaar iets op het internet, en gaf daarbij gemiddeld 720 euro uit. Dat komt overeen met 7% van onze totale aankopen. Of de smartphone dan op zijn minst de laptop van de troon stoot? Nog net niet. De laptop/desktop blijft online nog steeds dé nummer één voor online aankopen.

Dat de hele aanpak van merken continu in beweging is, bewijst een studie van Havas: 70% van de Europese jongeren heeft onlangs aangegeven dat ze de komst van een fysieke winkel van grote online merken als Amazon enorm aanmoedigen. Van een omgekeerde wereld gesproken? Uiteindelijk is dat zo gek nog niet, want een succesvolle omnichannel-strategie, waarbij elk kanaal een zorgvuldig uitgewerkt deel van je customer journey is, blijkt de echte oplossing. E-commerce en M-commerce zijn dus geen op zichzelf staand deel, maar net een aanvulling op de fysieke winkel en vice versa.

70% van de Europese jongeren heeft onlangs aangegeven dat ze de komst van een fysieke winkel van grote online merken als Amazon enorm aanmoedigen

Moeten merken zich dan geen zorgen maken over de opmars van M-commerce? Niet echt, want het is slechts een aanvulling op het bestaande gamma van brand touchpoints waarmee consumenten in contact komen. Merken moeten de opkomst van M-commerce vooral zien als een opportuniteit en hierop inspelen.

Social media spelen daar een belangrijke rol in, maar bedrijven moeten ook inzetten op de toegankelijkheid via mobiele apparaten en ervoor zorgen dat consumenten eenvoudig kunnen betalen via mobiel bank- of betaalapplicaties. Zo kunnen merken een sterke omnichannel-strategie uitwerken met dezelfde boodschap over alle kanalen heen, maar met aandacht voor de aangepaste strategie per kanaal.

Connecteer met 81.629 abonnees