2019: tijd voor een ommezwaai! Nu ieder zichzelf respecterend bedrijf inmiddels wel bekend is met Google en Facebook Ads, wordt het wel heel druk op het wereldwijde web. Gevolg: op nummer één blijven staan wordt op vandaag een pak lastiger. Online marketing is een commodity geworden: daar kunnen we niet van onderuit. Maar hoe ga je daar als bedrijf nu het best mee om?

“Voor mij een pakje Google Search aub!”

“10 maandelijkse uurtjes beheer Google Ads, 8 voor SEO en 5 voor Facebook: dit allemaal voor de schappelijke prijs van...”. Abonnementen: net zoals je bij Roularta vroeger een pakket publicaties bestelde voor een advertentie in de Flair, kopen vandaag heel wat bedrijven een pakketje ‘online marketing’ aan. Accountmanager X van bureau Y komt aan de deur kloppen met z’n voorstel en even later plukt de klant de zaken die hem het meeste aanspreken uit de presentatie. Cherry picking, zoals dat ook wel in de volksmond wordt genoemd. Het idee achter deze abonnementen is zeker niet verkeerd: je merk komt bij specialisten terecht én wordt op consistente wijze digitaal in de kijker gezet. Alleen moeten we onszelf de vraag stellen of dit vandaag wel nog voldoende is.

Online marketing werkt niet

“Ik wil voor X euro in de maand een Search campagne op product Y.”

* Voorstel gepitcht *

“Doe toch maar gewoon die Search campagne!”

Fair enough, je wil online aanwezig zijn en helemaal goed dat je merkt dat één van je producten een extra boost kan gebruiken: maar waarom haal je nu eigenlijk te weinig sales uit dat product? Is het voor de klant misschien niet helemaal duidelijk waar hij/zij kan bestellen? En zetten we dat budget dan niet beter in op Shopping, gezien je nu toch een webshop hebt? Bij zo’n zaken wordt er, naar mijn bescheiden mening, nog veel te weinig stilgestaan.

Gevolg: de klant doet na een maandje zijn Analytics eens open en wringt zich bijgevolg in veertien bochten om zijn abonnement opgezegd te krijgen. Conclusie: “Online marketing? Dat marcheert niet!”

Online marketing en strategie gaan hand in hand

Mijn conclusie? Het heeft geen nut om te beginnen klimmen, wanneer je ladder tegen de verkeerde muur staat! En dat geldt evenzeer voor je online marketing. De grote boîtes en vroege vogels onder ons hebben het al ‘in de mot’: geen succesvolle OM zonder strategie, en omgekeerd.

We kunnen vandaag zoveel meten en toch ontzien we het ons nog veel te vaak om even die Analytics open te trekken om te zien wat er effectief schort aan de manier van werken nu. Data is het begin van alle wijsheid!

Reden te meer waarom abonnementen en cherry picking achterhaald zijn. Onmogelijk dat je het hele jaar door hetzelfde aantal uurtjes beheer en optimalisatie nodig hebt, toch? Er zomaar maandelijks wat budget tegenaan gooien en hopen dat er iets uitkomt, heeft (al zeker vandaag) geen nut meer. Het is onze taak als marketeer om onze klanten daarin op te voeden.