Schrijvers inspireren andere schrijvers. Daarom nodig ik elke maand in Carole’s Leeskamer in Antwerpen iemand uit wiens boek me dusdanig inspireert dat ik de nieuw verworven inzichten heel graag deel met mijn persoonlijke netwerk. In dit artikel lees je mijn lessons learned uit ‘Durven voor morgen’ van ‘Digital Champion’ Saskia Van Uffelen. Zij vertelt daarin hoe je als individu, als werknemer en als bedrijf kan bijdragen aan een structurele verandering.

Durf vandaag

‘De wereld, onze maatschappij, verandert en schreeuwt om een nieuw model.’ Net zoals ik in mijn boek ‘Unfair Advantage’ vertel, maken bestaande bedrijven nog té vaak gebruik van oude modellen en proberen ze deze steeds langer te rekken. Maar wanneer springt die elastiek? Hoelang kun jij je organisatie, je team of je leven nog managen zonder dat je iets fundamenteels verandert? Met andere woorden: wanneer ga jij op zoek naar je Unfair Advantage?

We leven in een digitaal tijdperk, wat verder gaat dan laptops, wifi en 5G. Technologie is de motor achter onze digitale wereld. Maar de gevolgen van technologie zijn niet technologisch. Technologie zorgt ervoor dat alles en iedereen geconnecteerd is, dat we in een ultraverbonden wereld leven. Bedrijven zitten niet meer in de driver’s seat. Het zijn de klanten, burgers en gebruikers die bepalen hoe jij ze als bedrijf of instantie moet benaderen.

Vandaag moet je zelf op het pad van de consument belanden en niet meer zoals vroeger aan de overkant van de straat staan roepen in de hoop dat mensen zelf oversteken. De klant, burger of gebruiker heeft toegang tot data, ze zijn dus beter geïnformeerd dan ooit en weten exact wat ze willen. Om die redenen heb ik, samen met mijn Founding Partner Frederic Vanderheyde, ons bedrijf gebouwd rond innovatieve marketing.

De bedrijven die uit jouw dode hoek komen, vinden niet zozeer complexe zaken uit. Wat ze vaak wel doen, is de sector compleet door elkaar schudden omdat ze onverwachts opduiken en zelden in sectoren denken

Net als Saskia Van Uffelen schud ik mijn netwerk en klanten wakker als ik zeg dat concurrentie niet meer uit de sector komt. De bedrijven die uit jouw dode hoek komen, vinden niet zozeer complexe zaken uit. Wat ze vaak wel doen, is de sector compleet door elkaar schudden omdat ze onverwachts opduiken en zelden in sectoren denken. Wees dus op je hoede, want op elk moment kan er van buiten de sector een speler opduiken die écht naar de klant luistert en zo jouw marktaandeel afneemt. In mijn boek ‘Unfair Advantage’ noem ik deze verschijningen ‘shapeshifters’.

De oplossing volgens Saskia Van Uffelen? Werk aan een sectoroverschrijdend businessmodel en een horizontale integratie van verschillende sectoren. Zo ben jij de concurrentie uit alle sectoren te slim af en geef je shapeshifters geen kans.

Saskia Van Uffelen

Data is het nieuwe goud

Eerst en vooral moet je weten dat 60 miljard geconnecteerde dingen in onze verbonden wereld allemaal data creëren. Van data over je energieverbruik tot je hartslag. Een tweede belangrijk inzicht is weten hoe je die data gebruikt. Elke sector kan die data gebruiken om toegevoegde waarde voor de klant te leveren. Hou jij alle kennis voor jezelf of deel je deze met anderen?

We leven eenmaal in een deelmaatschappij, waarin letterlijk alles gedeeld wordt: fietsen, auto’s, huizen, voedingsrestje, je kan het zo gek niet bedenken. Daarom stelde Saskia Van Uffelen ons de volgende vragen: “Hoe integreer jij of jouw bedrijf deze deelmentaliteit van Generation Y in alles wat je doet? Hoe maak je van je product iets deelbaars?” In mijn eigen boek leg ik uitgebreid uit waarom je niet moet vechten tegen titanen zoals Google en Amazon. Als je wil groeien, kan je die maar beter omarmen en te vriend houden.

Innovatie, automatisatie of disruptie?

Na een korte schets van de samenleving waarvan we allemaal deel uitmaken, geeft het boek ‘Durven voor morgen’ van Saskia Van Uffelen je durf. Durf om mee te bouwen aan een andere bedrijfswereld, met een balans tussen resultaten op korte en lange termijn.

Maar hoe past jouw bedrijf zich aan deze veranderingen aan? Doet jouw bedrijf aan automatisatie? Of denk je op lange termijn, zo'n 20 jaar vooruit? Kan je spreken over disruptieve veranderingen binnen je bedrijf? Of heb de huidige processen geautomatiseerd met als doel de kosten te drukken?

De resultaten van disruptie zie je pas op lange termijn. Fixeer je dus niet op kwartaalresultaten, want die zullen er niet zijn

Disruptieve bedrijven stellen zich de vraag: “Wat ga je morgen doen dat je gisteren niet deed?”. Het betekent dat je de zaken fundamenteel anders aanpakt dan gisteren, met als doel het verhogen van de welvaart en het welzijn in de wereld van vandaag en morgen. De resultaten van disruptie zie je pas op lange termijn. Fixeer je dus niet op kwartaalresultaten, want die zullen er niet zijn.

Ik leerde van Saskia dat je tijd moet maken om disruptief te worden, dat je teams vertrouwen en middelen moet geven om aan deze structurele verandering te werken. Ik zeg altijd dat bedrijven 36 maanden nodig hebben om een transformatie grondig te kunnen doorvoeren. Stap dus af van denken in kwartalen en blijf je team motiveren om door te zetten tot het einddoel bereikt is.

Carole Lamarque

Durfplan: structurele verandering in 7 stappen

Wat mijn aandacht vooral trok? Het Durfplan. Net zoals in mijn boek ‘Unfair Advantage’ richt Saskia Van Uffelen zich zowel tot bedrijfsleiders, managers als starters of andere lezers die geen bedrijf of team hebben maar wel aan een nieuw businessplan werken. In zeven grote stappen, wordt beschreven hoe jij als bedrijfsleider, werknemer of individu op 3 tot 5 jaar tijd kan bijdragen aan een structurele verandering. De zeven stappen zijn duidelijk afgebakend en hebben een logische volgorde die je best strikt volgt.

  1. Cultuurshift – laat iedereen voortaan meedenken over de toekomst van je bedrijf of team. Mijn all-time favorite quote: ‘Culture eats strategy for breakfast
  2. Cartografie – maak een analyse van de negatieve en positieve punten van je bedrijf (as is)
  3. Zet je vlag – bepaal concreet welke dromen jij gaat waarmaken (to be). Wat is de Unfair Advantage van jouw bedrijf? Waar wil jij staan binnen 36 maanden?
  4. Communicatie – voorzie voldoende (budget) om die visie te communiceren
  5. Bouw aan een actieplan – ga op zoek naar concrete oplossingen voor het bereiken van de vlag
  6. Champions – beslis wie er vanaf dag één meewerkt aan de koers naar de vlag
  7. Geduld, geduld, geduld – geef de verandering tijd en vertrouw op je vlag

De 'Unfair Cheeta' test in mijn boek is eveneens opgebouwd uit zeven delen. De zeven troeven van een cheeta kunnen worden toegepast op jouw bedrijf. Die worden dan weer ondersteund door zeven krachten die één voor één een impact kunnen hebben op het bepalen van jouw Unfair Advantage. Een concreet stappenplan helpt je om alle aspecten te behandelen en niets uit het oog te verliezen.

“One site does not fit all”

One size does not fil all” is een quote die ik zeker meeneem in mijn lijst van marketing uitspraken. Het klopt dat het Durfplan van Saskia Van Uffelen er niet voor iedereen hetzelfde zal uitzien. Iedereen werkt in een ander soort organisatie met elk een eigen cultuur, snelheid van werken, visie en maturiteit. Het plan is een goede basis voor al wie durft een langetermijnverandering aan te gaan, maar het verlangt natuurlijk heel wat werk, inzet en doorzettingsvermogen. Ik ben er, net zoals Saskia, van overtuigd dat het durfplan je slaagkansen vergroot en jou een langdurig onderscheidend vermogen geeft. Maar onthoud: er is nooit rust in de savanne.