De komende maanden worden voor bedrijven en merken een gigantische uitdaging, maar elke crisis houdt ook opportuniteiten in! Een duidelijke roadmap richting toekomst tekenen, is hoe dan ook key! Je gaat meer omzet moeten halen uit je gehalveerde marketing euro. Dat maakt dat een scherpe marketingstrategie, een slimme budget cut en een groeimodel de nieuwe wegwijzers zijn.

Meer dan ooit moeten we onze expertise samenbundelen om sterker uit deze crisis te komen. Daarom organiseerde ik enkele weken geleden een gratis online keynote. Tijdens deze keynote deelde ik met 200 gemotiveerde marketeers 50 interessante used cases uit verschillende sectoren, en legde ik uit hoe je ook in crisistijden kan focussen op jouw unfair advantage.

Twee mooie praktijkvoorbeelden

Elke dag zijn er bedrijven die mij verbazen met innovatieve ideeën, creatieve oplossingen of geweldige campagnes. Burger King’s ‘Social Distancing Whopper’ is daar een perfect voorbeeld van. De ‘ocial Distancing Whopper’ is de originele Whopper burger maar met drie keer zoveel ajuinen in de hoop dat je stinkende adem mensen op anderhalve meter afstand zal houden. Humoristisch en relevant, en een absolute boost voor het imago van de Amerikaanse fastfoodketen.

Een andere campagne is de ‘Be a Lady, They said - campagne van Girls Girls Girls Magazine. In dit korte filmpje komt actrice Cynthia Nixon in beeld terwijl ze een gedicht opzegt, met als titel: Be a Lady, They Said. De tekst en de video tonen de tegenstrijdigheden waarmee vrouwen elke dag worden geconfronteerd. De publicatie van de video was een dag nadat Harvey Weinstein werd veroordeeld voor zijn seksueel wangedrag. Top boodschap, top timing en met pakkende beelden en woorden.

Carole Lamarque

Uit het oog, uit het hart

Helaas is marketing vaak het eerste waarop wordt bespaard. Op het eerste gezicht lijkt dit een logische keuze, maar marketingcampagnes volledig stilleggen maakt de heropstart des te zwaarder. Bij bedrijven die te lang afwezig blijven, geldt vaak het spreekwoord ‘uit het oog, uit het hart’.

Ook in tijden van het crisis moet je er alles aan doen om de relatie met je klanten en het brede publiek te behouden. Op zo’n momenten is dat eigenlijk zelfs nog veel belangrijker.

Ook in tijden van het crisis moet je er alles aan doen om de relatie met je klanten en het brede publiek te behouden. Op zo’n momenten is dat eigenlijk zelfs nog veel belangrijker. Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die aantoonde dat reclamecampagnes tijdens recessies zelfs doeltreffender waren omdat er dan minder concurrentie is. Zo heeft Volvo bijvoorbeeld in 2009 na de grote bankencrisis het XC60 model gelanceerd, deze campagne was één van Volvo’s meest succesvolle campagnes ooit.

Blijvend investeren in de toekomst

Een Harvard Business Review beoordeling van de bedrijfsprestaties tijdens de afgelopen drie recessies toonde aan dat bedrijven die het snelst en het diepst kosten besparen, de laagste kans hebben om de concurrentie te overtreffen nadat de economie zich heeft hersteld.

De groep die het meest waarschijnlijk als winnaar uit de recessie zal komen, is diegene die het juiste evenwicht heeft gevonden tussen korte- en langetermijnstrategieën

Met andere woorden, de groep die het meest waarschijnlijk als winnaar uit de recessie zal komen, is diegene die het juiste evenwicht heeft gevonden tussen korte- en langetermijnstrategieën: door uitgebreid te investeren in de toekomst én tegelijkertijd slim de kosten te verlagen om de recessie te overleven.

Ook wij hebben ons met Duval Union Innovative Marketing intens moeten aanpassen in deze moeilijke tijden. Maar dankzij onze langetermijnvisie staan we sterker dan ooit. Niet evident in een periode waarin negen van de tien bedrijven het moeilijk heeft om het hoofd boven water te houden.

Wij staan steeds aan de kant van de oplossing, helpen bedrijven om nieuwe klanten aan te trekken, hun omzet (opnieuw) te doen stijgen en awareness te creëren door innovatieve marketingstrategieën op maat aan te bieden. Onze boodschap blijft steeds dezelfde: investeer nu in de toekomst en samen komen we hier sterker uit.