Waarom het klimaatdenken stilaan een vaste stek heeft verworven in de financiële bedrijfslogica

Waarom het klimaatdenken stilaan een vaste stek heeft verworven in de financiële bedrijfslogica

Ondanks de vele uitdagingen van COVID-19 zetten bedrijven zich dit jaar op kop van het duurzaamheidspeloton. Waarom is de sense of urgency net in dit scharnierjaar in veel sectoren zo groot? In de podcastreeks 1,5 Meter Sessies van contentmarketingbureau SPYKE en radio&music agency Studio Helsinki leggen Wim Vermeulen (BUBKA) en Ann Maes (FLRISH) haarfijn uit waarom ondernemingen dit jaar en komend decennium een versnelling hoger schakelen in hun duurzaamheidsambities.

Komende 10 jaar zijn cruciaal

Terwijl onze samenleving worstelt met de gevolgen van een mondiale gezondheidscrisis, stellen we vast dat duurzaamheid als thema manifest aanwezig is gebleven over alle sectorgrenzen heen. Hoe kan dat? “Bij bedrijven is de overtuiging groot dat dit het moment is om in te grijpen”, verklaart Wim Vermeulen, Director of Strategy and Sustainability bij BUBKA en mede-initiatiefnemer van de documentaire ‘The Decade of Action’ die begin december uitkomt.

De komende tien jaar beslissen wij hoe de volgende honderden jaren eruitzien”, aldus Vermeulen. “Landen we volgens het ritme van het klimaatakkoord van Parijs op een opwarming van 3,2 graden, dan wacht ons een planeet met een sterk verhoogde zeespiegel, verdorde landbouwgronden en grote migratie naar de polen. Een onleefbare planeet. Doen we de komende tien jaar te weinig, dan zijn we de eerste generatie die de wereld slechter zal achterlaten voor de volgende generatie.”

Better for me, better for the world

Opmerkelijk is dat Vermeulen in deze podcast ook uitlegt hoe het klimaatdenken stilaan een vaste stek heeft verworven in de financiële bedrijfslogica. Hij legt het verband met de waardebepaling van bedrijven, maar ook met een element als risicobeheersing.

De waarde van een onderneming wordt niet enkel meer op puur financiële grond bepaald, maar ook op basis van de scores op vlak van milieu en maatschappij

“Bedrijven en hun CEO’s moeten nu vooral bezig zijn met het risk management van de klimaatopwarming”, legt hij uit. “Want doen ze dat niet, dan worden ze minder interessant voor investeerders. De waarde van een onderneming wordt niet enkel meer op puur financiële grond bepaald, maar ook op basis van de scores op vlak van milieu en maatschappij.”

Zowel Wim Vermeulen als Ann Maes benadrukken tijdens hun gesprek met gastheer Bart Lombaerts overigens dat de dringendheid die bedrijven voelen niet puur op het klimaat geïnspireerd is. De overtuiging groeit dat het meer moet zijn, dat bedrijven moeten meebouwen aan een betere samenleving. “Het zogenaamde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is vandaag het Olympisch minimum geworden”, zegt Ann Maes. “Het betekent enkel dat je geen schadelijke dingen doet. Echt sociaal zijn, wil zeggen dat je maatschappijbouwend onderneemt.”

Buiten de portemonnee denken

Klopt, maar hoe maak je dat concreet? Hoe bouw je extra aan de maatschappij als ondernemer? Je stelt mensen tewerk, je waakt over je impact op de omgeving. Wat is er meer? “Je zet in op iets dat buiten je eigen portemonnee ligt”, verduidelijkt Ann Maes. “Iets wat goed is voor de mensen, de planeet of de dieren.”

Heel veel bedrijven voelen dat bezig zijn met veel geld verdienen niet meer volstaat: ze krijgen minder aandacht en trekken ook minder talent aan. Ze voelen de sociale verwachting, maar merken dat ze er zelf ook beter van worden als ze meebouwen aan de maatschappij. Je hoeft helemaal niet te kiezen tussen better for me of better for the world, beiden kunnen perfect samengaan.”


Ook de komende maanden nemen SPYKE en Studio Helsinki verder de gevolgen van de coronacrisis verder onder de loep. Ze focussen daarbij op de bedreigingen en de opportuniteiten, maar ook op het belang van marketing.

Het podcastinterview met Wim Vermeulen en Ann Maes kan je trouwens hieronder integraal beluisteren.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.224 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief