Net als mijn vorige Techmag gasten sprak ik ook met Steven Van Belleghem via Zoom. De marketinggoeroe - mag ik hem de Belgische Seth Godin noemen? - stelt vast dat we op een nieuw, ongekend kruispunt zitten van customer experience en marketing, twee domeinen waarin hij zichzelf thought leader mag noemen. “Bedrijven moeten dringend op zoek naar een nieuwe differentiator”, waarschuwt Van Belleghem.

Digitalisering in stroomversnelling

Ook Steven Van Belleghem ziet hoe de normaal achterop hinkende digitalisering in ons land een inhaalbeweging maakt. “De quarantaine dwingt als het ware mensen om meer dan ooit een beroep te doen op digitale tools”, vertelt hij tijdens ons gesprek. “Bij nexxworks hadden we onlangs een virtuele board meeting, die eigenlijk heel vlot is verlopen. En die verrassend positieve effecten ondervinden de meeste van ons nu.”

Dit is waarschijnlijk het grootste digitale opleidingsprogramma dat onze wereld ooit mocht ervaren

“Dit is waarschijnlijk het grootste digitale opleidingsprogramma dat onze wereld ooit mocht ervaren. Nu, het zijn vooral de bekende technologiereuzen die daar de vruchten van zullen plukken. Spelers als Alibaba, Shopify en Amazon zijn volop mensen aan het rekruteren. En zo kan elk bedrijf in eender welke sector niets anders doen dan zijn eigen digitale infrastructuur mee te laten evolueren. Om zo een maximale online ervaring te kunnen bieden.”

Maar het slechte nieuws is dat digitaal gebruiksgemak afgelopen jaren de grootste differentiator was van veel Belgische bedrijven. Dat is nu voorbij. “Digital convenience heeft zijn plafond bereikt, en is nu eigenlijk de basis”, legt Van Belleghem uit. “Als je dat kunt bieden aan je klanten, mooi. Toch is het geen USP meer. Want schiet je daarin tekort, dan boek je opnieuw achterstand.”

Van customer journey naar life journey: dit is emotional convenience

De hamvraag luidt dan: hoe kun je als bedrijf dan wél nog het verschil maken? Van Belleghem heeft het over twee dimensies: de passies en hoop van de individuele consument enerzijds en de bezorgdheid over de samenleving anderzijds.

“Het eerste vergelijk ik met de mentale film die mensen van hun leven hebben gemaakt”, illustreert hij. “Die wordt plotsklaps onderbroken en herschreven. Voor bedrijven betekent dat een verschuiving van customer journey naar life journey. Vroeger brachten zij in kaart hoe ze hun verkoopproces konden optimaliseren om het leven van de consument te begrijpen. Nu moeten zij meer dan ooit de consument centraal stellen, en kijken welke fricties zij vandaag ondervinden. En op dat niveau waarde toevoegen.”

“De bekommernissen van de klant - de tweede laag - behelst thema’s zoals technologische evoluties, politieke veranderingen, klimaatverandering en globale gezondheidszorg. Hoe je als bedrijf daarmee omgaat, wordt ook een deel van customer experience. Al gebruik ik tegenwoordig liever de term ‘emotional convenience’. Want geloof me: het afgelopen decennium draaide marketing rond authenticiteit, vandaag is dat vooral verantwoordelijkheidszin.”

Ook in deze Techmag aflevering:

  • De persoonlijke impact van de crisis op Steven Van Belleghem
  • Waarom prijsverhogingen misschien beter zijn dan prijsverlagingen na de coronaperiode
  • Een sneak peak over zijn nieuwe boek
  • En nog veel meer, natuurlijk!

Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!