Vijf manieren waarop je na de crisis echt het maximum uit je data haalt

Vijf manieren waarop je na de crisis echt het maximum uit je data haalt

Door de crisis zijn heel wat marketing- en communicatieactiviteiten op een lager pitje gezet. Toch hoeven marketeers niet bij de pakken te blijven zitten. Eindelijk kan je zaken van je to-dolijst schrappen waar je anders nooit de kans toe kreeg, zoals je huidige database uitkuisen en updaten. Bovendien is deze onzekere periode de uitgelezen kans voor merken om flexibel in te spelen op veranderende verwachtingen én gedrag van de consument. Marketeers moeten dit moment aangrijpen om content, ervaringen en verhalen te herzien – en ervoor te zorgen dat deze bij het juiste publiek terechtkomen.

Maar hoe begin je daar in godsnaam aan? Door de goudmijn waar elke marketingafdeling op zit aan te boren: data. Marketing draait meer dan ooit om gegevens. Op de juiste manier kwalitatieve informatie verzamelen binnen het wetgevende kader van GDPR is de eerste stap, maar deze analyseren vergt een extra competentie om de stroom aan data die elke dag blijft vloeien, te vertalen in nieuwe inzichten.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in dit artikel filter ik de belangrijkste velden eruit en geef ik vijf tips hoe marketeers hun tijd efficiënt kunnen inrichten om het maximale resultaat uit hun beschikbare data te halen.

1. Data-driven ROI

Wanneer we spreken over resultaten, dan hebben we het ook over de vooropgestelde ROI die marketeers vastleggen aan het begin van elke campagne. Kortom: welke resultaten moet je halen om je marketingcampagne de investering waard te maken? Door het gedrag van (potentiële) klanten te voorspellen met analyse- en scoremodellen, kun je gaan filteren tot je tot een goede marktsegmentatie komt. Zo lever je treffende inzichten om een antwoord te bieden op de vraag of je campagne het investeren waard is.

Aan de hand van data bereik je de juiste mensen met een gerichte boodschap via het meest geschikte kanaal. Dat bespaart tijd en moeite. Zo maximaliseer je de resultaten van je campagne en behaal je een goede ROI. Niet altijd eenvoudig, dus een professionele partner is hierbij zeker aangeraden.

2. Haal de grove borstel door je database

Geen enkele database is 100% foutloos. Dubbele contacten, verouderde gegevens, verkeerde details. Het is een tijdrovende klus om een database (opnieuw) op orde te krijgen en te houden. Wist je dat maar liefst 40% van de Belgische databestanden foutieve informatie bevat? Met als gevolg dat nog eens 77% van de bedrijven aangeven dat ze omzet verliezen door slechte datakwaliteit.

Hoog tijd dus om even een quality check te doen van je huidige database. Met behulp van data quality audits kunnen marketeers zicht krijgen op de kwaliteit van hun gegevens, en waar ze mogelijke verbeteringen kunnen benutten. Aan de hand van een business case blijkt al snel dat een investering in de verbetering van de kwaliteit van je database een directe ROI geeft op je eerst volgende campagnes.

3. Pas content met goede content

Een goede contentstrategie is vandaag onmisbaar voor marketeers. Door strategisch na te denken over welke verhalen je loslaat en op wie, kun je je marketing daar op lange termijn op afstemmen. Gegevens van bestaande en potentiële klanten spelen daar een grote rol bij. Maar de uitdaging in deze wereld is om de grote volumes aan data te managen en velen lijken de onschatbare waarde van een goede data-analyse naast zich neer te leggen.

Onze tip? Grijp deze tijd aan om big data te verzamelen (op de correcte manier, volgens het wetgevend kader van GDPR) en om te zetten naar smart data. Dit betekent dat we uit de enorme hoeveelheden gegevens de juiste elementen en analyses halen, op het juiste moment. De inzichten die je daarmee vergaart, helpen je te begrijpen wat consumenten willen en nodig hebben. Zo komt het verhaal dat je wil vertellen bij je doelpubliek meteen een stuk sterker binnen.

4. Visualiseren is onthouden

Er zijn al veel studies uitgevoerd over het lezen van teksten, of beter gezegd het ‘scannen’ ervan. Daaruit blijkt dat voornamelijk titels, tussentitels, quotes of beelden beter blijven hangen bij lezers. Aangezien onze informatieconsumptie sneller dan ooit tevoren gaat, moeten deze elementen dus on point zijn. Met de komst van big data moeten we steeds meer in staat zijn om grotere hoeveelheden data te interpreteren. Daarom is datavisualisatie meer dan ooit belangrijk. Verzamelde data analyseren en visualiseren in de vorm van een grafiek bijvoorbeeld, maken trends en patronen beter zichtbaar.

Maar niet alleen data-analisten hebben iets aan deze datavisualisatie. Ook marketeers moeten in staat zijn om gegevens te begrijpen en vorm te geven. Dankzij datavisualisatie zorg je ervoor dat niet alleen jij maar ook je publiek weet wat je wil vertellen en belangrijker nog, het beter zal onthouden, en heeft jouw grafiek bijgevolg invloed op een brede waaier van sectoren.

5. Het juiste publiek is de holy grail

Niets is zo nefast als het tot in de details uitwerken van een marketingcampagne, om ze dan in de verkeerde handen te zien vallen. Het is al vaak gezegd, maar ook zo ontzettend belangrijk: de juiste persoon bereiken is de holy grail voor marketeers. Slechte targeting beïnvloedt rechtstreeks je ROI, dus is het essentieel om je gegevens te evalueren zodat je je doelpubliek kan bepalen.

In elke sector kan je marketingcampagnes enorm boosten in relevantie door te weten wie je wil bereiken. En daarvoor geldt de regel: hoe concreter, hoe beter. De vragen die je daarbij stelt, kunnen je campagne dan ook maken of kraken. De vraag is natuurlijk: wie kan je deze gegevens bezorgen, en hoe betrouwbaar zijn deze? Voor het bepalen van je doelpubliek wordt Facebook door haar groot bereik vaak als maatstaf gebruikt. Maar spreekt de kwantiteit ook voor de kwaliteit, en zijn haar data ook relevant?

Een simpel voorbeeld: bereikt u mensen die Oasis drinken, of mensen die naar Oasis luisteren? En die prospecten die interesse tonen voor Ferrari, hebben die de middelen om er ook één aan te schaffen? Wat te denken over mensen met interesse in Cofidis… of in het Cofidis Cycling team?

Stel dus de juiste vragen, en ga op zoek naar een zo specifiek mogelijk doelpubliek. Door een grondige analyse vergroot je namelijk de impact van je marketing met de juiste informatie.

Relevante marketing

Data helpt ons bedrijven en mensen beter te begrijpen, en zelfs hun volgende stappen te voorspellen. Door je eigen data professioneel te laten structureren, verbeteren, beheren en analyseren, begrijp je je publiek en reik je hen interessante content aan met de juiste visuals. Allemaal elementen die onmisbaar zijn voor data driven marketing.

Het verzamelen, connecteren en analyseren van gegevens stelt je in staat om tactische beslissingen te nemen, en kwalitatieve data leiden tot belangrijke inzichten met als einddoel: relevante marketing.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.620 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief