‘Hoe richt ik mijn thuiswerkplek in?’ ‘Wat met mijn inkomen?’ Of zelfs: ‘Eenvoudig knutselen met kinderen.’ Onzekerheid en quarantaine roepen vragen op. Daarvoor kijken we massaal naar Google voor antwoorden. Gevolg? Juist nu is het belangrijk om je contentstrategie af te stemmen op de situatie. Zo toon je dat je er als bedrijf bent voor de mensen rondom jou. Met deze zeven tips zet je je contentmarketing in om je doelgroep een dienst te bewijzen.

1. Zorg voor alerts en statusupdates

Tijdens de crisis wil je je websitebezoekers zo goed mogelijk inlichten over belangrijke informatie. Pas je je levertijden aan? Ben je minder beschikbaar dan anders? Of wil je de wereld laten weten dat het bij jou gewoon business as usual is? Gebruik je website als uithangbord.

Je informeert je bezoekers het best op je homepage. Met een opvallende, maar stijlvolle banner of kader. Plaats die zo hoog mogelijk, zodat bezoekers niet moeten scrollen om je boodschap te kunnen lezen.

Organisaties in bijvoorbeeld de verzekerings- of welzijnsindustrie zijn nog meer dan anderen genoodzaakt om proactief te communiceren over corona. Kijk naar Groep Idewe. Op hun homepage vind je meteen bovenaan een banner met een rechtstreekse link naar actuele adviezen, professionele ondersteuning en e-learningmodules.

2. Bundel content op thematische landingspagina’s

Heb je al relevante, waardevolle content klaarliggen of kun je die snel ontwikkelen? Creëer dan een contentcluster en zet die neer op een thematische landingspagina. Het is het uitgelezen vertrekpunt voor klanten of prospects met vragen. Bovendien zal niet alleen je bezoeker, maar ook Google je dankbaar zijn.

Een voorbeeld: conference call tool Zoom boomt momenteel als geen ander. Het platform kreeg er sinds begin maart miljoenen nieuwe gebruikers bij, zowel professioneel als privé. Dat creëert een nieuwe nood: al die gebruikers moeten een korte opleiding krijgen, zodat ze weten hoe ze via het programma kunnen bijpraten of overleggen met vrienden, familieleden of collega’s.

Als je de Zoom-website bezoekt, word je doorverwezen naar een pagina met tutorials en demo’s. Je vindt er heel wat content rond werken op afstand, informatie over hoe je Zoom gebruikt en tips om virtuele events te organiseren.

By the way: check zeker eens de Zoom fails op Twitter. Lachen werkt!

3. Actualiseer headers en title tags

Stel: je boekhoudkantoor trekt veel online bezoekers met zoekwoorden als ‘btw-aangifte’, ‘vennootschapsbelasting’ en ‘kwartaalafsluiting’. Dat is klassiek zo, maar met de nieuwe uitdagingen komen er een heleboel specifieke vragen van zelfstandigen en bedrijven op je af.

Die trend zet zich ook online door. Zoekopdrachten combineren vaak een vertrouwde zoekterm met ‘corona’. Om bovenaan de zoekresultaten te komen kan het dus interessant zijn om de title tags, meta descriptions en headers van je bestaande content te updaten.

Trek dit eventueel door op de volledige pagina, maar waak erover dat je geen opportunistische indruk wekt. Vergeet niet dat je er in de eerste plaats bent om mensen te helpen, niet om je eigen hachje te redden.

Bekijk hoe SBB de landingspagina ‘Maatregelen voor ondernemers inzake corona’ combineert met corona-gerelateerde trefwoorden.

4. Pas je websitearchitectuur aan

Geef nieuwe en relevante onderwerpen een hogere plaats in je sitemap. Zo indexeert Google ze sneller en krijgen ze een betere ranking.

Overweeg ook om minder relevante content te verwijderen uit de navigatie en de footer van je website. Een deel van je content kun je misschien zelfs beter wat dieper in je websitestructuur plaatsen.

Waarop baseer je je het best? Vergelijk je websiteverkeer van februari met dat van maart, in Google Analytics bijvoorbeeld. Het kan goed zijn dat bepaalde content juist piekt in deze periode. Die content kun je dan het best actualiseren en hoger in je architectuur plaatsen.

5. Ontwikkel nieuwe content

Tijdens de crisis je lopende contentplannen voortzetten alsof er niets aan de hand is? Dat zal vaak niet nuttig blijken. De focus van de meeste mensen ligt nu elders. En in het ergste geval laat je uitschijnen dat je organisatie haar kop in het zand steekt.

Durf dus de pauzeknop indrukken en starten met nieuwe content. Kwaliteitsvolle, verzorgde content welteverstaan. Ook al wil je je blogs of banners snel online krijgen, je bezoeker verdient kwaliteitscontent. Er is immers al genoeg noise rond corona.

Ook al wil je je blogs of banners snel online krijgen, je bezoeker verdient kwaliteitscontent. Er is immers al genoeg noise rond corona

Moet je het trouwens expliciet over corona hebben? Is het nodig om telkens weer te spreken van ‘onzekere tijden’? Zeker niet. Twee voorbeelden:

  • Cartamundi en Intracto lanceerden onlangs Stay and Play, een website die jong en oud kaartspellen uit de hele wereld laat ontdekken. Alleen, met twee of met het hele gezin. Ontspanning gebeurt nu thuis en daar speelt Stay and Play handig op in.
  • Visual Capitalist heeft dan weer de sterftecijfers van elke grote pandemie ooit in 3D gegoten. De webpagina heeft intussen al meer dan 500 backlinks vergaard. En die zijn goud waard voor Google.

6. Vind je eigen stem en ga op zoek naar ideeën

Waar vind je inspiratie voor je content? Combineer outside-in (waar zoeken mensen naar?) met inside-out (wat heb jij te vertellen?). Deze periode biedt je de kans om die match te evalueren zodat je de identiteit van je merk of organisatie beter kunt afstemmen op je doelgroepen.

Steek ook je licht eens op bij anderen:

  • Kijk naar je concurrenten. De onderwerpen die zijn behandelen breng jij ongetwijfeld beter: scherper geschreven, beter gevisualiseerd én handiger voor je doelgroep.
  • Raadpleeg je klanten en ambassadeurs: ga met je top-10 klanten en volgers in gesprek en vraag hen waar zij van wakker liggen.
  • Check waar industry leaders het over hebben: welke trends steken er voor hen bovenuit? En wat leren zij uit hedendaagse ontwikkelingen?

Ondertussen zijn ook alle online bronnen 24 uur per dag open: doorzoek Google Trends, BuzzSumo en explodingtopics.com, en volg de discussies op gespecialiseerde fora.

7. Zaai waarde in plaats van paniek

Dit is hopelijk vanzelfsprekend, maar het is nu absoluut geen optie om angst te zaaien, om uit te pakken met corona-puns of om mensen te pushen. Communiceer desnoods zelfs iets vrijblijvender in je salescommunicatie dan je anders doet.

Waar het nu vooral om draait is: mensen helpen. Focus op meer comfort, meer gemoedsrust, meer afleiding. Misschien is de kernvraag waarmee iedereen nu zit: hoe benut ik mijn dooreengeklutste tijd nu het best? Terwijl de een zoekt naar ‘vakantie in eigen tuin’, is de andere meer geïnteresseerd in een ‘onlineopleiding Excel’.

Bottomline: als het in jouw macht ligt als contentmarketeer om nu waarde te creëren, laat die kans dan zeker niet liggen. Of waarom je content nu net niet in quarantaine moet gaan.