Waarom de toekomst van online shoppen volgens Facebook in discovery commerce ligt

Waarom de toekomst van online shoppen volgens Facebook in discovery commerce ligt

De coronacrisis zorgde voor een gedragsverandering die normaal gesproken een decennium kost om helemaal ingeburgerd te raken. In een vingerknip schakelden we alle aspecten van ons leven om naar een online omgeving. Bedrijven schakelden bijgevolg massaal over naar e-commerce. Producten via internet verkopen is een mooie eerste stap. Maar op termijn zullen bedrijven in de online wereld meer moeten doen. Door de snelle gedragsverandering verwachten consumenten immers dezelfde ervaring als in de fysieke winkel. Ook Belgische bedrijven moeten anders gaan kijken naar hoe ze omgaan met hun doelgroep en manieren vinden om in de online omgeving nieuwe mensen te kunnen aantrekken. De toekomst van online shoppen zit in discovery commerce.

Tijdens de coronapandemie voelden mensen zich over het algemeen relaxter bij het online shoppen vanuit huis, noem het e-commerce in zijn meest pure vorm. Maar velen wendden zich ook tot online platforms om inspiratie op te doen en om nieuwe producten en merken te ontdekken, wat we discovery commerce noemen.

Net zoals e-commerce is deze discovery-mindset niet helemaal nieuw. Maar door de lockdowns in diverse landen is dit wel in een stroomversnelling geraakt. Instagram bijvoorbeeld was al lange tijd een plek om nieuwe producten en diensten te vinden: 83% van de gebruikers wereldwijd deed dat al eens via het platform. Meer dan 90% van de gebruikers op Instagram volgt minstens één van zijn interesses en twee op de drie geeft aan dat het een ideale plek is voor interactie met merken. Daarnaast ondernam 87% een actie na productinformatie te hebben gezien op Instagram, zoals het volgen van een merk, een website bezoeken of een online aankoop doen. Dat geeft een onderzoek van Ipsos aan.

Met zoveel mensen die digitale platforms op deze manier gebruiken, is het belangrijk om digitale tools in te zetten om klanten te helpen nieuwe producten of merken te ontdekken. Belgische bedrijven moeten dit meer inbakken in hun marketingstrategie.

Online beleving

Bestaande klanten kennis laten maken met je (nieuwe) product of dienst is belangrijk, maar nadenken over hoe je nieuwe mensen aantrekt die geïnteresseerd zijn net zo zeer. We zien heel sterk dat merken verder moeten kijken als het gaat om hun mogelijkheden in e-commerce. Ze moeten niet alleen koopintenties willen omzetten in effectieve conversies, maar juist nadenken over hoe ze nieuwe fans of mensen met een bepaalde mate van interesse kunnen vinden.

Merken en bedrijven moeten niet alleen koopintenties willen omzetten in effectieve conversies, maar juist nadenken over hoe ze nieuwe fans of mensen met een bepaalde mate van interesse kunnen vinden

Wat hier zoal bij komt kijken? Bijvoorbeeld het bieden van een ervaring waarbij de klant helemaal wordt meegenomen in de merkbeleving. Want wat eerst alleen nog mogelijk was in een fysieke winkel (denk aan het testen van een nieuwe kleur lippenstift) wordt nu virtueel werkelijkheid. Tijdens de coronapandemie wordt het steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat consumenten de retailervaring houden die ze voorheen in de bakstenen winkel ook hadden. Zorg ervoor dat mensen niet alleen vinden waar ze naar zochten, maar ook dat ze kunnen ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden.

Discovery commerce in de marketingfunnel

Merken moeten dus nieuwe manieren bieden om de consument de juiste producten te laten vinden, te ervaren en te kopen – waar in de marketingfunnel ze zich ook bevinden. Voor klanten bovenaan de funnel draait het allemaal om het creëren van vraag en het enthousiasmeren van nieuwe klanten. In het midden moeten bedrijven klanten helpen om erachter te komen of een product het juiste is voor hen. In de laatste fase van de funnel moeten merken ervoor zorgen dat mensen producten kunnen kopen waar en wanneer dat voor hen het beste uitkomt.

Alle producten moeten meteen na het ontdekken te shoppen zijn. Om dit te bereiken, moeten consumenten in staat zijn rechtstreeks vanaf het platform te kopen. Of via samenwerkingen waardoor een naadloze koppeling ontstaat met het winkelmandje op de website van de betreffende retailer.

Een discovery mindset

Belangrijk om te onthouden: bij het creëren van vraag draait het er niet alleen om dat je het juiste framework en de juiste tools hebt, je moet ook de juiste mindset hebben voor het gebruik ervan. Bij Facebook weten we uit eerste hand hoe krachtig discovery kan zijn. Tien jaar geleden was niemand eraan gewend dat relevante content vanzelf naar je toe kwam. Nu is dat juist de verwachting.

En in de veertien jaar waarin we bijvoorbeeld hebben gewerkt aan de Facebook-nieuwsfeed is het één van de meest geavanceerde discovery engines ter wereld geworden: 2,7 miljard mensen over de hele wereld komen minimaal één keer per maand op Facebook en 1,73 miljard elke dag. En elke feed is uniek voor elke gebruiker. Dit is discovery op een heel grote schaal.

Online shoppen gaat steeds verder dan zuivere e-commerce. Om in deze steeds groter wordende wereld van online shops te overleven, moeten Belgische bedrijven mee evolueren. De toekomst van online shoppen ligt daardoor in ‘discovery commerce’. Zo kunnen ze voldoen aan de verwachtingen van online shoppers, maar creëren ze ook zelf groeiopportuniteiten.

De hedendaagse technologie laat toe dat bedrijven niet hoeven te wachten tot wanneer mensen hun producten vinden. Het is belangrijker dan ooit om je op je bedrijf te richten. Verspil dus geen kostbare tijd met het wachten op potentiële kopers – laat je producten die voor jou vinden.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.551 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief