Wat is het verschil in impact tussen een Company Brand en een Personal Brand?

Wat is het verschil in impact tussen een Company Brand en een Personal Brand?

Wat is het verschil in impact tussen een Company Brand en een Persoonlijke Brand? En hoe kan je beide inzetten om meer prospecten over de brug te halen. Sales expert Michael Humblet legt het verschil uit in de tweede aflevering van deze vijfdelige mini-serie met snackable video content die hij exclusief voor Bloovi opnam.

Controle versus angst

Firma’s stellen mij heel vaak de vraag wat ze nu moeten aanvangen met personal branding? Voorbeeld: één van hun medewerkers is heel actief op social media en die post regelmatig zaken over de firma. Moeten zij dit onbeperkt toelaten? Of moeten zij dit net heel nauw in de gaten houden?

Bedrijven denken te vaak in termen van controle. Maar controle staat synoniem voor: traag, veel regelgeving en moeilijk om te schalen. Als je die drie zaken hoort, weet je: dat gaat veel geld en tijd kosten.

Een persoon denkt helemaal anders, die moet zich in de eerste plaats kunnen identificeren met de brand waar hij of zij over communiceert, ook al werkt die sinds jaar en dag voor dat bedrijf. Daarbij komt dat een individu snel schrik krijgt om iets verkeerd te posten, of met iets geassocieerd te worden waar men helemaal niet achter staat.

Aan de ene kant krijg je dus controle en aan de andere kant is er de factor angst.

Persoonlijke brands faciliteren

Maar om meer verkoop te kunnen genereren, blijft het allerbelangrijkste dat je boodschap overkomt bij je potentiële klanten. Als zij je vertrouwen, dan zullen zij sneller geneigd zijn jouw product of dienst af te nemen.

Bedrijven moeten personal brands faciliteren, want die worden een essentieel onderdeel van je sales strategie

In de toekomst zal hyperpersonalisatie nog meer aan belang winnen. En laat dat nu net het allermoeilijkste zijn in sales, aangezien er zo gigantisch veel ruis is. Dus rest er maar één optie: zo persoonlijk mogelijk je doelgroep proberen te bereiken. Wat een firma dus moet doen om te kunnen blijven groeien? Personal brands gaan faciliteren, want die worden een essentieel onderdeel van je sales strategie.

LinkedIn to the rescue

Blijft de vraag: wat is nu het meeste efficiënte communicatiekanaal?

Wij verkopen steeds aan personen binnen firma’s en mensen vertrouwen nu eenmaal mensen sneller. Sociale netwerken zoals LinkedIn hebben een enorm bereik en tonen heel duidelijk aan dat persoonlijke posts sneller en meer impact hebben dan boodschappen die via de klassieke bedrijfspagina’s de wereld worden ingestuurd. Je ziet dit onmiddellijk in het aantal likes en comments bij zo’n post op een persoonlijk LinkedIn-account. Maar liefst 65% van alle leads wordt gegenereerd via personal brands op LinkedIn. Het zijn dus ontegensprekelijk de persoonlijke posts die ervoor zorgen dat potentiële klanten naar de bedrijfswebsite gaan kijken.


Hoe dit werkt en waarom legt sales strateeg Michael Humblet uit in de tweede aflevering van deze vijfdelige videoreeks in samenwerking met Bloovi. Je kan deze korte video hieronder bekijken.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.252 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief