Deze 3 principes gebruikte Tony Robbins om 31 succesvolle bedrijven uit te bouwen

Deze 3 principes gebruikte Tony Robbins om 31 succesvolle bedrijven uit te bouwen

foto: CEO fluisteraar Tony Robbins on-stage tijdens het Dreamforce 2014 event

De ‘CEO fluisteraar’, zo wordt ondernemer en zelfhulpgoeroe Tony Robbins genoemd. De lifecoach hielp onder andere Salesforce-CEO Marc Benioff bij de opstart van het bedrijf, dat vandaag goed is voor een slordige 6 miljard dollar. Daarnaast is Robbins nog betrokken in 30 andere bedrijven en investeerde hij reeds in verschillende innovatieve bedrijven. Hoe de man een heel ondernemersrijk uitbouwde? Als “Tony” fan deel ik zijn 3 succesprincipes.

Zelfvertrouwen uitstralen én overbrengen

Robbins’ bedrijf is volledig gestoeld op een opvallende visie: iedereen kan leren in zichzelf te geloven. Al hoeft de ondernemer dat zelf niet te doen, zelfvertrouwen is voor hem een aangeboren talent. En dat betekent uiteraard dat hij niet bij de pakken blijft zitten als het lot niet aan zijn zijde staat.

Toen hij bijvoorbeeld als vijftienjarige knaap niet geselecteerd werd voor het baseball team, besloot hij zich te ontpoppen tot sportjournalist. Daarvoor volgde hij geen opleiding journalistiek, wél printte hij meteen business cards waarmee hij zichzelf onomwonden voordeed als gespecialiseerd journalist. De man is er -  met de nodige praatjes en doorzettingsvermogen - hoe dan ook mooi in geslaagd om enkele straffe interviews af te leggen.

“De kracht van trots is gigantisch en kan alles veranderen!”, luidde een van zijn krantenkoppen. Hoewel Robbins’ echte passie personal coaching uiteindelijk bleek te zijn, zit die leuze vandaag nog steeds diep geworteld in zijn doen en laten.

Een van zijn eerste klanten als personal coach was Mike O’Brien, een jonge zwematleet die in 1984 goud scoorde op de Olympische Spelen in Los Angeles. “Ik ben twee meter groot, en toch voelde ik mij zo klein in vergelijking met Robbins”, vertelt O’Brien aan Inc.com. Zijn fysieke aanwezigheid tijdens de zwemsessies zorgde ervoor dat ik zijn zelfvertrouwen kon overnemen. Hij vertelde me oprecht dat hij in mij geloofde zonder de woorden zelf uit te spreken. Als je meermaals te horen krijgt dat je veel potentieel hebt, ben je dat na verloop van tijd zelf ook te geloven.”

Robbins zelf lijkt de personificatie te zijn van het gezegde ‘angst is een slechte raadgever’. “Vertrouwen in jezelf en het benutten van je volledige potentieel - liefst met de nodige passie - stuwen je vooruit”, legt hij uit. Elke ochtend heb ik een aantal rituelen die ik eindig met: ‘ik beveel nu mijn onderbewustzijn om vandaag zoveel mogelijk mensen te helpen’. En dat zelfvertrouwen probeer ik door te geven aan al mijn klanten.”

Hulp aanbieden = duurzame relaties opbouwen

Zijn overtuiging en standvastigheid hebben Robbins geen windeieren gelegd. Jaarlijks verdient de ondernemer zo’n 1 miljoen dollar aan coaching, waarvan onder meer voormalige presidenten George Bush en Bill Clinton mochten genieten. Ook is Robbins erin geslaagd om high-profile klanten om te zetten naar business partners.

“Ik heb één strategie,” vertelt Robbins aan Inc.com, “ik stel telkens de vraag hoe ik kan helpen. Als je dat consistent en bij iedereen doet, dan bouw je een duurzame relatie op, want je vraagt niet om een gunst van anderen. Je geeft, zonder iets te willen nemen. Klanten die Robbins vandaag tot zijn vriendenkring mag rekenen, hebben talloze verhalen over hoe hij na een twaalf uur durend seminarie nog wilde helpen met een bepaald project of een probleem. Robbins’ sleutel tot succes is volgens zijn vrienden dan ook het besef dat hij geen transactionele, maar een relationele waarde biedt.

Run twee bedrijven

Van de 31 bedrijven waarin Robbins is betrokken, zijn er 12 die hij actief mee beheert. Of zijn het er 24? “Als ondernemer moet je je bezighouden met 2 bedrijven: de business waarin je actief bent en de business waar je naartoe wil groeien”, stelt Robbins.

“Als je je enkel bezig houdt met je huidige business, zal je op een gegeven moment worden verslaan door een nieuwe technologie of concurrentie. Maar wanneer je je focust op beide, hoef je je er op een gegeven moment niet de brui aan te geven. Je bent immers voortdurend bezig met innovatie, verandering of verbetering.”

Bron: Inc.com

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.043 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief