Opinie: Waarom het ‘Moonshot’ denken van Naveen Jain mij iedere dag inspireert

Opinie: Waarom het ‘Moonshot’ denken van Naveen Jain mij iedere dag inspireert

Begin dit jaar maakte ik via een YouTube-filmpje voor het eerst kennis met Naveen Jain. Een topondernemer uit Silicon Valley (en selfmade miljardair). Ik was meteen sterk onder de indruk van hem. De boodschap die Naveen tijdens dat bewuste interview met Tom Bilyeu vertelde, was helemaal m’n ding. Vooral zijn ‘Moonshot thinking’ triggerde me enorm.

Nog diezelfde avond  stuurde ik hem een mailtje: of hij niet overtuigd kon worden om te komen spreken op ons jaarlijks WebTomorrow event in Gent? Tot mijn grote verbazing kreeg ik binnen de paar minuten volgend antwoord: “Send me details about the event. I normally charge 25K-50K for speaking at an event but will be happy to waive it the event is not for a corporation. I enjoy speaking with a group of entrepreneurs and hope to inspire them to take their moonshots and change the mindset to that of abundance from scarcity.”

Inspirerende ontmoeting

Wow, wat een topkerel die Naveen Jain! En hij hield woord. Enkele maanden later - in de aanloop naar WebTomorrow 2017 - had ik het genoegen om drie  dagen lang met Naveen op te trekken. Deze uitzonderlijke ontmoeting liet een grote indruk op mij na! Het was bijzonder inspirerend, temeer omdat hij zijn ervaringen en inzichten met een onuitputtelijke energie op een bijzondere manier op mij overbracht. Je moet hem ontmoet hebben om te kunnen begrijpen wat ik daarmee bedoel. Na afloop is Naveen Jain trouwens door de bezoekers van WebTomorrow bijna unaniem aangeduid als ‘best keynote speaker of the event’. Need I say more?

"In aanloop naar WebTomorrow 2017 had ik het genoegen om drie  dagen lang met Naveen op te trekken. Deze uitzonderlijke ontmoeting liet een grote indruk op mij na"

Maatschappelijke waardecreatie

Waarom is mijn bewondering voor deze man nu zo groot? Omdat hij vanuit zijn ‘big thinking’ filosofie bedrijven uit de grond stampt waarbij de focus steeds ligt op maatschappelijk relevante problemen. Zaken die een wereldwijd publiek  aanspreken, een onmiskenbare  meerwaarde bieden voor de samenleving en om die reden ook bijzonder veel zakelijk potentieel hebben. Kortom, maatschappelijke waardecreatie die ervoor zorgt dat een bedrijf op een snelle manier exponentieel groeit en daardoor ook nog eens hoge winsten realiseert.

Flying to the moon

Een eerste voorbeeld is Moon Express. Een onderneming die hij tien jaar geleden oprichtte. Met Moon Express wil Naveen Jain met een eigen raket naar de maan gaan om daar grondstoffen (bijvoorbeeld Helium 3) te minen waar op aarde schaarste van bestaat, deze naar hier te brengen en vervolgens te verhandelen. Kan je je dat inbeelden? Een bedrijf oprichten, raketten bouwen, daarmee even naar de maan gaan en daar een hele industrie rond bouwen? Om het in Naveens woorden uit te drukken: "I learned the moonshot thinking from Google, but with Moon Express I am literally going to the moon."

"Kan je je dat inbeelden? Een bedrijf oprichten, raketten bouwen, daarmee even naar de maan gaan en daar een hele industrie rond bouwen?"

 

Eind 2017 vertrekt trouwens zijn eerste raket waarmee ze een enkele vlucht gaan maken naar de maan. Die zal daar achterblijven om onderzoek te doen naar de aanwezige grondstoffen. Moon Express is trouwens het eerste privé bedrijf ter wereld dat van de NASA goedkeuring kreeg om naar de maan te gaan. Voor zo iemand kan een ondernemer als ik alleen maar tonnen bewondering hebben!

Illness should be an option

Een ander mooi voorbeeld is Viome, een onderneming die Naveen Jain eind 2016 n oprichtte. Het idee ontstond tijdens de vele contacten met de NASA in het kader van Moon Express. Naveens aandacht was vooral getrokken naar de vraag hoe we als mens kunnen overleven op het moment dat er effectief een atoombom zou vallen. Tot dusver deed de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie niks concreet met de vele research die daarrond gebeurde. Ook al had het de tools waarmee men analyses op het menselijk lichaam kan uitvoeren reeds ontwikkeld. Deze geven de juiste diagnose en laten ook zien welke voedingssupplementen nodig zijn om het lichaam terug op peil te brengen.

Viome-testkit

De onderhandelingen liepen allesbehalve van een leien dakje, maar finaal kon Naveen al deze kennis en expertise kopen. Met de bedoeling om deze technologie van de NASA te commercialiseren. Het resultaat is dat de Viome-klanten nu vier keer per jaar een testkit opgestuurd krijgen waarmee ze zelf hun stoelgang en metabolisme kunnen checken. Het principe dat daarachter zit, gaat als volgt: door goed zorg te dragen voor de 40 biljoen micro-organismes die in ons maag-darmstelsel leven, zal dit ons immuunsysteem versterken en kunnen veel ziektes voorkomen worden waardoor mensen zich automatisch veel beter gaan voelen en zelfs langer kunnen leven.

Binnen het half jaar realiseerde hij met dit vernieuwende project een recurrente omzet van één miljoen dollar. “Viome heeft het potentieel om een onderneming te worden met een waardering van méér dan 50 miljard US dollar“, vertrouwde Naveen me toe tijdens een diner. En wellicht zal hij nog gelijk krijgen ook! Zijn uitgangspunt? Als je een miljardenbedrijf wil opbouwen, probeer dan  een wereldwijd probleem op te lossen dat minstens tien miljard dollar waard is. En dan te weten dat Naveen Jain opgroeide in een extreem arm Indiaas gezin dat vele jaren terug naar de Verenigde Staten emigreerde. Wow, wat een topkerel die Naveen!

"Naveens motto? Als je een miljardenbedrijf wil opbouwen, probeer dan een wereldwijd probleem op te lossen dat minstens tien miljard dollar waard is"

 

Als afsluiter van dit artikel wil ik jullie graag het e-book aanbieden dat Naveen mij gaf en ik gratis mocht delen met onze Bloovi-community. Het zal je meer (ondernemers)inzicht geven in de technologische innovaties die ons leven vormgeven op aarde én in de ruimte. De kijk van niet zomaar een ondernemer, maar van ‘the one and only’ Naveen Jain!

Zijn e-book kan je hier downloaden.

Marnik
Founding CEO Bloovi

New Call-to-action

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.043 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief