Deze Belgische start-up haalt 1,1 miljoen euro op om solliciteren naar de 21ste eeuw brengen. Dit zijn de plannen:

Deze Belgische start-up haalt 1,1 miljoen euro op om solliciteren naar de 21ste eeuw brengen. Dit zijn de plannen:

Online rekruteringskantoor sympl heeft 1,1 miljoen euro opgehaald om zijn technologie en team te versterken. De kapitaalronde laat sympl toe om sollicitaties efficiënter en succesvoller te maken, door middel van conversational recruitment. “De manier waarop we solliciteren is sinds de komst van het internet amper geëvolueerd, bijna alles gebeurt nog offline. Zoals Amazon en Coolblue het shoppen het internettijdperk hebben binnengeloodst, willen wij ook het solliciteren transformeren.”

Solliciteren automatiseren via chatbots & video-interviews 

sympl werd opgericht eind 2015 en maakt deel uit van incubator Start it @kbc. De start-up matcht bedrijven en werkzoekenden op weg naar een vaste job via online conversational recruitment. Daarbij maakt de start-up gebruik van chatbots, sms en video. Intuïtieve technologieën die mensen vandaag het vaakst gebruiken om te communiceren. Sollicitanten beantwoorden via een chatbot een vragenlijst, waarbij de vragen zich telkens aanpassen aan hun antwoorden. Data-analyse zorgt voor verdere verfijning van het profiel. In een volgende ronde leggen ze een video-interview af, een simulatie van een echt jobinterview, maar dan wel een dat sollicitanten 24/7 kunnen afleggen. Zo krijgen de werkgevers, naast het CV, meteen een zicht op de motivatie en drive van sollicitanten.

Steven Pyck, co-founder van sympl: “De juiste medewerker vinden, vraagt heel wat tijd van bedrijfsleiders, zeker bij KMO’s die niet over een eigen HR-afdeling beschikken. Door de combinatie van informatisatie en persoonlijke begeleiding, vinden we voor hen snel de beste kandidaten. Gemiddeld hebben onze klanten maar 1,6 interviews nodig, terwijl het marktgemiddelde op ongeveer 5 interviews per aanwerving ligt.”

Aanwervingstraject vier keer korter

Nagenoeg het volledige recruteringssproces bij sympl gebeurt online en mobiel, in combinatie met persoonlijke begeleiding van de recruiters, zonder dat je een app moet downloaden. Het resultaat is een aanwervingstraject dat tot vier keer minder lang duurt dan een traditionele sollicitatie.

Ook voor werkzoekenden is solliciteren via sympl een pak eenvoudiger én aangenamer. Dankzij de video-interviews kijken werkgevers veel sneller naar hun persoonlijkheid en voorbij hun CV.  “Zo hadden we onlangs een winkelverkoopster met vijf jaar ervaring, die snakte naar verandering en zich wilde heroriënteren. Maar op basis van haar CV, waarin ze geen relevante ervaring in andere sectoren of functies kon voorleggen, ving ze overal bot. Dankzij het enthousiasme en de dynamiek die ze uitstraalde in haar video-interview is ze nu aan de slag als management assistant bij een logistieke dienstverlener.”

1,1 miljoen euro om team en technologie te versterken

sympl heeft nu 1,1 miljoen euro opgehaald om verder te groeien. De hoofdinvesteerder van deze kapitaalronde is het KBC Start it Fund, met daarnaast het Ark Angels Activator Fund en business angels van BAN Vlaanderen als Jan Verbeke (ex-CEO van AE) en Christiaan Thomas. Ook de oprichters en imec investeren mee.

Koen Schrever van hoofdinvesteerder KBC Start it Fund licht toe waarom ze voor sympl kozen: “We investeren in sympl omdat hun ervaren team de visie heeft om een markt met relatief weinig procesinnovatie naar een hoger niveau te tillen. sympl beschikt over de technologische capaciteiten om consequent voorop te blijven lopen. De positieve getuigenissen van zowel werkgevers als werkzoekenden die met sympl samenwerkten, zijn bijzonder veelbelovend.”

sympl zal het opgehaalde kapitaal investeren in een uitbreiding van het team en in het versterken van de interface met artificiële intelligentie en taalherkenning. Verder wil sympl de komende maanden nog meer kmo’s matchen met gedreven marketing-, sales- en business support-medewerkers.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.664 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief