V.l.n.r: Charles Van den Bogaert (Deliveroo), Florent Piqué (Xpenditure), Thomas Goubau (Aproplan) en Ewout Meyns (PieSync)

Ondernemerschap gaat over starten, vallen, opstaan en terug opnieuw beginnen. Je moet zowel de hoogtepunten als de laagtepunten erbij nemen. Fouten maken om te groeien hoort er dus bij. Maar door te leren uit de mislukkingen van anderen, kan je die zelf vermijden of de gevolgen ervan minimaliseren.

Op dinsdag 12 september organiseerde ik met The Growth Agency de tweede editie van The Growth Stories Meetup. Vier Ondernemers kwamen samen in een panel en beantwoorden de vragen van het publiek, dat bestond uit ondernemers, CMO’s, growth hackers en marketeers. Hieronder vind je een korte samenvatting met vier sterke inzichten uit die avond:

1. Experimenteren moet (en falen hoort daar bij)

De eerste vraag uit het publiek was direct raak: “Wat was jouw grootste blunder én eyeopener op jou pad naar groei?” De vier sprekers hadden meteen enkele verhalen klaar, want elke ondernemer begaat wel mislukkingen.

Charles Van den Bogaert is marketing manager bij Deliveroo Benelux en deelde als eerst zijn verhaal mee. Om Deliveroo te promoten, leek het kopen van een foodtruck een logisch idee. Dat was het ook, op papier. Maar in praktijk bleek het vooral een omslachtige zaak die weinig tot geen klanten opbracht. Zijn advies? “Accepteer het en ga gewoon verder!” Charles raadt aan om klein te beginnen en vooral in de start-upfase te experimenteren: “Wanneer je een blunder begaat in het begin, zal je die kunnen vermijden bij het schalen.”

Als je blunders begaat in het begin, dan kan je die tenminste vermijden als je schaalt.

De die andere panelleden waren het er alvast roerend mee eens. Florent Piqué, VP of Growth by Xpenditure vindt dat fouten maken aanvaardbaar moet zijn. “Als je geen fouten maak, dan ga je er niet hard genoeg voor,” beweert hij. Florent sloot af met de tip om op een transparante manier over je fouten te communiceren binnen je organisatie. Zo vermijd je diezelfde fouten in de toekomst.

Ewout voegde er nog een belangrijk punt aan toe: “Zorg ervoor dat je begint te meten voor je begint te experimenteren, zodat je precies weet wat wel en wat niet werkt.”

2. Laat perfectionisme je niet afremmen

Als perfectionist heb je altijd het gevoel dat het beter kan, en vaak is dat ook zo. Maar met die mentaliteit verspil je soms kostbare tijd, doordat je er langer over doet om je ideeën uit te werken en te kunnen lanceren.

Voor hij zich bij Xpenditure aan boord ging, was Florent aan de slag als componist. “Wanneer je dagelijks creatief bezig bent, word je een perfectionist”, legde hij uit. “Je focust vooral op details. Maar je kan niet perfectionistisch zijn wanneer het vooruit moet gaan. Is het voor 80% af? Stuur het dan uit naar de wereld, luister naar de feedback die je krijgt en verbeter! Vind de balans tussen perfectionistisch zijn en dingen gedaan krijgen.”

Perfectionistisch zijn hoeft zeker geen nadeel te zijn. Maar hoe je er precies mee omgaat, zal bepalen of het je helpt te groeien of juist tegenhoudt.

3. Blijf je focus behouden

Als leider in een groeiend bedrijf word je naar alle kanten getrokken. We zijn het van nature niet gewoon om 'nee' te zeggen en willen geen opportuniteiten aan ons voorbij laten gaan. Maar wil je effectief groeien? Dan moet je focussen.

Thomas Goubau is mede-oprichter en CEO van Aproplan. Wanneer zijn scale-up flink begon te groeien, kreeg hij veel samenwerkingsvoorstellen van grote bedrijven. Meestal gaat het om partnerships. Daar zit volgens hem vaak een addertje onder het gras. Denk dus na over de gevolgen van elke stap die je zet bij zo’n samenwerking, en zorg zeker dat je team zijn focus niet verliest. Er bestaat niet zoiets als een ‘free lunch’.” Je moet als scale-up vooral bezig zijn met je eigen product roadmap en je eigen strategische visie, en niet die van een partner.

Laat je niet afleiden door alle succesverhalen. Achter de schermen is het vaak hard knokken.

Laat je ook niet ontmoedigen door de vele succesverhalen. Soms lijkt het alsof het ondernemerschap voor sommige bedrijven van een leien dakje loopt, maar weet dat het achter de schermen heel hard knokken is.

Misschien is het maar beter dat ze het niet tonen zoals het werkelijk is,” voegde Ewout er glimlachend aan toe, “anders zou niemand overwegen een start-up op te richten.”

Ewout Meyns staat momenteel erg ver met zijn scale-up, PieSync. Maar in het begin was het moeilijk om er volledig van te leven. Aangezien er geen kapitaal was om lonen uit te delen, werd hij genoodzaakt deeltijds te freelancen. Maar na een tijdje begon hij zijn focus op zijn doel te verliezen. Dit had volgens hem vermeden kunnen worden. Hij concludeerde dat het essentieel is om te focussen op je doel, en niet te zoeken naar gemakzuchtige opties die je teveel afleiden.

4. Denk verder dan België

Ewout’s plan was om vanaf het begin van Piesync voor synchronisaties te zorgen voor de grote SaaS-spelers in de Amerikaanse markt. Maar na een minder goede partnership en de raad om toch eerst in België te beginnen, wijkte hij af van zijn initiële plan. Niet zo’n goed idee, zo bleek. Het duurde dan ook niet lang voor hij volledig terug de focus legde op de VS. “De nieuwste integratie met Sharpspring is daar een voorbeeld van. Doordat beide bedrijven de partnership uitspelen, bereiken we een veel groter publiek dan dat we in België kunnen bereiken.” Denk dus zeker buiten de landsgrenzen!

Uit welke ervaringen heb jij al ondernemerslessen getrokken?