Amper 23 en goed op weg om de wereld te veroveren: “Zuckerberg was ook maar 20 toen hij begon”

Amper 23 en goed op weg om de wereld te veroveren: “Zuckerberg was ook maar 20 toen hij begon”

Sapir Shpigel, founder van Merkspace

De naam Sapir Shpigel doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Toch is deze jonge onderneemster goed bezig om de wereld te veroveren. In 2015 opende Sapir een co-working space, Merkspace genaamd, in het bloeiende Tel Aviv. Met inmiddels drie vestigingen in Israël, mag Merkspace er zich ondertussen de marktleider noemen. Sapir besloot dat het tijd was voor internationale uitbreiding. De jonge Israëli koos daarvoor het bruisende Amsterdam uit. Sinds vorige zomer kan je er ook terecht in een Merkspace-kantoor. En daar wil Sapir haar internationale veroveringsreis niet stoppen. Tijd om eens te babbelen met deze ondernemende dame.

Assertieve doener en dromenjager

Momenteel maken wereldwijd al zo’n 150 bedrijven gebruik van Merkspace. Als co-working space en incubator koppelt Merkspace ondernemers aan mentoren en andere professionals, en worden er regelmatig workshops en expert talks georganiseerd. Na Amsterdam lonken Rotterdam, Den Haag en Utrecht al. Kortom: Merkspace is een succesvol traject aan het afleggen. Niet slecht voor iemand die nog maar 23 jaar oud is. Ik vraag mij af of die jonge leeftijd Sapir geen parten speelt. “In mijn ogen valt er op ondernemerschap geen leeftijd te plakken. Als je gepassioneerd genoeg bent om iets aan deze wereld te veranderen, mag je niet bang zijn en moet je er gewoon voor gaan. Mensen appreciëren assertieve doeners. Diegenen die volop hun dromen najagen”, meent Sapir.

Mijn leeftijd een nadeel? Zuckerberg was ook maar 20 jaar oud toen hij met Facebook begon.

“Trouwens, heel wat succesvolle entrepreneurs begonnen jong. Kijk maar naar Mark Zuckerberg, die Facebook uit de grond stampte toen hij 20 was. Of Evan Spiegel die op z’n 22ste al Snapchat had. Je leeftijd mag je dus niet tegenhouden.” Sapir laat het haast simpel klinken. “Het ondernemerschap is zeker niet altijd gemakkelijk hoor”, voegt ze er aan toe. “Er zijn altijd ups en downs. Het voelt soms aan alsof je op een constante rollercoaster zit. Mijn belangrijkste tip is dat je als entrepreneur tijd moet vrijmaken om te leren en aan research te doen. Je horizon verbreden heeft een grote impact op het aantal fouten dat je zal maken en je beslissingen tijdens cruciale momenten. Maar bovenal: wees niet bang om te falen. Als je niet slaagt, leer je belangrijke levenslessen.”

Falen om te leren

Hoewel Sapir nog jong is, is ze zeker geen nieuwkomer in het ondernemerswereldje. Meer nog: haar eigen falen vormde de basis voor Merkspace. “Mijn eigen ondernemersavontuur begon op de universiteit. Ik richtte er de dating app Fiterz op, waar singles de single vrienden van hun vrienden konden leren kennen. Gedurende die tijd maakten we heel wat fouten, maar daar hebben we heel wat uit geleerd. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat we niet de juiste connecties hadden met investeerders en mentors met marketing- en storytellingervaring. We wisten zelfs niet hoe we een investor deck moesten uitbouwen. Nadat we bijna een jaar op Fiterz gewerkt hadden, besloten we de boeken toe te doen.”

Uit mijn falen putte ik inspiratie voor Merkspace.

“Sinds dan is het mijn droom geweest om start-ups, kmo’s en freelancers te helpen. Vandaag kan ik dat dankzij het platform van Merkspace. We helpen zelfs grotere bedrijven die nieuwe markten willen verkennen, en gevestigde techbedrijven die op zoek zijn naar POC’s (pilots on their product)”, vertelt ze trots.

Enkele sfeerbeelden uit het Nederlandse kantoor

In Tel Aviv is de start-up scene al een tijdje in volle bloei. Maar hoe kwam de Israëli dan terecht in Nederland? Die twee landen liggen nu niet meteen bij de deur. “Ik heb Nederlandse roots, en ik wou altijd teruggaan naar de plek waar mijn voorouders afkomstig van waren. Bovendien is een deel van onze naam Nederlands! Het woord ‘merk’ zit namelijk verwerkt in onze naam. Merkspace symboliseert dan ook het feit dat grote merken onderdak vinden bij ons, zoals Adidas en Samsung in Merkspace Herengracht, en dat we jonge start-ups laten doorgroeien naar gevestigde waarden. En na het onderzoeken van diverse markten, zag ik dat de Nederlandse tech scene snel groeit en ontwikkelt, en dat er veel lokale en internationale initiatieven voor handen waren, ondersteund door Amsterdam, die meer tech naar de stad moeten brengen.”

Ook de toekomst ziet Sapir rooskleurig in: “De komende tijd ga ik me vooral focussen op de groei en ontwikkeling van Merkspace. Ik ben ervan overtuigd dat Merkspace een grote en positieve impact zal hebben op de work-life balans en kans op succes van duizenden mensen wereldwijd.” Benieuwd wanneer we Merkspace in België mogen verwelkomen!

Connecteer met 81.748 abonnees