Alexander De Croo: “Politiek en ondernemerschap zijn heus niet zo verschillend: je moet vooral je persoonlijkheid verkopen”

Alexander De Croo: “Politiek en ondernemerschap zijn heus niet zo verschillend: je moet vooral je persoonlijkheid verkopen”

Voor zijn tijd als politicus had vicepremier en minister van Financiën Alexander De Croo zijn eigen start-up. Maar wat heeft hij dan precies opgestoken uit die tijd? Hoe is hij zichzelf tegengekomen? In de nieuwste Techmag aflevering vertelt hij het allemaal, én pleit hij voor meer diversiteit in het ondernemerslandschap.

Ondernemer en politicus in hart en nieren

Ik voelde vroeger al aan dat ik wilde ondernemen. Een eigen onderneming opstarten, was altijd het doel”, begint Alexander De Croo zijn verhaal. “Een leven als politicus behoorde een lange tijd niet tot mijn ambities. Tot mijn omgeving me er vaker op wees dat ik voortdurend bezig was over politieke kwesties. Ik werd voor een ultimatum gesteld: of ik stopte met erover te zeuren, of ik moest er maar zelf iets aan veranderen door in de politiek te stappen.”

Toch is De Croo, als vice-eersteminister en minister van Financiën en verantwoordelijk voor bestrijding van de fiscale fraude en minister van Ontwikkelingssamenwerking, zijn ondernemingsgezindheid onderweg niet verloren. “Eigenlijk zijn politici en ondernemers niet zo verschillend”, gaat hij verder. “Als ondernemer moet je het vertrouwen winnen als persoon - terwijl het product van je bedrijf misschien niet op punt staat. In de politiek ervaar ik hetzelfde: natuurlijk heeft onze partij bepaalde programma’s, maar vertrouwen en respect win je met jouw persoonlijkheid.”

Natuurlijk zijn er ook enorme verschillen. Dat De Croo zichzelf in de politieke chaos meermaals tegenkwam, staat buiten kijf. “Ondernemers voeren discussies om een betere uitkomst voor het bedrijf te bereiken”, licht hij toe. “Dat betekent elkaar af en toe onderbreken, op elkaar inpikken en de dingen vooral niet persoonlijk opnemen. Politieke debatten bestaan veelal uit monologen. Ik heb in het begin zó hard geworsteld met deze retorische wereld.”

Meer diversiteit

De politieke wereld is, net zoals het ondernemerslandschap, vooral een mannelijk bastion. In zijn boek ‘De eeuw van de vrouw’ pleit De Croo voor meer diversiteit en female empowerment. “Het is niet alleen moreel the right thing to do, ook economisch gezien”, gelooft hij. “We gaan vooruit als we ons durven te laten omringen door mensen met andere ideeën en denkbeelden. Dat gaat over mensen met een andere afkomst, maar ook vrouwen. Mannen verkiezen andere mannen in hun team. Ze houden van hun comfortzone. Maar dat ligt net aan de basis van veel problemen.”

Smaakt dit interview naar meer? Mis verder geen enkele aflevering meer door je hier te abonneren op Techmag.

Connecteer met 81.851 abonnees