Leidinggevend Nederland krijgt een ruime voldoende van jonge werknemers. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders tussen 15 en 27 jaar dat Motivaction uitvoerde in opdracht van YoungCapital. Maar is een ruime voldoende wel genoeg in tijden van schaarsheid op de arbeidsmarkt? En hoe kan je dat cijfer alsnog opkrikken? In dit artikel kom je te weten welke 6 eigenschappen een leidinggevende moet hebben in de ogen van jonge werknemers.

Sleutelrol managers

Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hun directe leidinggevende een 7,2 als evaluatiecijfer. Volgens onderzoeker Jorn Lingsma van Motivaction is dat maar goed ook. “Maar liefst 84 procent van de jongeren geeft aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Daarmee hebben managers een absolute sleutelrol bij het behoud van jongeren in hun organisatie.”

Een slechte relatie met de manager is een veelgehoord argument voor vertrek, maar andersom geldt hetzelfde. “In ons onderzoek zien we dat jongeren die hun manager een ruime voldoende of hoger geven, van plan zijn om veel langer bij hun werkgever te blijven. In tegenstelling tot jongeren die een zesje of lager geven”, aldus Lingsma.

Goede managers scheppen zekerheid

Wil je jongeren langer bij je organisatie houden, dan zijn goede leidinggevenden dus onmisbaar. Maar wat maakt een manager nu goed? We vroegen jongeren welke eigenschappen zij belangrijk vinden in hun directe leidinggevende. Waardering tonen staat met 82% het hoogst gewaardeerd bij jongeren. Ook afspraken nakomen (72%) en vertrouwen tonen (69%) blijken belangrijke eigenschappen te zijn voor een leidinggevende.

Hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan vermoedt dat de behoefte aan waardering voornamelijk te maken heeft met verlangen naar zekerheid. “Jongeren krijgen meer met onzekerheid op het werk te maken dan om het even welke andere leeftijdsgroep. Ze hebben bijna nooit een vast contract. Als jouw manager dan de nodige waardering toont, laat hij of zij zien dat je waarschijnlijk langer mag blijven. Het gaat ook om bevestiging: je doet het kennelijk goed. Dat betekent dat je in de toekomst wel werk zult hebben, hier of elders.”

Homan vervolgt: “De hele top zes is te linken aan zekerheid. Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die jou niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht. Geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”

Ruimte voor verbetering

Even terug naar de score voor leidinggevend Nederland. Een 7,2 is natuurlijk lang niet zo slecht, maar laat ook ruimte voor verbetering. Lingsma onderzocht op welke terreinen de meeste winst te behalen valt: “Ik heb gekeken welke factoren jongeren noemen als belangrijk en hoe managers hierop scoren. Scoren managers laag, maar vinden jongeren de eigenschap wel belangrijk, dan zit daar de winst.”

“Daarnaast heb ik gekeken naar factoren die jongeren niet noemen, maar die wel van grote invloed blijken te zijn op het werkgeluk en de beoordeling van de leidinggevende. Zo ontdekte ik in totaal vijf eigenschappen die voor verbetering vatbaar zijn.” Hier zit de winst: luisteren, stress voorkomen, op een prettige manier feedback geven, jongeren betrekken bij besluiten en talenten stimuleren.

Zorg voor erkenning

Neem je als leidinggevende geen genoegen met een score van zeven op tien? Dan lijkt ‘erkenning’ het sleutelwoord te zijn. Jongeren willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Ze willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Daarnaast willen ze dat je afspraken nakomt en altijd eerlijk bent tegen ze. Met erkenning geef je ze niet alleen de zekerheid die ze nodig hebben, je sterkt ze ook in hun identiteit. Dat is belangrijk, want hun identiteit zijn jongeren nog volop aan het ontdekken.