Om hun cashflow op peil te houden zetten steeds meer ondernemers in op alternatieve financieringsvormen. Vier op tien (42%) Belgische bedrijven doet nu al aan een vorm van externe financiering. Dat cijfer had nog hoger kunnen liggen, ware het niet dat 25% van de kmo’s al eens afgewezen werd voor een externe financiering. Dat kwam dan voornamelijk (37%) omdat ze onvoldoende de levensvatbaarheid van de business konden aantonen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Business Monitor van Bibby Financial Services. Rest de vraag: hoe haal je als ondernemer maximaal rendement uit alternatieve financiering?

Zet alternatieve financiering strategisch in

Het inschakelen van externe hulp bij financiering wordt door veel organisaties nog steeds gezien als een laatste redmiddel, terwijl dit juist een strategische keuze zou moeten zijn. Je kunt als ondernemer je facturatieproces nog zo goed op orde hebben, feit is dat late betalingen voor veel ondernemers een rem vormen op hun investeringsmogelijkheden.

Het inschakelen van externe hulp bij financiering wordt door veel organisaties nog steeds gezien als een laatste redmiddel, terwijl dit juist een strategische keuze zou moeten zijn

Uit cijfers van de Global Business Monitor blijkt dat een derde van de Belgische kmo’s meer dan 30 dagen moet wachten op een betaling. Financieringsvormen als factoring zorgen ervoor dat werkkapitaal direct beschikbaar is, waardoor investering en innovatie continu kunnen doorgaan. Zet alternatieve financiering dus niet in om ‘gaten te dichten’, maar maak een gezondere cashflow onderdeel van je businessplan.

Besteed je debiteurenbeheer volledig uit

Een snelle betaling van facturen is één, maar om echt vooruit te kunnen kijken (en investeren) is volledige controle over de financiële huishouding van je organisatie cruciaal. Laat een externe partner zich bekommeren om je debiteurenbeheer, zodat jij je energie kunt steken in het innoveren van je business. Dit scheelt niet alleen veel administratieve lasten, maar vooral veel financiële kopzorgen.

Denk in business opportuniteiten

Door met een financieringspartner te werken maak je niet alleen gebruik van diens financiële expertise en slagkracht, maar vooral ook van hun marktkennis en netwerk. Veel kleinere kmo’s beperken hun afzetgebied om volledige controle te houden, maar een externe partner kan je helpen nationale en zelfs internationale markten te betreden en nieuwe paden te bewandelen.

Uit onze Global Business Monitor blijkt dat maar liefst 94% van de kmo-bedrijven die internationaal actief zijn financiële uitdagingen kennen. Met name fluctuerende wisselkoersen spelen hierbij een rol, maar ook een gebrek aan marktkennis zorgt ervoor dat kmo’s terughoudend zijn. Wanneer kmo’s zich geen zorgen hoeven te maken over de financiële huishouding van grensoverschrijdende activiteiten, neemt dit de nodige druk en drempels weg.