Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Destiny doet nieuwe overname op Belgische markt

Destiny heeft zopas de overname van Belgium Telecom bekendgemaakt. Na een eerdere acquisitie van Ergatel in 2016, kan het Belgische telecom- en cloudbedrijf daardoor opnieuw zijn klantenbestand in het Brusselse en Franstalige landsgedeelte uitbreiden. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar aangezien ze zes jaar geleden al een strategisch partnership sloten.

“Met deze overname halen we 35 jaar ervaring in telefoonsystemen en IT aan boord”, zegt Joachim Lauwers, Managing Director België van Destiny. “Door onze krachten te bundelen versterken we tevens het dienstenaanbod van beide partijen en kunnen we alle Belgium Telecom klanten een volledige one-stop-shop oplossing in de cloud aanbieden. Bovendien staan we samen nog sterker om de huidige versnelling in de markt naar cloudcommunicatieoplossingen mee te kunnen sturen. Volgens recente prognoses zou telefonie in de cloud binnen vijf jaar immers goed zijn voor 30% van de zakelijke markt, tegenover 5% vandaag.”

Naast het verstevigen van zijn positie op de thuismarkt wil Destiny dit jaar ook verder doorbreken in het buitenland. Binnenkort zou daarover meer nieuws volgen. In maart vorig jaar zette Destiny al een eerste buitenlandse stap met de overname van het Nederlandse Motto Communications. Eind vorig jaar publiceerde Bloovi een uitgebreid interview met Daan De Wever, medeoprichter van Destiny.

Ook Europa kan weldra gebruikmaken van vrachtdienst Uber

Uber gaat zijn app voor vrachtwagens binnen enkele weken ook in Europa aanbieden, te beginnen met Nederland. Uber Freight bestaat al twee jaar op de Amerikaanse markt en is te vergelijken met de intussen vertrouwde deeltaxidienst: via het platform kunnen vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers makkelijk vinden. Uber benadrukt dat niet alleen kleine zelfstandigen, maar vervoerders van alle maten Uber Freight kunnen inschakelen.

Eenmaal je via Uber Freight een transporteur voor je goederen hebt gevonden, kan je je lading volgen tot het zijn eindbestemming heeft bereikt. Ook betalingen gebeuren heel eenvoudig via de app.

Onze noorderburen zijn dus de eerste die van het systeem gebruik kunnen maken, maar nadien wil Uber zijn vrachtdienst ook elders in Europa aanbieden. Volgens het Amerikaanse bedrijf heeft de Europese vervoersmarkt een waarde van ruim 350 miljard euro, waarmee het enkel de VS en China voor zich moet laten. Bovendien wordt een vijfde van alle vrachtwagenkilometers zonder vracht afgelegd en is er een nijpend tekort aan chauffeurs.

KBC brengt ondernemers bij elkaar via online matchmaker

Uit een bevraging die KBC vorige maand deed bij 700 zelfstandigen blijkt dat 6 op 10 ondernemers in ons land nood heeft aan een klankbord om af en toe eens ideeën te kunnen aftoetsen en ervaringen uit te wisselen. Zo geeft 8 op 10 (78%) aan dat ze bij belangrijke beslissingen graag afstemmen met collega-ondernemers, daar waar bijna de helft (46%) van de ondervraagden nu het gevoel heeft er soms alleen voor te staan wanneer er knopen moeten doorgehakt worden.

Met Vindr, een nieuwe matchmaking tool, speelt KBC slim in op deze manifeste behoefte door ondernemers met elkaar in contact te brengen. Het is een online platform waarop ondernemers en kleine zelfstandigen zich kunnen registreren en hun ideale matches vinden. Een algoritme analyseert jouw profiel en linkt je aan gelijkgestemde collega-ondernemers. Om van elkaar te leren, elkaar te inspireren of zelfs samen te ondernemen.

De tool wordt op 25 maart officieel gelanceerd en is geheel gratis, ook voor wie geen klant van KBC is. Er hebben zich al meer dan 2.500 ondernemers geregistreerd.

Instagram experimenteert met online shopping

Ooit in de markt gezet als een social media kanaal waarop je louter foto’s kon delen met volgers en zelf die van anderen bewonderen, experimenteert Instagram vandaag met de mogelijkheden rond e-commerce.

Checkout on Instagram heet de nieuwste feature waarmee de foto- en videodeelapp van Facebook momenteel op de Amerikaanse thuismarkt een proefproject heeft lopen. Door te klikken op producten met een checkout-tag kunnen Instagram-gebruikers deze meteen toevoegen aan hun winkelmandje toevoegen én afrekenen, zonder dat ze daarvoor de app moeten verlaten.

Terwijl bedrijven nu nog een link naar de eigen e-shop moeten posten wanneer ze hun goederen of diensten producten op Instagram aanprijzen. De beta-versie van Checkout on Instagram draait met 23 grote merken, waaronder Adidas, Zara, Prada, Nike, H&M en Dior.

Amerikaanse gamingreus koopt Gentse start-up

Het Gentse softwarebedrijf Graphine, een wereldwijde referentie in texture streaming technology, komt in handen van de Amerikaanse computerspelontwikkelaar Unity Technologies. Graphine is een gametechnologiestudio die zeven jaar geleden het levenslicht zag als spin-off van de Universiteit Gent. Het softwarebedrijf levert middleware waarmee de grafische kwaliteit van interactive 3D applicaties sterk kan verhoogd worden, zonder dat daarvoor een enorme rekenkracht of videogeheugen vereist is. Met een buitengewone expertise in virtual texturing, texture streaming en 3D game engines heeft Graphine, een nichespeler met een klein team, klanten overal ter wereld, tot ver buiten de gaming industrie.

Unity Technologies, dat wereldwijd 2.000 mensen tewerkstelt op 27 verschillende locaties, maakte het nieuws bekend tijdens de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco, de jaarlijkse hoogmis voor computerspelontwikkelaars.