In de marge: Gentse start-up wil zelfrijdende trams op de rails zetten

In de marge: Gentse start-up wil zelfrijdende trams op de rails zetten

Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Gentse start-up wil trams autonoom door binnenstad laten rijden

Rijden er afzienbare tijd in de Gentse binnenstad trams zonder chauffeur rond? Als het van Niels Van Damme (26) en Sam De Smet (25) afhangt wel. Een half jaar geleden richtten ze hun start-up Otiv op, met de bedoeling om de technologie die vandaag al bestaat voor auto's ook te gaan toepassen voor trams.

Het ondernemersduo voert volop testen uit en hoopt dat er volgende zomer minstens één tram met camera's en sensoren op de voorkant gemonteerd in het Gentse straatbeeld zal rondrijden. De sensoren registreren alle objecten (bijvoorbeeld auto's, voetgangers en fietsers) die in de buurt van de tramsporen komen en voorspellen de beweging die elke mogelijke hindernis gaat maken. Een richtingaanwijzer van een personenwagen kan voldoende zijn om de tram automatisch te doen vertragen.

In eerste instantie moet de technologie tramchauffeurs helpen om hun logge vehikel veilig door het drukke stadscentrum te loodsen. De volgende stap zal dan zijn: een tram die volledig zelfstandig kan rijden, zonder menselijke tussenkomst.

De Gentse start-up voelt momenteel gesprekken met tramoperatoren in België én in andere Europese landen en laat weten dat er al heel wat interesse bestaat voor hun veiligheidssysteem.

Antwerps SaaS-platform voor beheer van coworkingplekken haalt 1 miljoen euro op

ZapFloorHQ heeft een kapitaalronde van 1 miljoen euro afgerond. De Antwerpse start-up bouwde een SaaS-platform voor het volledige beheer van coworkingplekken. “Met deze financiering kunnen we ons team uitbreiden en ons platform aanbieden aan meer business centers en coworkingplekken, in Europa én de rest van de wereld”, zegt co-founder en CEO Thomas Celen. “ZapfloorHQ maakt van het gedeelde kantoor een gestroomlijnd operationeel geheel. Zo winnen community managers tijd die ze kunnen investeren in het opbouwen van een inspirerende community.”

Wouter Schoofs en Thomas Celen, founders van ZapFloorHQ

In 2017 ging de eerste Belgische co-working space in zee met ZapFloorHQ, dat deel uitmaakt van de Start it @KBC community. Vorig jaar ging het bedrijf de internationale tour op. Ondertussen gebruiken co-working spaces, business centers en bedrijven in meer dan acht landen het Belgische beheerplatform.

Boyan Slat kan jaar na lancering The Ocean Cleanup eindelijk juichen

't Is gebeurd, zou Erik Van Looy zeggen! Na eerdere tegenslagen met prototype System 0001/B, als gevolg van technische problemen, is de drijvende zeebezem van Nederlander Boyan Salt er eindelijk in geslaagd voor de kust van het Canadese Vancouver een eerste lading plastic afval uit de zee te vissen.

Het startschot voor The Ocean Cleanup werd al gegeven in september 2018 maar doordat de 600 meter lange veegarm vroegtijdig naar de kant moest voor herstelwerken, liep de grootschalige opruimactie van de Great Pacific Garbage Patch flink wat vertraging op. Dankzij een verbeterd prototype verzamelt het systeem niet alleen zichtbare stukken plastic en bijvoorbeeld visnetten, maar ook minuscule stukjes plastic met een doorsnede van 1 millimeter.

De vreugde van Boyan Slat kon dan ook niet op, iets meer dan een jaar na datum, zo blijkt uit de tweet die hij op 2 oktober jongstleden de wereld instuurde. Also, anyone missing a wheel?, besloot hij met een kwinkslag. Zijn team begint nu met het ontwerp van System 002, een volwaardig opruimsysteem dat in staat zal zijn het verzamelde plastic afval voor een langere periode te bewaren. Dus zonder dat het om de haverklap naar de kant moet worden gesleept.

Vlerick Award voor Conny Vandendriessche en Jonas Dhaenens

Op woensdagavond 2 oktober werden in Leuven de winnaars van de 19de editie van de Vlerick Award bekendgemaakt. De Vlerick Enterprising Leader Award ging dit jaar naar Conny Vandendriessche. De West-Vlaamse stond mee aan de wieg van Accent Jobs, dat later opging in The House of HR, en richtte jaren later ook Stella P. op, dat bedrijfsleiders helpt bij het vinden van de juiste externe bestuurders. Haar jongste initiatief heet 'We Are Jane', een investeringsfonds dat uitsluitend op vrouwelijke ondernemers is gericht.

Met de Vlerick Enterprising Leader Award bekroont Vlerick Business School bedrijfsleiders en Vlerick-alumni met een overtuigend track record op gebied van leiderschap en ondernemerschap, wiens organisatie bedrijf op duurzame wijze is uitgegroeid tot een grote en sterke topspeler die een positieve impact heeft op de maatschappij.

Connie Vandendriessche (Photo: Vlerick)

Jonas Dhaenens, medeoprichter en CEO van Combell - dat na de fusie met Nederlandse hostingbedrijf TransIP als team.blue door het leven gaat - mocht de Vlerick Venture Award in ontvangst nemen. Deze prijs zet een jonge, ondernemende Vlerick-alumnus in de kijker die als eigenaar of oprichter van een snelgroeiend bedrijf een positieve impact heeft op onze maatschappij.

Belgische ouders worstelen met schermtijdregels voor hun kinderen

Ouders worstelen met een heleboel vragen over hoe ze hun kinderen het best begeleiden bij het zetten van hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Orange Belgium uitvoerde bij 250 representatieve gezinnen in ons land.

Het onderzoek toont aan dat de meeste ouders 12 jaar de meest geschikte leeftijd vinden om hun kind een eerste smartphone cadeau te doen. 'Mijn kind een verantwoord smartphonegebruik aanleren' staat bij 67% van de ondervraagde ouders bovenaan het prioriteitenlijstje. Op plaats twee staat het 'kunnen controleren wat mijn kind met zijn telefoon doet' (27 %).

Om hun klanten tips aan te reiken over hoe die het best hun kinderen kunnen begeleiden in het ontdekken van de digitale wereld organiseert Orange Belgium in een aantal fysieke verkooppunten 'screen time management workshops'.

Connecteer met 81.629 abonnees