(Foto WeGroup)

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Coolblue start experiment met elektrische busjes

Deze week startte Coolblue met een nieuw proefproject. Voortaan zal het in Amsterdam en Rotterdam televisies leveren met elektrische bestelwagens. De busjes kunnen op één batterij zo’n 173 kilometer afleggen. Waarom de e-commercegigant specifiek koos voor tv-toestellen? Die zijn gemakkelijk in- en uit te laden in de compacte busjes. Op termijn hoopt Coolblue de busjes ook in andere steden in te zetten.

De energie voor die busjes wordt binnenkort opgewekt via zonnepanelen op het magazijn van Coolblue Het zonnedak zou naast de busjes ook het magazijn zelf, alle winkels en de elektrische fietsen van CoolblueFietst van energie voorzien. Het hoeft dus niet gezegd dat de panelen veel energie zullen opwekken. In totaal zou het om een equivalent gaan dat 2.300 huishoudens kan voorzien van hun jaarlijkse stroombehoefte.

Financial Times wordt hoofdaandeelhouder van The Next Web

Het Amsterdamse mediabedrijf The Next Web (TNW), vooral bekend van de jaarlijkse TNW Conference en van hun Engelstalige technologiesite, komt voor een groot deel in handen van de Britse uitgever Financial Times. De Nederlanders waren anderhalf jaar geleden gestart met de zoektocht naar een geschikte strategische partner waarmee ze hun ambitieuze groeiplannen hopen te kunnen realiseren. Van de drie partijen waarmee het rond de tafel zat, trok Financial Times dus aan het langste eind. Leuk detail: het is de allereerste keer dat de Britse zakenkrant meerderheidsaandeelhouder wordt op het Europese vasteland. Over het bedrag is niets geweten.

Beide oprichters van TNW blijven werkzaam in het bedrijf dat ze dertien jaar geleden in de markt zetten en mogen naar eigen zeggen de komende vier jaar in alle vrijheid hun plannen uitvoeren.

In de zomer van 2018 had Bloovi een gesprek met Boris Veldhuijzen van Zanten, een van de twee founders van The Next Web, waarin hij het onder meer in zijn kaarten liet kijken over de internationale ambities van het Nederlandse bedrijf.

Teamleader wil ondernemers op de fiets krijgen

Teamleader is vanaf 2019 sponsor van vijf unieke fietsevenementen. Op die manier wil Jeroen De Wit, CEO van de Gentse scale-up, zijn passie voor fietsen delen met collega-ondernemers en hen motiveren om net als hem voldoende tijd vrij te maken voor zichzelf. Uit een Teamleader-enquête uit 2016 blijkt dat Belgische ondernemers gemiddeld 55 uur per week aan het werk zijn. Meer dan de helft is geregeld ’s avonds of in het weekend nog aan de slag. Dit laat weinig tot geen ruimte voor vrije tijd.

Ondernemers mogen zichzelf niet uit het oog verliezen

“Een stap terugzetten en ontspannen, helpt me om daarna met een frisse geest aan de slag te gaan en efficiënter te werken”, aldus De Wit. “Of het nu sporten, tijd spenderen met je familie of eender welke hobby is: ondernemers mogen zichzelf niet uit het oog verliezen.”

De ‘Teamleader Champions Tour’ biedt recreatieve wielrenners de unieke gelegenheid om eens een ritje te rijden samen met Johan Museeuw, Philippe Gilbert, Greg Van Avermaet en Sven Nys en dat op het favoriete parcours van elk van deze vijf wielerhelden.

Trustpilot haalt net geen 50 miljoen euro op

48,5 miljoen euro, dat is het bedrag dat Trustpilot, een onafhankelijk reviewplatform dat wereldwijd voor iedereen toegankelijk is, recent ophaalde bij een Series E-investeringsronde. Geld dat het Deense bedrijf, in 2007 opgestart door CEO Peter Holten Mühlmann, zal investeren in marketing, zijn technologisch platform en extra mankracht.

Met meer dan 58 miljoen reviews over ruim 265.000 verschillende domeinen wist Trustpilot, dat het marktleiderschap opeist in het Verenigd Koninkrijk, een aantal Europese landen en Noord-Amerika, al een mooi track record op te bouwen. Het platform kende een snelle groei sinds de lancering van zijn freemium SaaS-businessmodel.

Imec neemt 9 nieuwe start-ups op in acceleratieprogramma

Onderzoeks- en innovatiehub imec verwelkomt negen nieuwe start-ups die zullen deelnemen aan het imec.istart-programma. Dankzij die deelname krijgt elk van de start-ups een investering van 50.000 euro. Naast financiële ondersteuning ook een intensieve begeleiding van minimaal 12 maanden door imec en de partners in imec.istart.

Onder de negen start-ups vinden we WeGroup (automatiseren van de verzekeringssector), Nebula4 (trainingsplatform voor topssportbegeleiders en kinesisten), Veoware (technologie voor het aansturen van satellieten), UMAN.AI (AI-gedreven HR-platform), D-PAC (correctere beoordeling van complexe vaardigheden op school en werk), SNEEZZ (app die toont hoeveel pollen er in de lucht in je buurt zitten), Constell8 (professionele licht- en geluidshows), PlanOpSim (software voor het ontwerpen van elektronische circuits) en 3State (software om woning virtueel in te richten).

(bron foto: startups.be)

Sven De Cleyn, imec.istart programma manager, is enthousiast over de nieuwkomers: “Het valt op dat imec voor veel van hen ook buiten het istart-programma een waardevolle partner is, ook al is dit geen factor die meetelt bij de selectie van starters voor het imec.istart programma. Zo is D-PAC een spin-off van imec, UGent en Universiteit Antwerpen. Sneezz, Nebula4 en Constell8 werken voor hun ontwikkeling samen met een of meerdere imec onderzoeksgroepen. De geselecteerde start-ups zijn ook actief in zeer uiteenlopende markten. Met onze brede thematische insteek bereiken we duidelijk de verschillende communities, en steunen de digitale transformatie in heel diverse sectoren.”