In de marge: Kempens agency Intracto doet nieuwe overname in Nederland

In de marge: Kempens agency Intracto doet nieuwe overname in Nederland

Een deel van het team acher het Nederlands ezCompany, dat recent overgenomen werd door Intracto

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Spotify beschuldigt Apple van oneerlijke concurrentie

Daniel Ek, founder en CEO van Spotify, heeft bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen Apple omwille van de regels die het Amerikaanse techbedrijf hanteert voor zijn App Store. Oneerlijke concurrentie, oordeelt de Zweedse muziekstreamingdienst. Ek vindt het namelijk niet kunnen dat Apple aan concurrerende apps voor Apple Music 30% heffing (die hij de Apple-tax noemt) moeten betalen voor aankopen die via de App Store gebeuren.

Spotify eist bij de Europese Commissie eenzelfde behandeling voor alle apps in de App Store, inclusief die van Apple zelf. Zo kunnen Deliveroo en Uber transacties met hun klanten doen, zonder daarvoor een extra commissie aan Apple te moeten betalen. Daarnaast wil de CEO van Spotify dat klanten zelf moeten kunnen bepalen hoe ze betalen voor hun abonnement. En tot slot wil hij laten verbieden dat Apple Store nog langer controle heeft over communicatie tussen gebruikers en de aanbieder van een app.

“Ik vind dat bedrijven zoals de onze moeten opereren in een ecosysteem waar eerlijke competitie niet enkel aangemoedigd wordt maar ook gegarandeerd is. Dat lukt niet wanneer je zowel speler als scheidsrechter bent en andere, concurrerende app-ontwikkelaars bewust benadeelt’, aldus Ek. “Apple beperkt de keuze en zet een rem op innovatie”, schrijft de Spotify-topman de frustraties van zich af in een perscommuniqué.

Intracto doet nieuwe overname in Nederland

Intracto neemt het Tilburgse ezCompany, de grootste Drupal specialist in Nederland, over en wordt zo de grootste Drupal-specialist in de Benelux. Intracto was al actief in Nederland en rondt er nu de kaap van 100 teamleden.

“Om eerlijk te zijn: we waren eigenlijk niet op zoek naar een overnemer”, vertelt Bas van den Nieuwenhuijzen, managing director ezCompany. “Het begon met een toevallig gesprek op terras met Martijn Vervoordeldonk van Have A Nice Day. Hij vertelde over de overname van Have A Nice Day door Intracto en hoe positief hij die ervaarde. En zo ging de bal aan het rollen. Samen de grootste Drupal-partij van de Benelux worden leek ons wel wat.”

Pieter Janssens, managing director van Intracto

Pieter Janssens, managing director van Intracto, is trots op de overname: “We zijn georganiseerd op veel technologieën, maar de markt vraagt toch meer en meer Drupal-technologie. Daarom is het ‘juist’ om de krachten te bundelen om zo samen nog sterker te staan in de markt. We willen blijven groeien de komende jaren. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten.”

Dankzij de overname heeft Intracto nu 200 teamleden in België en 100 in Nederland. Dat waren er 5 jaar geleden nog maar 30. Bas van der Zalm en Bas van den Nieuwenhuijzen , die ezCompany samen leiden, blijven aan boord en treden toe tot de groep. Samen met het team van Intracto werken ze samen naar een rooskleurige toekomst.

Nieuwe Belgische app helpt om je bucketlist af te werken

Je dromen laten uitkomen, dat is het uitgangspunt van de nieuwe app Didid. Het wil gebruikers hun dromen helpen plannen en budgetteren, zodat ze echt werkelijkheid kunnen worden. Ook kan je er je dromen delen met de Didid community. Uit een test van de app blijkt dat meer dan 80% van de testers hun droomplannen wilt delen met andere gebruikers.

Spaargeld - of het gebrek eraan - is vaak wat een droom onderscheidt van een gerealiseerd project. Om al die ambities waar te maken, kan de gebruiker zijn bankrekening veilig koppelen aan zijn Didid-profiel. Zo spaar je actief via de app en volg je stap per stap de evolutie van je spaarinspanningen op. Didid maakt hiervoor als een van de eerste Belgische bedrijven gebruik van een belangrijke wijziging in de Europese wetgeving, namelijk de richtlijn PSD2. Op dit moment kunnen de rekeningen van BNP Paribas Fortis, Hello bank! en Fintro al aan de app gekoppeld worden.

Bij Didid willen we mensen helpen om groot te dromen. We helpen onze gebruikers om die dromen ook echt te realiseren, door er gedetailleerde projecten van te maken met een vooraf bepaald budget en een deadline. Want dat maakt het verschil uit tussen dromen en daden”, zegt Maarten Verboven, CEO van de start-up Didid.

Belg shopt voor half miljard euro meer online dan in 2017

De Belgische e-commerce brak alle records in 2018, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Vorig jaar gaf de Belgische shopper 10,67 miljard euro uit online, een half miljard euro meer dan in 2017. “De Belg gaat ook frequenter online shoppen. Vorig jaar ging de Belg gemiddeld 11,6 keer online shoppen en dat voor een gemiddeld totaalbedrag van 1273 euro”, stelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

De Belg gaat vaker online shoppen en geeft in totaal ook meer uit. Zo ging de Belg in 2018 maar liefst 11,6 keer online shoppen voor een gemiddeld totaalbedrag van 1273 euro. In 2017 was dit nog 10,3 keer voor een totaalbedrag van 1191 euro, een duidelijke stijging,” stelt Geeroms.

‘Vliegtuigreizen en accommodatie’ (niet in pakket) blijft met 85% in 2018 de populairste categorie binnen de online uitgaven, gevolgd door ‘tickets voor attracties en events’ (77%) en ‘pakketreizen’ (65%). De sterkste jaarlijkse groei in online uitgaven wordt opgetekend door de categorie ‘speelgoed’ met 38%.

De Belg verkiest ook steeds vaker de smartphone bij het online shoppen. “In 2018 gebruikte 1 op 3 Belgen (33%) voor minstens één aankoop zijn smartphone. In 2017 was dat nog 28%. Ook geeft de Belg met de smartphone gemiddeld zo’n 62 euro uit”, verklaart Geeroms. “Ook opvallend is de toenemende interesse in V-commerce. 28% van de ondervraagden heeft interesse om een voice assistant zoals Siri of Google Assistant te gebruiken bij het online shoppen. Bovendien geeft 7% aan al minstens eenmaal gebruik gemaakt te hebben van deze technologie.”

Gentse scale-up opent vestiging in Nederland

ML6, een Gentse scale-up gespecialiseerd in artificiële intelligentie en machine learning, heeft recent een eigen kantoor in Amsterdam geopend. Momenteel wordt dat bemand door vijf personen, maar tegen het einde van dit jaar zouden daar nog tien mensen moeten bij komen.

Het team achter ML6

Vanuit het nieuwe Nederlandse filiaal zal ML6 bedrijven uit verschillende sectoren (voornamelijk uit de gezondheidszorg, maar ook de maakindustrie, e-commerce en juridische sector) via machine learning helpen om veel efficiënter te werken. Maar nu was de tijd rijp om ook buiten de landsgrenzen hun expertise te gaan delen. Managing director Nicolas Deruytter vindt het dan ook een logische volgende stap in het mooie groeitraject dat ML6 tot dusver aflegde.

Nu de marktintrede in Nederland droomt de Gentse scale-up ook al luidop van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

Connecteer met 82.177 abonnees