Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Neemt Facebook afscheid van zijn ‘vind-ik-leuk’ duimpjes?

Veel Instagram- en Facebook-gebruikers staren zich suf op het aantal likes dat ze ontvangen voor elke foto of boodschap die ze posten . Dat is niet abnormaal als je weet dat dergelijke virtuele complimenten de chemische stof dopamine in je hersenen opwekken. Maar er is ook een keerzijde van de medaille, want zij die beduidend minder likes verzamelen, voelen zich ondergewaardeerd of zijn jaloers op zij die daar veel beter in scoren. Met als gevolg dat ze de betreffende sociale media de rug toekeren. Daarom vond Facebook het tijd om actie te ondernemen.

Volgens de Amerikaanse technologiesite TechCrunch spelen Mark Zuckerberg en de zijnen met het idee om niet langer te tonen hoeveel duimpjes een bepaalde post krijgt. Alvorens hierrond een definitieve beslissing te nemen, zou er eerst een testfase worden opgezet. Iets wat nu al gaande is bij dochterbedrijf Instagram. In een zevental landen kun je daar al niet meer zien hoeveel mensen een hartje plaatsten onder de foto’s die op Instagram verschijnen.

Wereldwijde verkoop van elektrische wagens kent eerste dip

In juli 2019 zijn er wereldwijd 128.000 elektrische auto’s verkocht, wat 14% minder is dan in dezelfde maand het jaar voordien. De cijfers komen uit een rapport van de Amerikaanse zakenbank Sanford C. Bernstein, dat gewag maakt van de eerste maand ooit waarin de verkoopcijfers dalen. Om de oorzaak van deze dip te kennen, moeten we naar China kijken, dat de grootste markt (46%) van elektrische wagens - inclusief hybride plug-ins- is. Dat land halveerde de subsidies bij de aankoop van een elektrische auto met een bereik vanaf 400 kilometer en schrapte de subsidies op wagens met een lagere autonomie volledig. Daardoor is de verkoop er zo goed als ingestort. Ondanks de tegenvallende cijfers, ziet Sanford C. Bernstein de mondiale verkoop van e-auto’s toch rooskleurig in.

YouTube verwijdert recordaantal haatdragende video’s

YouTube heeft in april, mei en juni meer dan 100.00 video’s verwijdert met boodschappen die aanzetten tot haat. Het platform verwijderde niet alleen video's met racistische en discriminerende inhoud, of die het bestaan van goed gedocumenteerde gewelddadige gebeurtenissen ontkennen, maar ook haatdragende kanalen of commentaren.

Moederbedrijf Google schakelde 10.000 medewerkers in om, ondersteund door een computerprogramma, inhoud te verwijderen die niet strookt met de richtlijnen van het razend populaire videoplatform. Deze richtlijnen werden niet alleen uitgestippeld om schending van auteursrecht, geweld of seksuele uitingen te voorkomen, maar ook om haatdragende video’s uit de weg te gaan. In totaal zou YouTube 9 miljoen video’s hebben verwijderd in het afgelopen kwartaal.

Online shoppen wordt wekelijkse routine voor 1 Belg op 5

Online shopping is nog steeds razend populair. Uit recente gegevens blijkt dat 20 procent van de Belgen wekelijks aankopen doet bij allerhande webshops, waar dit in 2018 nog maar 14 procent was. Uit het Belgische Online Shopper Report blijkt dat deze stijging te danken is aan het groeiende vertrouwen en het veilige gevoel dat e-shoppers in ons land ervaren.

Maar wie zijn dan de koplopers? Op nationaal niveau scoort 2dehands.be het best op vlak van vertrouwen en ervaring. In Vlaanderen heeft bol.com met 82% een flinke stap voor op Amazon (40%). In Wallonië zien we het omgekeerd, met 70% voor Amazon.com en slechts 18% voor bol.com.

Grootste brouwerij van Gent moet walhalla voor lokale microbrouwers worden

Als je nog niet gehoord had van BeerSelect, dan komt daar nu verandering in! Deze start-up werd in 2016 gelanceerd door drie Gentse twintigers met eenzelfde grote passie voor bier. Wat BeerSelect zo speciaal maakt? Ze ondersteunen lokale brouwers op vlak van marketing, sales en distributie, waardoor artisanale bieren als Arendonk of Gijzenzele nu zelfs al in China worden gedronken.

Drie jaar later openen founders Miel Bonduelle, Wout Meuleman en Kasper Peeters vandaag met trots de deuren van hun gloednieuwe brouwerij, meteen de grootste van hun thuisstad. Het komende jaar zal er 800.000 liter bier van de band rollen, wat gelijk staat aan 2,4 miljoen flesjes bier. Lokale microbrouwers kunnen er hun eigen craft beer laten produceren. “De brouwerij moet het walhalla van het craft beer worden”, klinkt het.

De drie founders van BeerSelect

“Technologische innovatie komt van de grote spelers, maar de smaakinnovatie komt van de kleine en lokale brouwers”, legt Wout Meuleman uit. “Zij willen namelijk vooral experimenteren, nieuwe recepten uittesten en nieuwe smaken lanceren. Met onze brouwerij willen we hen daarin ten volle steunen.”

BeerSelect haalde eerder 900.000 euro op bij verschillende investeerders om de gloednieuwe brouwerij te kunnen bouwen.