Medeoprichter Bubble Post over de nieuwe plannen: “Je wil enkel mensen aanwerven die bereid zijn om samen met jou impact te maken”

Medeoprichter Bubble Post over de nieuwe plannen: “Je wil enkel mensen aanwerven die bereid zijn om samen met jou impact te maken”

Hoe zou het zijn met Ben Rieder? De Gentenaar nam twee jaar geleden afscheid van zijn ‘baby’ Bubble Post - een ecologische pakjesleverancier die inmiddels is verkocht aan bpost - wegens een verschil in visie. Tijdens zijn eerste echte ondernemersavontuur en vlak erna kwam hij zichzelf meermaals tegen. Toch gelooft Rieder dat het waardevolle lessen zijn voor zijn nieuwe start-up, waar hij voor het eerst over vertelt in de nieuwste Techmag aflevering!

Terugblik op de Bubble Post rollercoaster

In de aflevering blijkt al snel dat Ben Rieder als voormalige CEO en co-founder van Bubble Post een aantal keer tegen de muur is gelopen. Toen hij potentieel zag in een internationalisering, botste het met de rest van het founding team, dat vooral mikte op een lokale uitbreiding. “Het was een rollercoaster, en ik heb er ongelooflijk veel uit geleerd”, is Rieder heel openhartig. “Zo’n start-up kruipt tot in de diepste vezels van je lijf, wat maakt dat ik toch de tijd heb moeten nemen om te bekomen van dit hele avontuur. Maar ik voelde me niet meer thuis in het bedrijf, dus het was de juiste keuze.”

Ik kan zeggen dat ik van bepaalde beslissingen spijt heb. Met de wetenschap die ik vandaag heb zou ik een aantal keuzes in het heetst van de strijd niet hebben gemaakt

Wat Rieder dan precies heeft opgestoken van die eerste echte ervaring als ondernemer? “In een start-up gaat het razendsnel, terwijl ik net nog veel dingen moest leren”, geeft hij aan. “Dan heb ik het niet alleen over sales en IT, maar ook over de relaties tussen founders en hun aandeelhouders.”

“Ik geef ook toe dat ik van bepaalde beslissingen spijt heb. Met de wetenschap die ik vandaag heb, zou ik een aantal keuzes in het heetst van de strijd niet hebben gemaakt. Voortdurend achterom kijken heeft echter weinig zin. Ik wil me vooral richten op mijn langetermijndoelstellingen van vandaag. En kijken hoe ik op korte termijn de juiste stappen kan nemen om die op korte termijn te bereiken.”

HR uitdagingen als basis voor nieuw start-up idee

En die doelstellingen liggen vandaag bij Allies, de nieuwe start-up van Ben Rieder en medeoprichter Lucas Caesens. “Tijdens Bubble Post en de andere start-ups die ik heb geholpen, viel me op dat er bepaalde HR-uitdagingen meermaals terugkwamen”, legt Rieder uit. “Het snel vinden van het juiste talent is de grootste. Zeker voor een startend bedrijf is dat geen evidentie, want je wil enkel mensen die samen met jou impact willen maken. Dat was bij Bubble Post, maar ook vandaag nog steeds mijn grootste prioriteit. De kracht van een team met een gemeenschappelijk doel valt niet te onderschatten.”

En dus wordt Allies een platform waar bedrijven gemakkelijker professionals kunnen vinden met de juiste expertise en vaardigheden. Die laatste kunnen hun ervaring en projecten oplijsten en deze laten verifiëren door mensen waarmee ze hebben samengewerkt. Een extra validatie voor de bedrijfswereld.

Hoe dat precies werkt? En op welke manier Ben Rieder zijn droom waarmaakt? Je ontdekt het in de nieuwste aflevering! Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 82.169 abonnees