Vijf op een rij: een blik in het leven van Hassan Al Hilou

Vijf op een rij: een blik in het leven van Hassan Al Hilou

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Hassan Al Hilou, die enkele jaren terug door het leven ging als jongste ondernemer van het land, en vandaag een veelgevraagd spreker en adviseur is rond ondernemerschap, diversiteit en People Experiences. Hij is ook economisch columnist op de Franse tv-zender LN24.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Ik zit in een ongelofelijke luxepositie aangezien ik mijn werk beschouw als een deel van mijn identiteit en niet -zoals velen- als een manier om geld te verdienen. Dus ontspan ik het meest door aangenaam te ondernemen. Dat wil zeggen dat het ondernemen an sich voor mij een vorm van ontspanning moet zijn. Die work-life balans is mij totaal vreemd, omdat beide werelden naadloos in elkaar overvloeien. Zo heb ik vaak familie en vrienden die langskomen op het werk, om uit te gaan eten of samen een terrasje doen.

Waaraan geef je graag geld uit?

“Aan impact maken. Bij mijn eerste start-up verdiende ik al paar centjes, waarna ik twee keuzes had: een bed kopen, of nog veel meer impact creëeren. Ik koos voor het tweede, door in Anderlecht een gratis voetbalclub voor straatjongeren op te richten, inclusief kledij.”

“De ervaringen die ik toen als 16-jarige opdeed en waar ik tot de dag van vandaag nog iets uit haal, zijn elk eurocent waard. Daarom geloof ik ook niet in het motto: ‘hoe meer geld uitgeven, hoe leuker’. Anders zouden belastingen het ultieme genot zijn (lacht).”

Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

Ik weet niet hoe het zit met de andere lezers, maar ik ben iemand bij wie vaak één paragraaf of één specifieke zin blijft hangen. Je moet wel de moeite doen om een volledig boek te lezen, om het genot van die ‘gevonden’ zin te blijven hebben. En bij iedereen zal dat een andere zin zijn.”

De meest recente paragraaf die in mijn hoofd zit, komt uit het boek 'Cryptocurrency: the Future of Money? van Paul Vigna en Michael J. Casey. Een inspirerend voorbeeld over een Afghaanse jongedame laat zien hoe de digitale evolutie en bepaalde innovaties zoals de bitcoin vergeten groepen kunnen helpen.”

“The Silk Roads van Peter Frankopan is dan weer een boek waarbij elk woord, elke zin beklijft. Je krijgt een totaal nieuw perspectief over de geschiedenis, iets wat we blijkbaar terug in onze maatschappij moeten pompen.”

Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“We hebben in België een heel mooi start-uplandschap, met prachtige voorbeelden. Zo kan ik er zeker tien noemen, jonge ondernemingen die met de juiste mensen en het nodige kapitaal zullen uitgroeien tot mondiale spelers.”

Aangezien ik een paar maanden geleden binnen UZ Brussel bezig was met onderzoek rond medische innovatie, noem ik graag Icometrix, een spin-off van de universiteiten en universitaire ziekenhuizen van Antwerpen en Leuven, die een wereldleider is in het toepassen van artificiële intelligentie voor het analyseren van hersenscans.”

Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

Ik ben nog maar 20 jaar jong, dus zullen het nog geen gigantische realisaties zijn, maar ik wil het toch graag in drie niveaus opsplitsen. Op persoonlijk vlak ben ik trots op het feit dat ik altijd mezelf ben gebleven, zelfs nu ik de voorbije jaren gigantisch gegroeid ben.”

“Maatschappelijk zijn het de verhalen die ik van ouders en leerkrachten hoor over Brusselse kinderen en jongeren die nu ook zelf ook ondernemer willen worden omdat het ‘blijkbaar toch kan’.”

“En professioneel gezien ben ik fier dat bedrijven niet meer naar mijn leeftijd kijken of vragen, maar mij in de eerste plaats inschakelen voor de added value die ik hen kan bieden.”

Connecteer met 81.945 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief