Ja, dit zijn voor iedereen lastige tijden. Maar vooral bij start-ups staat het water aan de lippen. Zeker omdat de cashflow in het gedrang komt, wat een belangrijke parameter is om als start-up te overleven. Op basis van mijn ervaringen bij start-up accelerator Start it @KBC geef ik graag 5 pasklare tips om je cash als een goede huisvader te beheren.

Tip 1: Anticipeer op het nieuwe investeringsklimaat

Was je vlak voor de pandemie-uitbraak bezig met een financieringsronde? Intussen heb je wellicht al door dat durfkapitalisten niet snel zullen toehappen. Want zij hebben momenteel ook andere prioriteiten, en zeker bij kleine fondsen is dit niet het moment om je aanvraag in te dienen. Tenzij jouw start-up actief is in één van de sectoren die door de coronacrisis gedijen - een belangrijke nuance! Nu duurzaamheid almaar hoger op de agenda komt te staan, haalde de circulaire start-up JuuNoo bijvoorbeeld anderhalf miljoen euro op. Het kan dus.

Om cashflow ellende te vermijden, breng je best in kaart op welke andere manieren je momenteel inkomsten kan verwerven

Vind je fondsen of investeerders die er wél voor willen gaan? Dan bestaat de kans dat zij, zeker in deze periode van laagconjunctuur, zich tegen elk mogelijk risico willen indekken. Zo zouden ze meer aandelen of eigen vermogen kunnen eisen. Ook banken voeren nu al strengere criteria in voor start-ups die een lening willen aanvragen. Onderzoek alvast wat de financiële steunmaatregelen, zoals de Vlaamse hinderpremie, voor jou kunnen betekenen. Je staat er niet alleen voor, zelfs niet op financieel vlak.

Hoe dan ook geldt: communiceer en anticipeer. Bespreek de huidige situatie met je founding team en bestaande aandeelhouders. Evalueer je runway, en anticipeer. Sowieso heb je in een start-up altijd een plan B nodig. Om cashflow ellende te vermijden, breng je dus best in kaart op welke andere manieren je momenteel inkomsten kan verwerven. Wist je dat de founders van AirBnb op een gegeven moment zijn begonnen met het verkopen van cornflakes? Zulke verhalen tonen keer op keer aan hoe het wendbare karakter van start-ups vruchten kan afwerpen.

Tip 2: B2C start-up? Besef dat consumentengedrag verandert

Ons Start it @KBC ecosysteem telt flink wat B2C start-ups, wat in ons land sowieso geen evidentie is. Ze zijn kapitaalintensief, en dat voelen ze nu des te meer. Technische werkloosheid lijkt het momenteel wat draaglijker te maken voor de cashflow, maar ook op lange termijn zijn de risico’s en gevolgen niet te overzien. Op niveau van cashflow management raad ik elke B2C start-up aan zichzelf nú de volgende vragen te stellen:

  • Is mijn product of dienst überhaupt nog relevant?
  • Welke verkoop- of distributieprocessen kan ik nog digitaliseren?
  • Kan ik mijn personeel en leveranciers nog betalen?
  • Sluit mijn kernboodschap nog steeds aan op de huidige omstandigheden?

Dare to Date is een bedrijf dat zijn offline speeddating concept volledig heeft gedigitaliseerd. Maar ook in de B2B sector worden businessmodellen compleet omgegooid. Met succes ook: Veerkracht, het online netwerkevenement van Conversation Starter, hostte meer dan 2.000 digitale ontmoetingen! En dat brengt mij meteen bij het advies dat ik aan elke B2B start-up zou geven.

Tip 3: B2B start-up? Weet dat ook jouw klanten het moeilijk hebben

Heb je vooral B2B klanten? Dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat het ook voor hen onzekere tijden zijn. Bij veel grote bedrijven zijn de budgetten tijdelijk bevroren. Heb je al nagedacht over de gevolgen voor jouw cashflow? Volg ook je cashburn op de voet, en maak voorspellingen voor de eerstvolgende maanden. Tracht zoveel mogelijk orderbevestigingen en intentieverklaringen te krijgen. Zo kan je alsnog een beroep doen op cash providers zoals investeerders en jawel, ook banken.

Probeer trouwens niet alleen je eigen hachje te redden. Vergewis je van het feit dat ook jouw klanten zich in woelig water bevinden. Heb je ruimte om flexibel te zijn met je betalingstermijnen? Met Start it X hebben we daarom besloten om geen facturen te sturen voor april en mei. Zo geven we onze betalende leden een ‘break’. Hoe ik het zie: wie nu klantgericht handelt, zal daar nog lang de voordelen van ondervinden.

Tip 4: Verlies je leveranciers niet uit het oog

De kans is groot dat jouw leveranciers dezelfde hinder ondervinden. Denk maar aan verminderde capaciteit en middelen. Maar wat als daardoor je eigen interne werking in het gedrang komt?

Wel, voor de toekomst kan ik je enkel aanraden om zoveel mogelijk met lokale partners te werken. Maar nu is het vooral een kwestie om je voor te bereiden op vertragingen. En daarover te communiceren met je eigen klanten. Bied hen eventueel een korting aan ter compensatie.

En dan heb ik het nog niet gehad over het uitbetalen van je leveranciers. Zij vragen vaak vooruitbetalingen, dus zoek ook hier naar een compromis.

Tip 5: Voorzie alternatieven voor demo’s

Veel start-ups winnen stakeholders voor zich met live demo’s. Tijd om je remote sales en pitch skills aan te scherpen, zeg ik dan! Tijdens onze volledig digitale pitchdag zagen we een recordaantal start-ups, wat ons aangenaam verraste.

Natuurlijk is het aangenamer en persoonlijker om je verhaal in levende lijve te doen. Maar deze tijden vragen nu eenmaal om meer creativiteit. De enige zekerheid die we nu hebben? Deze crisis is de beste digitale snelcursus voor onze samenleving.