Combell-founder Jonas Dhaenens over zijn professionele én persoonlijke groei: “Als je een lichamelijke reboot nodig hebt, weet je dat je over je fysieke grenzen bent gegaan”

Combell-founder Jonas Dhaenens over zijn professionele én persoonlijke groei: “Als je een lichamelijke reboot nodig hebt, weet je dat je over je fysieke grenzen bent gegaan”

Combell is inmiddels een miljardenbedrijf, maar medeoprichter Jonas Dhaenens is nog steeds de bescheidenheid zelve. In de nieuwste aflevering van Techmag praat de Gentenaar met veel trots over zijn onderneming, en meer specifiek het team achter het succes. “Ik heb altijd geweten dat het perfecte bedrijf niet bestaat, en dat je gewoon doordachte keuzes moet maken”, klinkt het bij Dhaenens.

Harde werker met de cijfers

Dhaenens had altijd al een passie voor technologie. Als zestienjarige knaap knutselde hij de website voor een verzekeringskantoor, meer specifiek dat van zijn vader, in elkaar. Hij ervaarde hoe moeilijk het was om, vlak voor de opkomst van het internet, een .be-domeinnaam te registreren. Toen hij uiteindelijk serverruimte vond bij een bedrijf uit Groot-Brittannië, besloot hij een deel ervan door te verkopen aan kleine zelfstandigen in de buurt. Het zaadje voor Combell was al geplant.

“Ik kom uit een ondernemersfamilie, en denk dat dat de reden is dat ik vandaag berekende keuzes kan maken”, vertelt Dhaenens. “Als verzekeringsmakelaar wilde mijn vader altijd alle mogelijke risico’s kennen. Dat heeft van mij een cijferman gemaakt.”

Een ondernemer kent een constante: de druk om de juiste keuzes te maken. En de druk om die focus te bewaren. Maar voor mij ligt focus net in het verlengde van dat cijfermatige denken

En die cijfers zijn Dhaenens’ denkkader voor alles. “Een ondernemer kent een constante: de druk om de juiste keuzes te maken”, gaat hij verder. “En de druk om die focus te bewaren. Maar voor mij ligt focus net in het verlengde van dat cijfermatige denken. Ik wil keihard werken en steeds vooruitgaan. Al in 2002 deden we met Combell onze eerste overname. Inmiddels hebben we er meer dan 30 achter de rug.”

Maar Dhaenens werd niet altijd beloond voor zijn inspanningen. Enkele jaren geleden belandde hij in het ziekenhuis met een zware longontsteking. “Confronterend”, zegt hij peinzend. “Als je een lichamelijke reboot nodig hebt, dan weet je dat je over je fysieke grenzen bent gegaan. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nu af en toe volledig loskoppel.”

Emotionele voeling behouden

Combell, vorig jaar met sectorgenoot TransIP gefuseerd tot Team.blue, heeft als fusiebedrijf meer dan 1 miljoen klanten. Dhaenens is duidelijk trots op wat hij afgelopen jaren heeft gerealiseerd, maar blijft met beide voetjes op de grond. “We zijn geen technologie- maar servicebedrijf”, vervolgt hij. “In principe leggen we gewoon de puzzelstukjes van bestaande technologie samen. Ik wil blijven groeien, maar een duurzaam bedrijf uitbouwen blijft de prioriteit. Voor mij is dat een bedrijf waar klanten tevreden zijn en waar mensen graag werken.”

Hoewel het runnen van een bedrijf bijna vanzelf betekent dat je rationeler wordt - tenslotte moet je een hoop beslissingen nemen - wil ik ook de menselijke voeling behouden

“In die zin ben ik zeker niet de manager die de lakens uitdeelt, ik probeer one of the guys te blijven. Hoewel het runnen van een bedrijf bijna vanzelf betekent dat je rationeler wordt - tenslotte moet je een hoop beslissingen nemen - wil ik ook de menselijke voeling behouden.”

Dhaenens verwijst meteen naar de vele prijzen die hij al in de wacht sleepte. Vorig jaar nog werd de ondernemer bekroond met de titel van IT Person of the Year 2019. Volgens Dhaenens is de prijs niet van hem, maar van het hele bedrijf. “Ik ben geen tafelspringer”, legt hij uit. “Het liefst van allemaal sta ik zo weinig mogelijk in the picture. Status interesseert me niet. Die prijzen zijn simpelweg een verdienste van het ganse team. En als die bijdragen tot gelukkige medewerkers, dan ben ik content.”

Wil je meer afleveringen bekijken? Abonneer je dan hier op het Techmag YouTube-kanaal!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 83.227 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief