Coronacrisis zet kmo’s aan het denken over externe financieringen: waarom factoring een interessante piste kan zijn

Coronacrisis zet kmo’s aan het denken over externe financieringen: waarom factoring een interessante piste kan zijn

Net wanneer we dachten dat het einde stilaan in zicht kwam, lijkt COVID-19 weer te gaan opflakkeren. De coronacrisis gijzelt onze economie nu al meer dan vier maanden. De meeste kmo’s hebben niet de ruggengraat van supermarktketens en moeten op zoek naar extra geld. Daarvoor denken heel wat bedrijven aan externe financiering, maar niet zozeer aan de traditionele oplossingen. Dat konden we bij Bibby Financial Services zelf afleiden uit een onafhankelijk onderzoek bij de financieel verantwoordelijken van honderden bedrijven.

De recente enquête leert ons dat 55 procent van de Belgische ondernemers die sinds de crisis extern op zoek gingen naar werkkapitaal, die stap voor 13 maart nooit eerder hadden gezet. Anders gezegd: de crisis drijft heel wat bedrijven die voorheen ogenschijnlijk moeiteloos overeind bleven, nu toch naar externe financieringsmiddelen. Als de tweede golf de economie nog een nieuwe tik uitdeelt, loopt dat aantal meer dan waarschijnlijk nog verder op.

En midden juni was de ravage al behoorlijk groot. Toen gaven 4 van de 10 Belgische kmo’s al aan minstens 30 procent minder omzet te hebben gedraaid dan normaal. We kunnen alleen maar aannemen dat die tendens zich bij een tweede golf verderzet en vrezen dat de percentages nog oplopen.

Alternatieve financieringsmiddelen

Meer dan de helft (57%) van de zaakvoerders in België trof een maand geleden al ingrijpende maatregelen en 14 procent zag zich door de coronacrisis genoodzaakt om op zoek te gaan naar externe financiële middelen. De traditionele banklening bleek daarbij niet de meest geactiveerde reddingsboei. Noodlijdende kmo’s kozen het vaakst voor overheidssteun en private leningen. Zo’n 14 procent sloot een factoringovereenkomst af. De kmo’s overwegen met andere woorden steeds meer wat hun opties zijn en tasten daarbij nieuwe pistes af.

COVID-19 bracht ons in een erg guur financieel klimaat. Voor velen dreigt het een gigantische uitdaging te gaan worden om een ontslagregen of in het allerslechtste geval een faillissement te ontlopen. Hoe dan ook, wordt het een overlevingsstrijd waarvoor bijna de helft van de ondernemers straks nood zal hebben aan extern kapitaal: 49% van de Belgische ondernemers denkt vandaag na over externe financiering waar dat tot dusver nog niet het geval was en ze wegen daarbij vaak alternatieve financieringsmiddelen af. Ook zij die nog maar nadenken over manieren om aan geld te geraken, overwegen om het eens op een andere manier te doen.

Factoring past snel bij

Aankloppen bij de bank om een lening af te sluiten, was vroeger in zulke gevallen de meest logische reflex, maar vandaag is dat een piste die slechts 17 procent van de bedrijven nog overweegt. Banken nemen tegenwoordig nog maar beperkte risico’s als het gaat om investeren in een kmo en daarom besparen heel wat zaakvoerders zich de moeite.

Gelukkig zijn er alternatieven die een uitkomst kunnen bieden in uitdagende tijden. Factoring kan - als één van de nog steeds meer onbekende opties - een significant effect hebben op het succes van een organisatie. Door direct werkkapitaal beschikbaar te maken om mee te ondernemen kan zelfs de beoogde groei gerealiseerd worden. Factoring kan snel bijpassen om uit te breiden, bij te sturen, overnames te doen of gewoon in business te blijven.

Via een factoringovereenkomst krijgen kmo’s in een mum van tijd het geld overgemaakt van (nog) onbetaalde facturen waar zij nog op zitten te wachten. Factoring overbrugt enkel de betalingstermijnen van vaak 60 tot 90 dagen die je jouw klanten standaard gunt en zo krijg je sneller geld ter beschikking om allerhande kosten en leveranciers mee te betalen. Kortom, zonder nieuwe schulden aan te gaan toch over extra geld kunnen beschikken om de zaak te laten draaien of uit te breiden, is met factoring geen fabeltje.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.663 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief